Videogranskarna Digital Foundry har analyserat Brothers: A Tale of Two Sons-remaken som släpptes nyligen. I den omgjorda nyversionen av Josef Fares debutspel har de nya utvecklarna bytt spelmotor från Unreal Engine 3 till UE5 och mycket annat, och det går numera att välja bland två grafiklägen (ett snyggare med 30 fps som mål, och ett prestandaläge för 60 fps).

FZ recensionsspelade Brothers på pc.

Men resultatet är tungdrivet, både såväl prestandakonsolerna Xbox Series X och PS5 och på budgetmaskinen Series S. I kvalitetsläget (30 fps) pendlar den dynamiska upplösningen mellan 454p och 720p. Med PS5 och Series X är upplösningen konstant 1080p här. Alla tre konsolerna håller 30 konstanta bilder per sekund, förutom S som dippar under vid något enstaka tillfälle.

I prestandaläget (60 fps) hoppar Series S mellan samma upplösningar, men ligger förstås oftare närmare den högre. Men grafiken tappar en del på den nedskalning som krävs för att få högre framerate, och det gör sig inte särskilt bra ut på 4K-skärm skriver testaren. Prestandakonsolerna klarar sig bättre, och pendlar mellan upplösningarna 1260p-1620p. Men testaren menar att 30 fps-läget är bättre att spela i eftersom bildkvalitén blir bättre och att lägre fps inte spelar så stor roll i detta relativt långsamma spel.

Testet finns både som text här och i videoform nedan.