Oculus ger sig nu in i kampen om virtual reality-köparna med Rift S, ett nytt VR-headset för datorer med högre upplösning, större rörelsefrihet och en prislapp som är synnerligen konkurrenskraftig mot svindyra HTC Vive Pro.

För 399 dollar erbjuder Rift S upplösning på 2 560 x 1 440 på en LCD-display, vilket blir 1 280 x 1 440 per öga (original-Rift körde två oled-displayer med 1 080 x 1 200 pixlar per öga). Fem inbyggda kameror ger inside-out-tracking, det vill säga att man slipper externa sensorer som läser av rörelserna. Det möjliggör också att omgivningen kan visas på displayen, så du slipper lyfta av dig hjälmen för att se tangentbordet eller slippa snubbla över soffbordet. Passthrough+ kallar Oculus det.

Rift S tillverkas i samarbete med Lenovo. Det har inbyggda hörlurar (hörlursjack finns om du vill köra egna lurar), komfort och passform sägs ha förbättrats, antalet kablar har reducerats till en och Touchkontrollerna hänger med.

Rift S har samma systemkrav som Rift, detta genom att man sänkt skärmuppdateringen från 90 till 80 Hz, skriver The Verge. Spel som funkar med Rift kommer också funka med Rift S, och samma sak kommer gälla det fristående VR-headsetet Quest. Det släpps också i vår, till samma pris – 399 dollar.

HTC Vive Pro kostar 999 dollar (bara själva headsetet), men har högre upplösning (1 600 x 1 200 pixlar per öga) och ett helt annat tracking-system med fasta "fyrar". I undertecknads mening blir det intressant om Rift S ger samma grafikförbättring som Vive Pro gjorde mot original-Viven. För att se vad som står på instrumenten i DCS-flygplanen, till exempel.