#Electronic Arts uppköp av hyllade utvecklingsstudior på 90-talet blev i slutändan misslyckanden. Det sa företagets chef John Riccitiello på D.I.C.E. Summit-mässan i Las Vegas nyligen, skriver Wired.

We at EA blew it, and to a degree I was involved in these things, so I blew it.

EA tog över innovativa studior som #Westwood, #Bullfrog och #Origin Systems, varefter deras kreativa eldsjälar antingen försvann eller förlorade sina förmågor. Anledningen är att EA:s affärsmodell - "one-management-size-fits-all" - kvävde kreativiteten.

The command and conquer model doesn't work. If you think you're going to buy a developer and put your name on the label... you're making a profound mistake.

EA ska ha lärt sig läxan, säger Riccitiello. Numera låter de studior som #Maxis och #Bioware arbeta självständigt, utan hård styrning uppifrån. Men uppköp av mindre studior kommer fortsätta vara affärsmodellen.

I think that there's going to be fewer major publishers in 2010 than there are today. I think the second-tier players are going to thin out pretty significantly. The market share controlled by the few major publishers is going to be greater in 2010 than it is today.

Återstår att se om chefens åsikter får någon inverkan på det [n=23633 nyligen tillkännagivna] #Red Alert 3.

<form method="post" action="http://www.fz.se/poll.fz">
<input type="hidden" name="data" value="YToyOntpOjA7czo0MDoiYzNmYmEyYzkyYjllZjYzZDllMTk4NmI2OTRhOGNiYTEyMDZhYjI5OCI7aToxO2E6Mzp7aTowO2k6MTAzO2k6MTtpOjE3NztpOjI7aTozMzE1O319"></input>

<input type="radio" name="q177" value="1104" checked="checked" class="form_input_radio"></input>

Bra, får gemene man att upptäcka spel

<input type="radio" name="q177" value="1105" class="form_input_radio"></input>

Rövarkapitalistisk

<input type="radio" name="q177" value="1106" class="form_input_radio"></input>

Har ingen åsikt

</form>