Tomb Raider ser strålande vackert ut med hemmasnickrad ray tracing signerad RTX Remix, men officiella remasters av de första tre spelen är också på väg. Det är Aspyr som står bakom dem, och i ett inlägg på Playstation-bloggen berättar de lite om vad som har uppdaterats och lagts till.

En välkommen förändring är kontrollerna, där man kan välja mellan originalets otympliga "tank"-kontroller eller en modernare variant där den högra analogspaken kontrollerar kameran och därmed i vilken riktning Lara rör sig.

Vidare kommer bossarna numer att ha hälsomätare, så att man vet att man faktiskt gör skada mot dem. Föremål i världen har i sin tur gjorts till faktiska 3D-objekt, istället för de 2D-sprites som användes i originalet.

I övrigt blir det modern ljussättning, nya modeller för allt från Lara till träd, snyggare vatten, gräs på marken och annat som får världen att se lite snyggare ut. I grunden är det dock samma spel, och man kan skifta mellan den gamla och nya grafiken som man vill.

Tomb Raider I-III Remastered släpps den 14 februari på Playstation 4/5, Switch, Xbox One, Xbox Series X/S och pc.