När spelade du senast ett helt, 100 procent #Valve-utvecklat pc-spel? Faktum är att det älskade pc-spelsföretaget inte gjort något in-house sedan 2007 års #The Orange Box, och Impulse-chefen Brad Wardell hävdar att det kan vara Steams framgångar som är problemet.

Brad Wardell är chef för Steam-konkurrenten Impulse och han säger att hans företag #Stardock själva haft problem att alternera mellan spelskapandet och Impulse-tjänsten. Han tror att frånvaron av Valve-utvecklade titlar beror på att de "definitivt påverkats" av Steam.

– Fastän Valve finns i Seattle, där du kan hitta utvecklare överallt, så har Steam haft en effekt på deras utvecklingsschema. Det har inte kommit ett nytt Half-Life på länge och många har klagat över det, säger Brad Wardell till Industrygamers.

– Valve har haft sina egna utmaningar med att få ut nya titlar genom dörren, och jag är säker på att en stor anledning till det problemet är detsamma som vi haft. När en av dina grupper är löjligt inkomstbringande så är dina affärsinstinkter att sätta allt ditt bästa folk på det, eftersom det är vad som drar in pengarna. Det är sund business, helt enkelt.

– Om du ser på en tidslinje över spel utvecklade in-house hos Valve – inte utvecklade externt och sedan införskaffade – och du jämför före Steam och efter Steam, så har det definitivt haft en påverkan.

Vad tror du själv, har Steam påverkat Valves spelutveckling negativt? Sedan 2007-släppet av Orange Box har som sagt inga nya in-house-utvecklade Valve-titlar dykt upp i butik. #Left 4 Dead, #Portal och #Alien Swarm har alla rötterna utanför företagets kontor.