Den forna Rockstar-utvecklaren Obbe Vermeij startade förra året en intressant blogg där han delade med sig av rolig info om bland annat GTA och nedlagda Agent. Tyvärr upplevde han att vissa tidigare kollegor inte uppskattade tilltaget lika mycket som han trott, vilket ledde till att han självmant raderade bloggen.

Nu är han dock tillbaka för att dela med sig av intressant info, och på Twitter/X skriver han några rader om de flygplan som hade en märklig tendens att krascha nära spelaren i GTA San Andreas. Han förklarar att små plan då och då skapades nära spelaren i syfte att flyga förbi, och att han skrev kod för att upptäcka eventuella hinder innan detta skedde.

Denna typ av "skanning" gick dock långsamt, så linjerna som sökte efter eventuella kollisioner placerades endast på vingspetsarna och på flygplanets kropp, vilket innebar att tunnare föremål i spelvärlden ibland slank igenom kontrollen.

Det ledde till de ikoniska krascherna, och en annan faktor som spelade roll var att flygplanen ibland inte hade tillräckligt hög hastighet för att generera den lyftkraft som krävdes, och resultatet blev ett störtdyk. Avslutningsvis har en Twitter-användare även upptäckt att det fanns en bugg i koden som förvärrade problemet.