Jo, det går att göra PS4- och Xbox One-spel som levererar 60 bilder per sekund i 1080p-upplösning. I alla fall för #Slightly Mad Studios, som nått dessa symboltyngda siffror i racingspelet #Project Cars.

Under EGX-mässan i London i helgen visade man en färsk version av spelet. Playstation 4-upplagan höll det efterlängtade flytet, medan Xbox One-versionen kräver lite mer optimering innan målet är nått. Andy Tudor från Slightly Mad förklarar läget för Eurogamer:

On Xbox One it's not quite 1080p at the moment. But it's not representative of the final quality. We're still aiming to get there.

Knappt två månader återstår till releasen, och Tudor förklarar att mycket av optimeringsarbetet görs nu Han fortsätter med att förklara varför bildflyt är så viktigt och hur det fungerar i Project Cars:

For a racing game, 60fps is hugely important. What people don't know is that the physics underneath runs at 600 times a second. We measure the input you're doing on the controller 250 times per second. Project Cars does that way more than any other game - they're all doing that significantly lower. The screen refreshes 60 times per second - we're measuring the tires, the physics, the suspension, all that stuff, 600 times.

Project Cars släpps till pc, PS4 och Xbox One den 21 november. Något otippat släpps också en Wii U-version under nästa år, fast den får klara sig med lägre upplösning och fps.

FZ testade Project Cars på både konsol och pc (med och utan Oculus Rift) förra veckan, vi levererar en rapport inom kort.