Inlägg av Ahris

Inlägg som Ahris har skrivit i forumet

Skrivet av perihelion74:

Imponerande snubbe som gjort mycket. Han var väl inblandad i första rasberry pi också? Eller har jag drömt?

Jag tror han är en av grundarna av Raspberry Pi. Gällande spelhistoria kan han som utvecklare av Elite (1984) och Frontier (Elite 2, 1992) även ta credit för att vara det moderna FPS'ets, 3D-grafikens samt fysik- och proceduralsystemens anfader.

Spelet var inte direkt dåligt men det hade dåligt flyt, kontrollerna var alldeles för klumpiga för att det skulle kännas bra att spela.

Alltid samma debatt när SC kommer på tal men man ska nog tänka på att folk har spelat det i många år nu och att det fortfarande drar in pengar betyder att det är ett bra spel.
Efter att ha varit spelbart så länge som det har och med all press och forumdiskussioner om spelets 'kontrovers' finns det ingen som kan påstå sig vara lurad när de spenderar pengar på det, vilket betyder att spelarna helt enkelt är med på den långa utvecklingstiden och troligtvis känner att det gör ett bra spel bättre.

Det var aldrig någon hemlighet att Chris Roberts har svårt att bli färdig med spel, tvärtom var det något man skrev om precis överallt när SC kom som early access och något som är hårt kopplat till hans personlighet så när han säger att han ska göra det bästa spelet genom tiderna och själv producera det bör man kanske inte höja på ögonbrynen om han jobbar på det resten av livet. Och så länge folk gillar att spela det är det ju faktiskt helt betydelselöst om det är alpha eller ej, spelarna får ju nytt innehåll hela tiden.

Skrivet av Mike_Swe:

Vad gjorde Intel för att komma tillbaka till Matchen de anställde en Ingenjör som VD, och nu är Alder Lake Ute och härjar vilt.

Ett Spelföretag borde rimligen styras till 100% av gamers som Blizzard brukade vara, när Miljardsummor blandas in då dyker dessa Kackerlackor fram och bryr sig bara om Cash och förstör allt de byggt upp.

Det var ju de gamers som styrde Blizzard som stod för trakasserierna och företagskulturen som orsakade sitsen de är i nu.

Namnbytet handlar inte om att Jesse McCree har betett sig illa utan om att det är en person som Blizzard har givit sparken och som därmed har orsak att 'hämnas':
Blizzard vill inte att Jesse McCree stämmer företaget för att de använder hans namn i sina produkter, vilket de definitivt har gjort fram tills namnbytet. Så länge han var anställd var det ok men efter att han lämnat företaget hade han troligtvis rätten på sin sida att få ersättning för deras fortsatta användande av namnet.

Jag har aldrig slutat spela Quake och var ganska skeptisk till det här med tanke på alla andra uppgraderade quakemotorer som har släppts sedan källkoden blev fri.
Men jag är nästan chockad över hur skön den här uppgraderingen känns, allt ser helt fantastiskt ut på ett sätt jag inte riktigt hade kunnat föreställa mig.

Min profilbild är förresten det enda som troligtvis finns kvar av den gamla Quakehumorsiten som var samtida med Fragzone förr i tiden.

Alla ska ju släppa en coop-shooter nu för att det är lättförtjänta pengar i karantäntider, tyvärr tror jag att både det här och de andra cash grabsen som D&D-varianten kommer att vara skit i jämförelse med tex. Vermintide och L4D. Jag reserverar nog slantarna för Fatsharks 40K-släpp.

Skrivet av Kyraal:

Alltså... erkänner att jag känner mig lite baitad här nu och kommer förmodligen få ångra detta, men har vi glömt allt skit han sagt och stått för genom åren, eller ska vi bara dra ett streck över det?

Har han angripit dig personligen eller är du bara allmänt kränkt? Han har inte sagt något värre än vad du hittar i vilket random internetforum som helst och enda skälet till att man höjt på ögonbrynen är att han är rik och berömd.
Är du arg på Elon Musk och kung Karl-Gustaf Bernadotte också? Båda har sagt och 'stått för' mycket värre grejor. Notch är bara en vanlig norrlänning som blev rik alldeles för snabbt.

Detta är ett av väldigt få spel jag har spelat där man uppmanades till att ta självmord och även om jag inte direkt får panik av en sådan sak personligen så har jag aldrig tyckt att det passade spelet särskilt bra utan verkade som en VR-gimmick man lade till bara för att vara lite extra 'edgy'.

Jag har full förståelse för varför man gör ändringen.

Svaret är ju väldigt specifikt och säger bara att de inte planerar reklam för KONSOLLER och att de inte har signerat något avtal än. Det betyder inte att de inte förhandlar om att införa reklam i PC-spel.

När spelet släpptes var det definitivt meh och om du läser samtida recensioner och forum var det ganska mycket sågningar. 10 år senare har det tillräckligt många DLC och moddar för att förtjäna betyget på metacritic men det finns fortfarande ingen PC-gamer som på allvar skulle få för sig att spela Skyrim vanilla.

Påminner mig om hypen runt DX12 och hur det i de flesta fall crashar spelet om man försöker använda det i något annat än Windows10 exklusiva titlar.

Det enda som inte är ungefär vad jag förväntade mig är nog karaktärskapandet, som när spelet först avslöjades för några år sedan verkade vara mycket mer mångsidigt och avancerat. Om jag minns rätt fick de det att låta som att det skulle vara snudd på procedurellt baserat på DNA-koder med massor av kombinationer men det vi fick är ju ett ganska begränsat urval av presets med lite morphing.
Man kan kanske argumentera att det i princip är procedurellt eftersom man kan återskapa utseendet med en kod men det har ju inte alls den variation som man föreställde sig.

Jag är dock inte besviken, det där är en väldigt liten grej med tanke på att ens hamster är nästan helt täckt av kläder och utrustning.

Ja det är nog lite överhypat men det är inte utvecklarna som har hypat det. För min del är det nog precis vad jag förväntat mig så jag är nöjd.

Skrivet av Fearnox:

Expandera Natural-Selection.
Ett singelplayer spel i samma universum och gör sedan multiplayer delen till NS3 typ hade nog varit nice.
Alien francaise behöver nog lite konkurrans också.

Subnautica utspelar sig i samma universum som Natural selection så det finns redan två stycken singleplayer.

Har alltid gillat Andromeda, visst hade karaktärerna en del visuella skavanker men i övrigt såg spelet väldigt bra ut. Precis som DA: Inquisition led det lite av övergången till open world men det var ett mycket bättre spel än Dragon Age.
Det bästa med Andromeda var dock multiplayer, som var sjukt kul att spela.

Skrivet av eld:

Bethesda erhåller även 100% av rättigheterna till det som produceras för creation club, det är deras content, som laddas ner, eller dlc skulle vi kunna kalla det.

Även fallout 4 och alla dlc som skapades först är ju även det delvis producerat av outsourcing och contractors, så ingenting är ju helt internt utvecklat.

Ironin i det hela är ju att de ville komma bort från all backlash de fick från workshoppen och moddar som folk kunde sälja där genom att benämna om det som sin egen produktion, där de betalar kontraktare för att bygga dlc's och själva sköter mycket av arbetet runt QA och lansering.

Skulle nog vilja hålla med här, beroende på hur noga Bethesda definierade 'DLC' när folk skaffade season pass klassas sannolikt allt material som Bethesda har rättigheterna till klassas som 'officiellt content' medan en mod är något som en spelare har 'upphovsrätten' till i den grad spelet tillåter. Dessutom är det ju Bethesda som hostar dessa i en egen exklusiv 'shop' med avtalsförbindelser så det kan bli svårt att argumentera emot anklagelsen.
Sedan är ju dock att detta i USA och Bethesda/Zenimax har en armé av advokater som länge varit ökända i hela världen så vad som helst kan hända.

Det stora problemet är ju att spelet sedan länge inte har några kopplingar till Bloodlines efter att Paradox gjorde sig av med nyckelpersonerna bakom det första spelets framgång. Utan dem tror jag att spelet kommer att floppa oavsett vilken studio man anlitar. Det var varken gameplay eller utseende man minns Bloodlines för utan dess unika story och dialog.

Det är ju inte så att Todd Howard arbetar praktiskt med några projekt, han är en beslutsfattare och därmed finns det gott om utrymme för fler än två projekt, särskilt i dessa tider när allt hanteras på distans och går trögt pga. handläggning.

Everquest utan tvekan. Började spela 1999-2004 och sedan började jag spela igen på P1999 för 10 år sedan. Även om jag inte spelar särskilt mycket numera är de sammanlagda timmarna långt över något annat spel.