Analys – Intresset för VR sjunker i år

Robot
Analys – Intresset för VR sjunker i år

Men intresset tros öka kraftigt under 2024.

#apple, #ar, #meta, #quest-2, #virtual-reality, #vision-pro, #vr


Medlem

Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?

Medlem

Apple är nog på rätt spår med att se en del av verkligen samtidigt

Medlem

Gissningsvis sitter Molotov redan nu och knackar på ett inlägg just nu för att sjunga dess lovsång^^


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Gissningsvis sitter Molotov redan nu och knackar på ett inlägg just nu för att sjunga dess lovsång^^

Hoppas! VR är grymt men för svettigt med många spel på sommaren.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?

VR är dock redan ”en grej”, oavsett hur många här på FZ tycker/önskar det motsatta.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

VR är dock redan ”en grej”, oavsett hur många här på FZ tycker/önskar det motsatta.

Jag köper helt att det är "en grej", jag syftade mer på att jag har svårt att se att det här är något en majoritet av de som är intresserade av spel kommer ha hemma. Kvalitén och utbudet av spel är helt enkelt för litet och jag personligen har svårt att se att VR spel kommer bli en lika slipad och "lätt spelad" upplevelse som vanliga spel.

Medlem

Köpte och provade Quest 1 när den kom, alldeles för lågupplöst och för dålig hz. Kommer göra ett nytt försök och köpa Quest 3 nu när den kommer få se hur mycket bättre det blivit, blir kul att prova igen

Medlem

Om/när priset för ett BRA VR-set kan pressas ned till kanske 2-3000 kronor, och majoriteten av spelen börjar stödja VR, då tror jag det slår igenom på allvar, inte före.

Medlem

Om Nintendo satsar på VR lär det öka lavinartat

Medlem
Skrivet av DieZe:

Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?

Det är väldigt nära nu. Jag kan själv inte se någon skillnad mellan No man's sky på platt eller på Psvr2 efter uppdateringen under sommaren. Man måste också förstå att många Vr spel har högre fps än originalen på konsol. Varje konsol generation kommer att sudda ut skillnaden mer och mer. Kommer att köpa PS5 Pro enbart för att pucha Psvr2 lite extra. Med det sagt så är VR ett extra steg. Gamer 2.0 förenklat. Kräver mer plats och energi. Och många fler har inte det. Nästa år kommer jag att flytta till hus. Då är planen att ha både Psvr2 och något Pc Var i ett annat rum anpassat för gaming och framförallt Vr.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Apple är nog på rätt spår med att se en del av verkligen samtidigt

Det är AR, inte VR.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag köper analysen många väntar på nytt.
Men man ska inte köpa allt med hull och hår. Detta var samma analysfirma som spådde att PSVR2 sålde dåligt och Sony var besvikna, nått som dementerades av Sony.

Ang VR som spelplattform.
Det finns många bra spel för VR, den som påstår annat har ingen koll och är ibte intresserad.
Jag väljar alla dagar i veckan hellre att spela VR spel än vanliga spel och i en hel del kategorier är pankaksspel inte ens ett alternativ nå mer, tex FPS eller majoriteten av spel som spelas i första person, bilspel etc.
Dom flesta VR spel är mer krävande av dig som spelare. Själv står jag upp och spelar oftast (om det inte är sittande spel) och rör mig på ett 4x4m spelområde. Kanske inget som passar alla.
Men det är inte heller meningen, VR är inte här för att "ersätta" vanlig gaming som vissa verkar vara rädda över.
Sen tjatet om att det kommer dö ut osv, som sagt från folk som är ointresserade och ingen koll. Det stadiet är passerat för länge sen.

Skrivet av Mirage:

Det är AR, inte VR.

Nej den korrekta benämningen är mixed reality.
AR är egebtligen att du ska se verkligheten genom klara linser och AR över det.
Vision Pro är ett MR headset som ger AR via kamera passthrough, dvs helt möjligt att också använda för VR. Det syntes också i deras presentation.

Ett annat exempel på MR headset är kommande Meta Quest 3


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sen hoppas jag snart Valve bjuder på nyheter som Index 2 och HL Alyx part 2, om man får önska sig till nästa år?

Medlem

Tror inte på någon vidare återhämtning, formatet är tvärdött med lägre marknadsintresse än 3DTV. Man ser ju hur Sony dumpade PSVR2 så fort den hade släppts.

Medlem

Jag tipsade Swec också men om FZ (och användarna) vill hålla koll på VR nyheter så kolla in siterna
UploadVR
Road to VR
XR Update


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag köper helt att det är "en grej", jag syftade mer på att jag har svårt att se att det här är något en majoritet av de som är intresserade av spel kommer ha hemma. Kvalitén och utbudet av spel är helt enkelt för litet och jag personligen har svårt att se att VR spel kommer bli en lika slipad och "lätt spelad" upplevelse som vanliga spel.

Jo, det är ju inte mainstream på samma sätt som t.ex. Xbox är, men det är bara en tidsfråga innan hårdvaran blir såpass kompakt att "klumpighetsbarriären" blir ett minne blott. Sen finns det många användningsområden i vardagen för XR/VR som inte handlar om att stå upp och veva armarna och bli svettig i spel. Att kunna ha ett skrivbord utan några fysiska skärmar, men ett oändligt antal flytande virtuella skärmar, är attraktivt, eller att ha en 200" TV i ditt lilla vardagsrum.

Medlem

Planerar införskaffa mitt PSVR2 nästa år lagom till RE4 VR 😁

Medlem

vr är långt ifrån vad det måste vara för att jag ens ska överväga det. men kanske om 5 år.

Medlem

Hoppas Valve satsar på en uppföljare till Half Life: Alyx för att skapa lite hype igen! Tycker det första spelet verkligen visade vad som var möjligt och den upplevelsen slog alla tidigare action fps jag spelat på vanlig skärm. Jag skulle gissa på att de behöver skeppa ut ett spel när de väl lanserar sitt Index 2 för att driva på försäljningen av hårdvaran.

VR är ingen kortvarig trend, utan det kommer mer och mer ta över från vanliga skärmar. Det måste vara bli lönsamt för utvecklare att skapa spel anpassade för VR och det kräver mer hårdvaruförsälning.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag köper helt att det är "en grej", jag syftade mer på att jag har svårt att se att det här är något en majoritet av de som är intresserade av spel kommer ha hemma. Kvalitén och utbudet av spel är helt enkelt för litet och jag personligen har svårt att se att VR spel kommer bli en lika slipad och "lätt spelad" upplevelse som vanliga spel.

Varför skulle dom inte kunna bli det?
Bara att se på half life alyx

Tar tid att bygga upp något nytt. Skulle du sagt samma sak om datorspel på 80 talet?

Medlem

Folk säger nischat.
Bara Quest 2 har sålt lika mycket eller mer som Xbox series s/x
Är xbox nischat?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Folk säger nischat.
Bara Quest 2 har sålt lika mycket eller mer som Xbox series s/x
Är xbox nischat?

Det går ju att jämföra äpplen och päron hur mycket man vill, men i förhållande till den totala spelmarknaden ($337 miljarder för spel som digitalt medium, alltså exkluderat hårdvara, se källa) är VR en förhållandevis liten del ($2,7 miljarder för VR-spel, se källa).

Än så länge känner jag att VR i spelsammanhang tydligt är att anse som nischat, då det utgör mindre än 1% av branschen. Det är inte heller beräknat att bli mainstream så tillvida att VR utgör en betydande del av marknaden inom en överskådlig framtid. Visst är det inte en obetydlig bransch/nisch (här är en till beräkning av utvecklingen), men sett till hela spelmediet är VR inte särskilt stort. Inte minst då spelmarknaden i stort också beräknas växa de närmaste åren.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det går ju att jämföra äpplen och päron hur mycket man vill, men i förhållande till den totala spelmarknaden ($337 miljarder för spel som digitalt medium, alltså exkluderat hårdvara, se källa) är VR en förhållandevis liten del ($2,7 miljarder för VR-spel, se källa).

Än så länge känner jag att VR i spelsammanhang tydligt är att anse som nischat, då det utgör mindre än 1% av branschen. Det är inte heller beräknat att bli mainstream så tillvida att VR utgör en betydande del av marknaden inom en överskådlig framtid. Visst är det inte en obetydlig bransch/nisch (här är en till beräkning av utvecklingen), men sett till hela spelmediet är VR inte särskilt stort. Inte minst då spelmarknaden i stort också beräknas växa de närmaste åren.

Ja jag säger inte emot jag drog bara lite paralleller. En del som saknar insikten tror det är mindre än vad det är, på gränsen till helt dött.
Utvecklare skapar spel och tjänar pengar på dessa spel.
Annars skulle det inte existera.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag köper analysen många väntar på nytt.
Men man ska inte köpa allt med hull och hår. Detta var samma analysfirma som spådde att PSVR2 sålde dåligt och Sony var besvikna, nått som dementerades av Sony.

Ang VR som spelplattform.
Det finns många bra spel för VR, den som påstår annat har ingen koll och är ibte intresserad.
Jag väljar alla dagar i veckan hellre att spela VR spel än vanliga spel och i en hel del kategorier är pankaksspel inte ens ett alternativ nå mer, tex FPS eller majoriteten av spel som spelas i första person, bilspel etc.
Dom flesta VR spel är mer krävande av dig som spelare. Själv står jag upp och spelar oftast (om det inte är sittande spel) och rör mig på ett 4x4m spelområde. Kanske inget som passar alla.
Men det är inte heller meningen, VR är inte här för att "ersätta" vanlig gaming som vissa verkar vara rädda över.
Sen tjatet om att det kommer dö ut osv, som sagt från folk som är ointresserade och ingen koll. Det stadiet är passerat för länge sen.

Nej den korrekta benämningen är mixed reality.
AR är egebtligen att du ska se verkligheten genom klara linser och AR över det.
Vision Pro är ett MR headset som ger AR via kamera passthrough, dvs helt möjligt att också använda för VR. Det syntes också i deras presentation.

Ett annat exempel på MR headset är kommande Meta Quest 3

Håller med helt. Jag rör knappt mitt playstation.
Att köra FPS i VR är oslagbart. Det är inte längre ett alternativ för mig att trycka på en knapp för att ladda om ett vapen och en spak för att sikta när man kan ladda om i VR och sikta som irl med en avtryckarknapp. Samma med svärd-spel, men de kan vara rätt härligt på playstation också.
Och för att inte tala om rytmspel. Som du säger är utbudet rejält.

Sportspel är ett av få spel jag föredrar på platt-tv (förutom boxning).

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror inte på någon vidare återhämtning, formatet är tvärdött med lägre marknadsintresse än 3DTV. Man ser ju hur Sony dumpade PSVR2 så fort den hade släppts.

Du är en typisk produkten är död innan den kommer ut person. Och du jämför direkt med något som inte alls är Vr. Det är lite som att säga att perfym inte säljer lika bra som bensin och därför helt onödigt. Jag vet inte riktigt varför folk fortsätter att göra det här. Men en del är deras fel att vi inte har en riktig bärbar playstation konsol nu. På grund av att folk verkligen fick en kick av att gräva ner playstation vita så djupt optiskt att ingen utanför hard core ville röra produkten. Säger man att en produkt är död så blir den det automatiskt eller iaf säljer värre. Anti Reklam är vad det är. Det är ovetskapen av marknaden som stör mig mest.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?

Hyfsat självklart att det utvecklas precis som allt annat. Dessutom ökar VR allt mer professionellt. AR och VR kommer smälta ihop. Att världen befinner sig i en rätt kass makroekonomisk situation har väl de flesta. Då stryker ju sånt här först. Se bara på PC försäljningen. Allt går ner.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Säger man att en produkt är död så blir den det automatiskt eller iaf säljer värre. Anti Reklam är vad det är. Det är ovetskapen av marknaden som stör mig mest.

Åh vad skönt!
Om man tittar i spegeln och säger "prenumerationstjänster suger" 5 gånger så kan man köpa Photoshop igen?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?

För dyrt ja.

Jag tror snarare att folk håller i sina pengar nu än att slösa dem på konsumtion. Om vi ser till artikeln.

Medlem

Intresset för VR blir bara större och större...bland oss som kör flygsimulatorer. Har kört över 1000 timmar VR senaste tre åren. Personligen kommer jag aldrig någonsin återgå till att köra flygsim på platt 2D-skärm.
DCS och Flightsim 2020 är de två ledande spelen för VR. Har man andra spelintressen typ Diablo4, Battlefield så är inte VR ett alternativ.

En sak som definitivt sätter hinder för att VR ska kunna vara mainstream, är kostnaden. Ett headset för 7-10 000 kr, som drivs av ett grafikkort för 20 000 kr, plus vettig processor och nätagg ovanpå det. I flygsim:ar behöver man dessutom vettiga flygspakar för ytterligare 5000 kr och uppåt samt pedaler. Det är iofs inget måste, men det blir trevligare om man även har en schysst stol att köra VR i. Finns inget som slår närvarokänslan som VR. VR kan man dessutom inte visa och beskriva i en YouTube video, utan man måste prova det för att förstå vad det faktiskt innebär.
Men så länge priserna är löjligt höga för grafikkort och headset så kommer det aldrig gå så långt att ett VR headset finns i varje hem.

Luftstrid i VR, man måste ha koll på fiendeplanet i samband med närstrid

1
Skriv svar