Trots att miljoner och åter miljoner alltjämt spelar Playerunknown's Battlegrounds kan den senaste tiden ändå klassas som tuff för PUBG Corp. och deras spel. På Steamcharts ser man hur populariteten svalnar betänkligt, och trenden fortsätter neråt. I januari låg toppen på 3,2 miljoner spelare. De senaste 30 dagarna är toppen det halva: 1,6 miljoner.

Det är naturligtvis siffror de flesta utvecklare bara kan drömma om, men inte blev PUBG Corp. mer poppis när de valde att stämma Epic för att deras Fortnite ska ha stulit spelare. En stämningsansökan som sedermera har lagts ner.

Sedan har vi det ständiga fusket. I en (liten, ska understrykas) undersökning säger bara 15 procent av FZ-läsarna att de aldrig märkt av något fusk. 85 procent, däremot, har gjort det. Idag kommer patch 17.1 – en ganska liten patch – rullas ut på testservrarna men i dess patch notes säger PUBG Corp. både att man håller med om kritiken och vill göra något konkret åt den.

We agree with the criticisms of the game that many of you have made recently, including comments that our efforts need to be more effective and that the game still needs more improvement. We greatly appreciate this feedback and we know that all of it comes from a place of support and love for PUBG.

Right now we’re developing new plans to resolve various problems facing PUBG, prioritizing server performance, client-side performance, anti-cheat, and bugs. While we’ll continue shipping new content and preparing for PGI over the next few weeks, we intend to have more concrete info to share about these plans shortly after PGI is over. Our dev team is doing their best to make sure that our plans are well-laid out so we can announce meaningful and detailed changes.

We love PUBG as much as you do, and we’ll continue doing everything possible to improve the game.