Att Diablo II: Resurrected hade serverproblem vid releasen var rätt väntat, men få var nog beredda på att strulet skulle bli ännu värre flera veckor efter släppet. Nu har Blizzard publicerat ett uttalande där de beskriver varför spelet lider av så stora problem.

Utan att gå in i alltför stor detalj kan vi konstatera att det finns flera olika faktorer som spelar roll, vilket är anledningen till att en enda fix inte kommer att ställa allt till rätta. Till att börja med sparas all information i spelet i olika databaser, där flera regionala databaser då och då skriver till en större, global databas.

Toppar i antalet spelare, bland annat den 9 oktober, innebar dock att databaserna inte kunde hänga med. Blizzard implementerade optimeringar på en backup av den globala databasen för att minska problemen, men när de skulle byta till denna backup gick något fel, och den fortsatte att köra sin backup-process istället för att hantera förfrågningar från spelservrarna.

Det var även dessa problem som gjorde att folk förlorade framsteg i spelet, eftersom Blizzard prioriterade att hålla servrarna uppe så att folk kunde spela, istället för att återställa förlorade data. Framledes tror de dock att de har en metod där de kan minimera dessa förluster till några minuters spelande ifall servrarna skulle krascha.

Mycket av detta orsakas av att Blizzard använder en hel del kod från originalspelet, inklusive en viktig tjänst som bland annat hanterar skapande av spel, uppdatering av spellistor och läsning av karaktärer från databasen – en tjänst som dessutom bara kan köras i en instans åt gången.

Den fungerade bra för originalspelet, men spelarna spelar över lag inte på samma sätt idag. Spelare skapar, laddar och skrotar spel i betydligt högre utsträckning idag eftersom det är så lätt att lära sig om avancerade tekniker för att maximera sin karaktärs styrka och få de bästa föremålen/utrustningen – såsom Pindleskin-runs. Detta leder till stora påfrestningar för systemet, vilket Blizzard förutsåg men samtidigt underskattade.

De jobbar givetvis på långsiktiga lösningar, men under tiden kommer vissa temporära åtgärder att göras, inklusive en inloggningskö när för många försöker logga in samtidigt.