Det är mycket snack om AI (eller vad man nu vill kalla det) i spelbranschen just nu. Spelmotorn Unity avslöjade härom dagen att över 60 procent av tillfrågade utvecklare använder AI-verktyg, men AI kan inte bara nyttjas i utvecklingen av spelen, utan även implementeras i dem för att potentiellt ge spelarna mer realistisk och dynamiska upplevelser.

Nvidia har tidigare visat upp hur AI-drivna interaktioner med datorstyrda karaktärer kan se ut, och bakom stängda dörrar på GDC-mässan har även Ubisoft nu visat upp en liknande lösning som de tagit fram med just Nvidia.

De kallar den för NEO NPC, och de är noga med att påpeka att fokus fortfarande ligger på mänsklig kreativitet, och att tekniken endast är något som får denna kreativitet att komma till liv för spelaren – en inte helt oväntad infallsvinkel, med tanke på hur mycket kritik som riktats mot utvecklare som ersatt anställda med AI.

Demonstrationen som Ubisoft visat för vissa inkluderade tre scenarier där spelaren fick bekanta sig med en medlem i en motståndsgrupp, som reagerar på olika sätt beroende på tonläget i det man säger, svarar på frågor etc. I det andra scenariot bevittnade man ett drönaruppdrag tillsammans med karaktären, som reagerade på det som hände samtidigt som han interagerade med spelaren.

Det sista scenariot involverade planeringen av en stöt med en ny karaktär, där spelaren kunde ifrågasätta den föreslagna taktiken och ge egna förslag.