Cities: Skylines 2 är släppt, men eftersom prestandan är sisådär är köparnas dom hård: mindre än 50 procent av Steam-köparna är positiva. Men i en lägesrapport från i förmiddags lovar utvecklaren Colssal Order bot och bättring.

Men man inleder med allmänna tips för att krama lite högre framerate ur spelet. Nämligen att dra ner upplösningen till 1080p, stänga av depth of field och volumetrics samt dra ner global illumination. Det länkas också till den här sidan med massa prestandatips.

Planen är att släppa en serie patchar som förbättrar prestandan utan att du måste förfula grafiken på samma sätt som med tipsen ovan. Man vill reducera hackighet, och optimera användningen av grafikkort och processor. Ett annat område som ska ses över är uppskalningen. Nu används enbart AMD:s FSR1, men framöver vill man få in stöd för FSR2 och DLSS2. Det kommer ge både visuella och prestandamässiga förbättringar, tror man.

Se FZ:s Wakkaah bygga stad.

Texten resonerar också lite kring varför man valde att släppa spelet, trots att man inte hade nått sina egna prestandamål. Målet var att spelarna ska ha kul med spelet, och av den feedback man hade fått in drogs slutsatsen att de flesta skulle ha det, trots prestandaproblemen, och att det därför vore "orättvist" att försena spelet. En slutsats de lär ha anledning att analysera.

While some setups on PC have challenges, we concluded the performance is not a dealbreaker for all the players. For us, the number one priority is for the players to have fun with the game, and we had seen enough feedback from players enjoying the game that it would be more unfair to postpone. We know we will keep working on the game and do our best to fix issues as fast as possible, so we wanted to respect the announced release date and allow people to start playing the game.

Prestandamålet var att spelet skulle rulla i minst 30 stabila bilder per sekund, och att det inte finns någon egentlig anledning att sikta högre med den här sortens spel, plus att det skulle innebära flera andra bekymmer. (Men man säger sedan att 60 fps förstås inte skadar). Det viktigaste är att ha ett responsivt gränssnitt och att undvika hackighet, skriver företaget.

It is worth mentioning that for a game like this, the performance target is to run at a steady 30FPS minimum. There is no real benefit in a city builder to aim for higher FPS (unlike a multiplayer shooter) as a growing city will inevitably become CPU-bound. What matters more with this type of game is to avoid stutters and have a responsive UI.

For that reason, our simulation is also built around an expected update rate given 30fps. However, it does not hurt to get 60fps as it can contribute to better visuals in relation to temporal effects, so while our target is 30fps, we don't intend to limit or stop the optimization work just because we reach it on the recommended hardware. We just don't believe there would be a long-term benefit in setting the target to 60fps, especially because we face rendering challenges both from close-ups and far distances.

För att avsluta på en positiv not: förhoppningen är att uppdateringarna kommer få spelet att flyta betydligt bättre med grundinställningarna. Låt oss hoppas att det lyckas.