När #Xcom 2 tidigare i veckan avslöjades överraskades många av det faktum att spelet är pc-exklusivt. För IGN berättar creative director Jake Solomon att detta gör att de kan rikta sitt fokus helhjärtat på ett format. Och då #Firaxis under ett par årtionden gjort Civilization-titlar till datorer råder det ingen tvekan om att pc är trygghetszonen.

– När vi tittade på vad vi ville göra med uppföljaren hade vi alla dessa väldigt, väldigt ambitiösa mål. För att nå dem skulle vi behöva använda hela studions expertis... och hos oss handlar expertisen om pc.

När Firaxis har möten talar de bara om pc. Hur blir upplevelsen på pc? Hur fungerar musen med den funktionen? Xcom 2 kommer inte att lanseras med stöd för handkontroll, detta planeras att införlivas senare. UI:n kommer med andra ord skilja sig och anpassas helt för pc-kontroller.

Dock är det inte omöjligt att spelet i sinom tid också når konsolerna.

– Vi motsätter oss absolut inte det, men jag kan garantera att det inte är något vi diskuterar just nu, berättar Jake Solomon.