Star Citizen har drabbats av stora problem efter den senaste stora uppdateringen som släpptes förra veckan. Flera delar av spelet fungerar dåligt eller inte alls, och så har det varit till och från sedan den senaste alpha-versionen (3.18) lanserades i fredags.

Uppdateringen beskrivs som ett viktigt steg för att få igång den beständiga världen ("persistent universe") som blir en väsentlig del av det minst sagt ambitiösa spelet. Så här beskrivs patchen:

Persistent Entity Streaming is a huge update to Star Citizen’s core technology that enables the next generation of cutting-edge features and gameplay. From items remaining after death to visiting new star systems in future releases, it’s a major step toward a fully realized Persistent Universe that evolves with the players that inhabit it.

Men uppdateringen innebar alltså mängder med problem, som krascher, inloggningsproblem, ASOP-terminaler som inte funkar, osynk med objekt, med mera. Här listas kända problem. Statussidan har haft ilsket röda markeringar för stora problem till och från de senaste dagarna, och det arbetas frenetiskt med att få alphan att fungera som tänkt. Men för närvarande är det alltså stökigt.

Enligt tidigare planer skulle det köras en gratishelg för Star Citizen nu i mars. Osäkert i nuläget om det blir av eller om den kommer senare.

Mängder med matig information om läget för Star Citizen hittar du i den officiella forumtråden här på FZ. Där kan du också ställa dina frågor – det finns mycket kunskap och intresse där.