Att #EA släppte shootern #Titanfall 2 blott en vecka efter höstens stora FPS #Battlefield 1 kan ses som ett märkligt affärsstrategiskt beslut. Risken att BF1 stjäl potentiella köpare från Titanfall 2 är uppenbar, och farhågorna förstärks av dystra säljrapporter från Storbritannien. Titanfall 2 ska bara ha sålt en fjärdedel så många fysiska exemplar som första #Titanfall under debuthelgen, trots höga betyg och trots att det släpps också till PS4 (vilket ettan inte gjorde).

EA-bossen Andrew Wilson ger nu en förklaring på hur företaget resonerat när man lagt spelen så tätt inpå varandra, skriver Gamespot.. Andemeningen är att spelen är tillräckligt olika för att ha sina respektive köpare, underförstått att de inte stjäl köpare från varandra. Så här säger han:

Vi tror att det finns tre typer av spelare. Folk som verkligen älskar Battlefield och den typen av storskaligt strategiskt gameplay kommer dras i den riktningen; spelare som gillar det snabba, flytande, växlande gameplayet hos Titanfall 2 som verkligen dras åt den riktningen; och spelarna som bara måste spela årets två bästa shooters och som kommer köpa båda.

Än har vi inte facit i hand för hur det går för de båda spelen, men känslan är att det inte ser jättebra ut för Titanfall 2. Och mot den bakgrunden låter Wilsons förklaring aningen verklighetsfrämmande så här efter releasen.

Låt oss hoppas att det tar sig för Titanfall 2, för många omdömen gör gällande att det är ett riktigt bra spel.

FZ recenserar Titanfall 2 senare i dag. Ingen betygsspoiler här – håll utkik efter @12 Calles omdöme under dagen!