Läget för spelbranschen är ämnet när Gamesindustry.biz pratar med Mat Piscatella, branschanalytiker på Circana som följer konsumtionsmönster för spelbranschen i USA. Särskilt glatt ser han inte på den närmaste framtiden: han spår att konsumtionen kan sjunka mellan 2 och 10 procent de kommande månaderna.

2024 har visserligen börjat bra på vissa håll, säger han, med Palworld och Helldivers 2 som de stora överraskningarna. Men det behövs fler stora spel för att starten på detta år ska orka mäta sig med 2023 då Hogwarts Legacy blev en massiv hit.

Men framåt 2025 ser läget ljusare ut, inte minst tack vare ett visst GTA VI. Piscatella spår att det, tillsammans med sjunkande räntor och kostnader, kan bli en boost för spelutvecklingen. Och han betonar hur viktigt GTA VI kan bli för branschen:

There's probably never been a more important thing to ever release in the industry, so no pressure.

Ingen press, Rockstar...

GTA VI avtäcktes med en trailer i slutet av förra året, och 180 miljoner visningar skvallrar om att det här spelet nog kan bli populärt. Rockstar siktar på att släppa det nästa är, men när är ännu höljt i dunkel.