I slutet av augusti 2009 släpptes #Shadow Complex till Xbox 360, en Metroidvania-titel som vi ansåg vara mycket bra. Spelet sålde bra, mottogs bra i princip överallt och således har många undrat var uppföljaren är, då framgången sannerligen bäddar för en sådan. Cliff Bleszinski röjer i en intervju med Gamasutra att det faktiskt händer saker bakom kulisserna.

- Shadow Complex 2 sitter bara där, det är faktiskt i stora drag designat, vi behöver bara hitta en partner som hjälper oss färdigställa det så vi kan få ut det på marknaden, säger Cliff.

Anledningen till att uppföljaren fått vänta är att #Chair Entertainment sattes på att skapa en iOS-titel, vilket skrotade de dåvarande Shadow Complex 2-planerna. Först hade #Epic tänkt sig en regelrätt portning av Shadow Complex till iOS, men de kom fram till att en helt ny produkt vore bättre.

- Vi behövde en produkt som verkligen briljerade till iOS, kort och gott. Vi skulle ha kunnat porta Shadow Complex, men det hade vart en mängd arbete och det hade kanske inte riktigt passat. Sen kom Donald Mustard med förslaget Punch Out!! med svärd och RPG-inslag och vi bara, "Ja!".

Därav succén #Infinity Blade

Vilka tror du skulle kunna förvalta licensen bäst?