Trots kalasfina betyg tycks #Titanfall 2 ha stora problem att locka köpare. I en sammantällning av hur många fysiska spel som sålts i Storbritannien sedan premiären i fredags hamnar Titanfall 2 på fjärde plats, enligt siffror från GfK.

Spelet har bara sålt en fjärdedel så bra som #Titanfall gjorde under samma tid när det lanserades våren 2014, skriver Gamesindustry. Och det trots att namnet nu är mer etablerat och att spelet släpps också till Playstation 4 (originalet släpptes till pc och Xbox 360 och One).

Siffrorna väcker åter frågan om hur #EA tänkte när de valde att släppa Titanfall 2 mellan höstens shootergiganter #Battlefield 1 och #Call of Duty: Infinite Warfare. Möjligen vill man hinna före Infinite Warfare (premiär nu på fredag), men EA kan inte ha missat att deras egna titel Battlefield 1 skulle suga åt sig åtskillga spelköparess pengar. Kanske överskattade man dragningskraften hos de gamla #Infinity Ward-rävarnas parkour-doftande shooter.

I augusti sa EA att man räknar med att sälja 9-10 miljoner exemplar av Titanfall 2. Men analytikerna Cowen & Co sa i går att man snarare tror siffran landar kring 5-6 miljoner sålda ex. Noterbart är att EA-representanten då trodde BF1 skulle säljas i 15 miljoner ex, en siffra som låter lite låg. Vi får se om och när EA släppt säljsiffror från #Dice-shootern.

Det ska understrykas att GfK:s siffror enbart gäller fysisk spelförsäljning i ett land, och att det kan se annorlunda ut på andra marknader. Men det låter onekligen oroande för ett spel som fått så fin kritik.

FZ:s Titanfall 2-recension läser du i morgon.

Försäljningsstatistiken från GfK:

Last Week

This Week

Title

1

1

Battlefield 1

New Entry

2

Elder Scrolls V: Skrim Special Edition

2

3

FIFA 17

New Entry

4

Titanfall 2

New Entry

5

Farming Simulator 17

3

6

Mafia III

New Entry

7

Dragon Ball Z Xenoverse 2

4

8

Gears of War 4

9

9

Grand Theft Auto V

8

10

Forza Horizon 3