Är Fortnite: Battle Royale en kopia av Playerunknown's Battlegrounds? Frågan ska nu avgöras av en sydkoreansk domstol, detta efter att Battlegrounds-utvecklaren PUBG Inc stämt Epic för upphovsrättsintrång, skriver The Korea Times.

Kort efter att Epic i höstas släppte Battle Royale-tillägget till Fortnite skickade Battlegrounds-utvecklaren Bluehole ut ett pressmeddelande där man sa sig vara bekymrade över likheterna mellan spelen. Utskicket avslutades med kommentaren att man överväger att "vidta åtgärder", vilket man nu alltså gjort.

The Korea Times ges inga konkreta detaljer om stämningsansökan. Men i samband med pressutskicket i september förra året sa Bluehole-producenten Changhan Kim till PC Gamer att det inte är användningen av spelläget battle royale man hakat upp sig på, utan på Epics tolkning som man ansåg vara för lik PUBG:s. Så här sa han då:

There are a lot of different issues but everyone else that released a battle royale game mode made their own thing, but it was Epic Games that made this game that is similar to us that has similar elements, and that's the concern, that it was Epic Games.

Saken kompliceras av att både PUBG och Fortnite använder Epics spelmotor Unreal Engine.

We use Unreal Engine to develop PUBG, and we pay a large amount of royalties based on the size of our success to Epic Games, and Epic Games always promoted their licensing models [saying] "We want to support the success indie developers", and [Bluehole is] this indie developer that has been the most successful one using the Unreal Engine this year, and that's the problem that I see.

Battlegrounds har sålts i över 40 miljoner exemplar sedan early access-premiären i mars 2017. Fortnite lanserades i juli förra året, men det tog fart på allvar med free to play-releasen Fortnite: Battle Royale i september. Återstår att se om Epic kommer undan med sin tolkning av genren.