Bandesign är en ädel konst och under initiativ såsom #blocktober kan vi få en känsla för hur mycket tid och fokus spelutveckare lägger på miljöerna. Djupdykningar som kanalen Game Maker's Toolkit gör med Miami-kartan från Hitman 2 är desto mer sällsynta, särskilt när han har med skaparna själva via videolänk.

De går igenom den generella designprocessen bakom varje karta ("vore det inte ballt om vi gjorde det här!") men också hur olika mål beter sig och vilka möjligheter det innebär. Io Interactive försöker dessutom att erbjuda en rad olika sätt att mörda mål, vissa mer självklara än andra. Vissa kräver dessutom flera olika steg för att bli möjliga, såsom att göra så att racingföraren på Miami-kartan vinner och därmed kommer att befinna sig på vinnarpodiet.

Man drar också en intressant parallell till hur Ikeas medvetna labyrintdesign skulle vara en perfekt start för att skapa en Hitman-karta. Vi är dock tveksamma till att möbelvaruhusets marknadsavdelningen skulle hålla med.