I slutet av året lanseras Xbox Scorpio, en avsevärt kraftfullare version av Xbox One-konsolen. Specifikationerna avslöjades förra veckan, och nu står det också klart att maskinen får en funktion som kan bli riktigt användbar – Freesync, eller variabel bildfrekvens.

Freesync är en teknik som ger ett mjukare bildflyt genom att bildskärmens uppdateringsfrekvens och bildströmmen som konsolen eller datorn skickar ut synkroniseras med varandra löpande. Skärmar utan stöd för Freesync (eller Nvidias motsvarighet G-sync)
uppdateras normalt i fasta intervall 60 gånger per sekund. För att få mjukt bildflyt utan så kallad tearing (bilden ser horisontellt delad ut) krävs att konsolen/datorn levererar 60 eller 30 bilder per sekund konstant. Med Freesync/G-sync-stöd säger maskinen till skärmen när den ska uppdateras, vilket alltså ger ögonen en behagligare upplevelse. Konsolen får också stöd för HDMI 2.1-standarden.

Tekniken tar alltså bort kravet på konsolen att mata ut 30 eller 60 bilder per sekund löpande för att slippa tearing. Samtidigt krävs att tv:n eller skärmen har stöd för Freescync, vilket långtifrån är standard i dagsläget. För att komplicera saken ytterligare är Freesync och G-sync inte kompatibla med varandra; AMD:s teknik är öppen och gratis för alla som vill att använda, medan Nvidias G-sync är proprietär.

I nuläget finns i princip inga tv-skärmar med varesig G-sync eller Freesyc, och det dröjer sannolikt något år innan tekniken införs på bred front. I vanliga bildskärmar för datorer finns båda alternativen, och där är Nvidia-lösningen ofta någon tusenlapp dyrare. Om du vill dra nytta av Freesync när Xbox Scorpio lanseras kan det vara läge att kika på en storväxt monitor också.