Trots kalasfina betyg tycks #Titanfall 2 ha stora problem att locka köpare. I en sammantällning av hur många fysiska spel som sålts i Storbritannien sedan premiären i fredags hamnar Titanfall 2 på fjärde plats, enligt siffror från GfK.
Spelet har bara sålt en fjärdedel så bra som #Titanfall gjorde under samma tid när det lanserades våren 2014, skriver Gamesindustry. Och det trots att namnet nu är mer etablerat och att spelet släpps också till Playstation 4 (originalet släpptes till pc och Xbox 360 och One).
Siffrorna väcker åter frågan om hur #EA tänkte när de valde att släppa Titanfall 2 mellan höstens shootergiganter #Battlefield 1 och #Call of Duty: Infinite Warfare. Möjligen vill man hinna före Infinite Warfare (premiär nu på fredag), men EA kan inte ha missat att deras egna titel Battlefield 1 skulle suga åt sig åtskillga spelköparess pengar. Kanske överskattade man dragningskraften hos de gamla #Infinity Ward-rävarnas parkour-doftande shooter.
I augusti sa EA att man räknar med att sälja 9-10 miljoner exemplar av Titanfall 2. Men analytikerna Cowen & Co sa i går att man snarare tror siffran landar kring 5-6 miljoner sålda ex. Noterbart är att EA-representanten då trodde BF1 skulle säljas i 15 miljoner ex, en siffra som låter lite låg. Vi får se om och när EA släppt säljsiffror från #Dice-shootern.
Det ska understrykas att GfK:s siffror enbart gäller fysisk spelförsäljning i ett land, och att det kan se annorlunda ut på andra marknader. Men det låter onekligen oroande för ett spel som fått så fin kritik.
FZ:s Titanfall 2-recension läser du i morgon.
Försäljningsstatistiken från GfK:
Last Week
This Week
Title
1
1
Battlefield 1
New Entry
2
Elder Scrolls V: Skrim Special Edition
2
3
FIFA 17
New Entry
4
Titanfall 2
New Entry
5
Farming Simulator 17
3
6
Mafia III
New Entry
7
Dragon Ball Z Xenoverse 2
4
8
Gears of War 4
9
9
Grand Theft Auto V
8
10
Forza Horizon 3