Activision-uppköpet är rott i hamn, vilket ger Microsoft tillgång till en rad olika utvecklare och varumärken som Activision har bossat över, inklusive Blizzard och deras Warcraft, Starcraft och Diablo. I det senaste avsnittet av Xbox Podcast snackar Phil Spencer så klart om detta, och menar att tillgången till denna skattkista kommer med en del ansvar.

Jag känner att vi måste vara en väldigt bra förvaltare av innehållet som vi rör vid. Det här är minnen från personer på olika plattformar, olika decennier.

Jag vill se till att när vi går tillbaka och besöker något, att vi gör det med vår fullständiga förmåga – ett motiverat team som vill jobba på något och göra skillnad, inte bara skapa något för att tjäna pengar eller skapa något för en PR-utannonsering och inte leverera produkten.

Vidare säger han att Xbox har gjort ett "okej" jobb med att återbesöka varumärken, men inte varit förträffliga på det. Han ser även på Game Pass som ett bra medium för att gå tillbaka i tiden och uppmärksamma såväl som tillgängliggöra delar av spelhistorien. Viktigast av allt är dock att de behandlar Activision Blizzards varumärken med respekt och inte bara utnyttjar dem för PR.