Biomutant - Officiella speltråden (tips, tricks och guider)

Skägg.
10 Chambers
Biomutant - Officiella speltråden (tips, tricks och guider)

Det har gått en vecka sedan Biomutant släpptes och med tanke på hur bra det har sålt är det säkert många av er som har börjat lira. likt många andra "officiella trådar" här på sajten blir det här samlingspunkten för diskussionerna, tipsen och trixen.

Vad är Biomutant?
Det är utvecklat av svenska Experiment 101 och det är deras första titel. Grundarna är dock inga duvungar och har mångårig erfarenhet, bland annat från Just Cause. Det är ett open world-spel där du är fri att skapa din egen karaktär och mutera den hejvilt. Spana in den här 6-minutersvideon för en snabb genomgång av grunderna.

Gameplay

Världen

Som ni märker jag ingen expert, och behöver input från er.

  • Vad är dina första intryck efter en vecka?

  • Hur har du byggt din karaktär?

  • Har du andra generella tips?


signatur
Medlem

Var supertaggad på det här spelet men asså tyvärr, tycker att animationer och ”cutscenes” känns som ett early access. Monster som ”glider” när de vänder på sig och ”snap in” cutscenes med halvtaskiga animationer när karaktärer pratar etc.

Sen känns det som att fightingsystemet liksom inte riktigt når fram, har just spelat igenom sekiro, demon souls och ratchet och clank, och saknar det där Oumphet när jag slår med svärdet eller skjuter, inte någon riktig satisfaction så att säga. Känns som att de ville göra mycket men inte nådde fram överallt.

Kvantitet före kvalité.
Skulle vart gladare över hälften så stor värld och hälften av sidequesten men mer polerat, synd när konceptet och idéerna är grymma.

Vad tänker ni?
Och vad jämför ni med för spel?

Medlem

Spelat ungefär 15h och jag har skitskoj! Kör Dead-eye med assault rifle! Inget perfekt spel på något sätt men världen är underbar och det är kul att utforska! Typiskt ligga-i-soffan-och-chilla-spel! Ända jag stör mig på är de långa dialogerna som jag har börjat trycka förbi fort.

Jag hoppas verkligen det säljer bra så de kan jobba på en uppföljare i en mer AAA-budget! Att de fått så mycket skit som de fått är ju bara tragiskt och absolut inte värdigt utvecklarna. Tycker lite synd om dem!

Medlem
Skrivet av gabbellix:

Vad tänker ni?
Och vad jämför ni med för spel?

Jag tänkte köpa det förut, men så köpte jag Final Fantasy 7 Remake istället.
När jag ser bilder så tänker jag på Breath of the Wild. Jag sålde Immortals Fenyx Rising ganska snabbt, för det påminde för mycket om BoW.
Det är säkert ett rätt kul spel, och jag kommer nog köpa det längre fram, när det är billigare.

Medlem

Väntar på första patchen nu innan jag fortsätter. Annars har jag haft kul, 16.8 timmars speltid hittills.

Quake-konnässsör

Va har Calle tagit över Zimpans ansvar och vara tråddemonen

Lite sugen är man, men har så ofantligt mycket och spela igenom och sen börjar de bli sommar också....

Medlem

Lite sugen, men avvaktar nog.

Kommer ju säkert till Game Pass inom ett halvår. Kom ihåg var ni läste det först.

Medlem

Gillar utforska glädjen när man hittar en bra vapen del. Att göra sitt eget vapen är roligt.

Medlem

Väldigt kul hitills. Men om jag ska vara lite negativ så är jag lite besviken på att alla vapen har "samma" moveset. Dubbelhopp + skjut, dodge + 1 meleeslag + 1 skott etc etc för att bygga megamoves. Likadant på alla vapen, hade önskat mer variation.

Mkt reused assets. Men det kunde man ju räkna ut själv med tanke på teamets storlek, så inget jag stör mig på, eller?

SPOILERVARNING NEDAN :

såg fram emot att hitta alla tribevapen, men så fick jag frågan om jag ville unite the clans eller fortsätta ta mig an dom. Jag valde unite och då verkar det som om jag går miste om de unika vapen som varje klan erbjuder, av de klaner jag ej erövrat innan jag fick göra valet unite / dont unite. Känns tråkigt?

SLUT SPOILER

Är lvl 27 och inser att min gubbe är byggd all over the place.. inte optimerad nånstans. Började som "magiker" men det föll ganska platt? Om jag kunde bygga combos med magi också hade det nog varit nice. Nu känns det mer som fillers... enda jag har faktisk nytta av är den gröna röken som förvirrar fienden så det blir enklare att bygga combos med melee / pewpew..

Ska försöka ta mig i mål. Jag är notoriskt dålig på att spela färdigt open world spel. Hamnar ALLTID i för mkt sidospår och hinner tröttna innan jag spela färdigt mainstory

Medlem
Skrivet av bulleboss:

SPOILERVARNING NEDAN :

STUFF

Åkte på samma nit. Googlade och någon påstod att det var en bugg. Återstår att se om det syns till i patchnotes närmsta tiden.

Medlem

Kör på hard och är tillräckligt positivt till spelet för att sätta det snäppet över Zelda/Switch om det hade kommit ut samtidigt. Zelda är en öken(tomt) mot Biomutant. Tänk på hur striderna i Zelda är och hur dom är i Biomutant. Jag tycker garnerat att biomutant ligger snäppet över där med. I Biomutant så försvinner motståndarna också när man besegrat dom vilket jag upplever som bättre. Om biomutant var en mustig soppa då skulle Zelda vara ett glas med vatten som har enstaka bitar av banan(pusslen i spelet). Biomutant är Zelda på magisk svamp antar jag(har aldrig testat). För mig är det riktigt mysigt att besöka nya områden i spelet. Och eftersom jag inte har hur mycket tid som helst så kommer jag inte spela om spelet. Vilket jag också ser som positivt. Spelet kommer att bli en speciell upplevelse som bara jag kommer att uppleva känns det som. Alla andra kommer att välja andra val/vägar än vad jag gör. Visst allt kan bli bättre och jag ser som många andra väldig potential i spelet!

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Kör på hard och är tillräckligt positivt till spelet för att sätta det snäppet över Zelda/Switch om det hade kommit ut samtidigt. Zelda är en öken(tomt) mot Biomutant. Tänk på hur striderna i Zelda är och hur dom är i Biomutant. Jag tycker garnerat att biomutant ligger snäppet över där med. I Biomutant så försvinner motståndarna också när man besegrat dom vilket jag upplever som bättre. Om biomutant var en mustig soppa då skulle Zelda vara ett glas med vatten som har enstaka bitar av banan(pusslen i spelet). Biomutant är Zelda på magisk svamp antar jag(har aldrig testat). För mig är det riktigt mysigt att besöka nya områden i spelet. Och eftersom jag inte har hur mycket tid som helst så kommer jag inte spela om spelet. Vilket jag också ser som positivt. Spelet kommer att bli en speciell upplevelse som bara jag kommer att uppleva känns det som. Alla andra kommer att välja andra val/vägar än vad jag gör. Visst allt kan bli bättre och jag ser som många andra väldig potential i spelet!

Du har inte spelat BOTW märker jag.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Du har inte spelat BOTW märker jag.

Kan hålla med om en del saker med BoTW. Till exempel att vapen går sönder är urtrist. Dålig känsla när man rider. Och fiender är ganska tråkiga. Kan inte påstå att världen känns som en öken men absolut inte mer levande än Biomutant. Sen är det sjukt långt med vilket kan vara negativt om man inte har all tid i världen. Påstår inte att Biomutant är ett bättre spel men har roligare i Biomutant än vad jag hade i BoTW.

Medlem

Det enda som inte är ungefär vad jag förväntade mig är nog karaktärskapandet, som när spelet först avslöjades för några år sedan verkade vara mycket mer mångsidigt och avancerat. Om jag minns rätt fick de det att låta som att det skulle vara snudd på procedurellt baserat på DNA-koder med massor av kombinationer men det vi fick är ju ett ganska begränsat urval av presets med lite morphing.
Man kan kanske argumentera att det i princip är procedurellt eftersom man kan återskapa utseendet med en kod men det har ju inte alls den variation som man föreställde sig.

Jag är dock inte besviken, det där är en väldigt liten grej med tanke på att ens hamster är nästan helt täckt av kläder och utrustning.

Medlem

Jag var tidigt taggad på Biomutant. Men det blev inte vad jag hoppats på.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Att de fått så mycket skit som de fått är ju bara tragiskt och absolut inte värdigt utvecklarna. Tycker lite synd om dem!

Vad är det för skit dom har fått? Även om det inte är något för mig tycker jag många verkar gilla spelet.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Vad är det för skit dom har fått? Även om det inte är något för mig tycker jag många verkar gilla spelet.

De får riktigt mycket skit på Steam och så får de dålig Score på metacritic. Mycket av det jag sett är folk som bara lirat 2-3h med. Tror många är sura för att de kostar 600kr. (499kr om man köper de fysiskt 👍)

Medlem
Skrivet av Deekar:

De får riktigt mycket skit på Steam och så får de dålig Score på metacritic. Mycket av det jag sett är folk som bara lirat 2-3h med. Tror många är sura för att de kostar 600kr. (499kr om man köper de fysiskt 👍)

150-200kr om man startar en sub. Plus att du då får tonvis med andra spel att spela under en månad med. Blir nog en sån för mig här framöver

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

150-200kr om man startar en sub. Plus att du då får tonvis med andra spel att spela under en månad med. Blir nog en sån för mig här framöver

De är najs, men tänkte på konsol;p De finns bara till PC va?😬

Medlem
Skrivet av Deekar:

De är najs, men tänkte på konsol;p De finns bara till PC va?😬

Nej, finns till alla plattformar 👍

Edit: Fel av mig, EA Play finns till alla plattformar. EA Play Pro finns bara på PC, och Biomutant finns bara på Pro om jag förstått rätt.

Medlem

Köpte spelet billigt på tradera och har nu spelat cirka 5 timmar. Jag håller med om mycket av kritiken som spelet fått i recensioner. Det är mer ett AA spel än ett AAA. Om man börjar spela spelet med detta i åtanke så tror jag att man lättare kan acceptera dess brister.

Mina intryck so-far är att det ena sekunden är väldigt opolerat för att sedan nästa vara väldigt polerat. Det är lite av en bergochdalbana när det kommer till kvalitet.

Något som spelet utmärker sig med är dess själ och charm som gör att det är svårt att släppa handkontrollen. Man undrar hela tiden vad som finns bakom nästa krön eller vilken mekanik som introduceras härnäst. Spelet har definitivt mer själ än tre Ubisoft-titlar tillsammans.

1
Skriv svar