Virtual reality ser ut att stå inför minskad försäljning i år, uppger analysföretaget IDC i en rapport. Under andra kvartalet i år minskade försäljningen av VR- och AR-lösningar med 44,6 procent jämfört med samma period året innan. Det är fjärde kvartalet i rad med sjunkande försäljning.

En orsak är den prishöjning på 100 dollar på Quest 2 som marknadsledaren Meta genomförde i augusti förra året. Även det dystrare ekonomiska läget anges som bidragande orsak.

Men IDC spår en kraftig förbättring för VR och AR under 2024. Man tror att det ökar med 46 procent, detta eftersom det kommer ny hårdvara från Meta (Quest 3, släpps i slutet av 2023), Apple (Vision Pro, som börjar skeppas tidigt 2024) och Bytedance (som gör VR-headsetet Pico). År 2027 finns 30,3 miljoner headsets världen över, spår IDC.

Meta och deras Quest 2 är störst på området, med drygt 50 procent av marknaden under årets andra kvartal. De följs av Sony (som har gjort två PSVR-modeller) med 27 procent, och Bytedance (Pico) med drygt 9 procent. De två senare knappar in på Meta, enligt rapporten.