Inlägg av jawik

Inlägg som jawik har skrivit i forumet

Skrivet av FRULZ:

Att folk vill ha det begriper jag ej. De borde satsa på fler nya maps istället.

Har ju kommit flera nya kartor de senaste åren. Går heller inte att ha för många aktiva kartor samtidigt då det tunnar ut spelarantalet och ger längre kötider.

Sen är det här ett kort evenemang på 2 veckor. Och förhållandevis enkelt att göra då kartan och övrigt redan finns klart. Så det tar nog ganska begränsat med tid i anspråk.

Känns väl inte orimligt att de drar sig för att göra något av Skyrim. Fallout särskiljer sig ändå en del från övrig postapokalysm. Skyrim däremot liknar annan fantasy för mycket och löper större risk att bli generisk.

Skrivet av justhitx:

Uppenbart så har ju dessa live service spel ett bäst före datum vare sig vi vill eller inte. Om folk inte spelar/aktivt betalar så är ju risken att servern stängs ned, det är här det specifika datumet kommer in i bilden, det som borde regleras så att konsumenterna blir mer informerade och utgivarna får ta smällen av sämre försäljning. Efter några år så kanske vi blir väck skiten med en jäkla massa tur, annars så har vi ju åtminstonde en garanterad livslängd på spelet. Det gör det bättre för konsumenten, inte för spelet i sig.

Hur vi behåller spelet när servrarna väl är stängda kan jag inte svara på, i stort sett omöjligt utan att bryta mot vare sig EULA eller Copyrights, kan jag tänka.

Jag tycker inte att de behöver garantera levnadstid när spelet släpps. Däremot borde det vara regler för hur ett spel får säljas och marknadsföras inför stängning av servrar. Till exempel att spelet inte ska säljas en viss tid före stängning av servrar. Möjligtvis med tydlig info och nedsatt pris.

Går spelet att spela offline så kan det fortsatt säljas men det behöver vara tydlig information om att online-delen ska stängas ett visst datum.

Vad som är rimlig tid att förvarna är ju lite upp till hur mycket speltid det kan tänkas omfatta. Men ett år kanske är rimligt.

Jag vet inte, kanske redan finns något liknande.

Skrivet av MulletDeluxe:

Måste man fortfarande gräva gräva? Lite det spelet snurrar runt, eller?

Nä nu räcker det med att gräva.

Skrivet av Kyraal:

Här har du världens jävligaste och mest upprepande spelmusik. Se hur länge du klarar att lyssna. Till och med sjuåriga jag höll på att bli helt galen när jag spelade det när det begav sig.

https://www.youtube.com/watch?v=FVGi3lXEPXs

Haha ja allt var ju inte bra. Men det kändes ändå som "musiken" var en mer integrerat än det är idag

😋

För det mesta sänker jag musikvolymen rejält så att den inte stör. På vissa spel stänger jag av musiken helt. Så för mig blir musiken numera inte en del av spelet.

Annat var det förr om man pratar äldre 8-bitars och liknande där musiken var mer integrerad i spelet och ofta inte ens gick att justera separat. Då kändes det mer som att musiken var en del av spelljudet än det är idag.

Fallout har alltid haft en stor dos humor i sig. Mörk visserligen, men ändock. Är väl främst Fallout 3 som minskade ned på den delen och det är imo det sämsta spelet i serien då det tappade mycket av känslan som fanns i de tidigare spelen.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Oavsett vad du själv tycker så är Marvel väldigt tydliga med att båda är Spider-man. För att göra det lättare att urskilja dem brukar man använda deras civila namn istället.

Andra hjältar i universumet kallar båda för Spidde, och självklart gör allmänheten det också då de inte vet namnen på människan bakom masken.

För andra som kanske dyker in; av någon anledning har det blivit lite kontroversiellt att kalla Miles för Spider-man. Exakta orsaken har jag dock aldrig förstått. Om det är något Stan Lee var tydlig med så är charmen med maskerade hjältar att "vem som helst" kan vara under masken.

Dessutom är det helt i karaktär för Peter Parker att förstå att Spider-man är en symbol, och så länge de gör ett bra jobb så kan vilken Spinderlhjälte som helt få bli kallad Spider-man.

Jag tror ni på sätt och vis menar samma saker ändå. Men det blir en fråga om semantik och till viss del subjektivt tyckande.

För mig så är Peter Parker den riktiga Spindelmannen. Och med det menar jag att Peter Parker är den ursprungliga Spindelmannen. Originalet. Alla andra är efterträdare.

Men efterträdare som har dräkten på sig och kallar sig Spindelmannen är ju också Spindelmannen i sak. (förutsatt att de har liknande krafter). Men de är inte den "riktiga", alltså ursprungliga Spindelmannen.

Ursprungliga i det här fallet gäller ju framförallt att serien handlade om honom först och längst. Och för att hjälten och namnet skapades runt honom.

För att dra en lös parallell så är ju Kit Walker den "riktiga" Fantomen för att serien handlar om honom. Men han var ju istället inte den första Fantomen då det är en titel som ärvs.

Alla alternativa universum och olika varianter blir ju också efterträdare i mitt exempel. Men som sagt så blir det ju en subjektiv fråga vem personer upplever som den "riktiga" Spindelmannen. En ung person som startar med Miles och aldrig har sett Peter innan kommer kanske framöver att se Miles som den riktiga.

Och hur stor är risken att uppdateringen går fel och gräsklippare över hela landet (världen?) börjar ge sig ut på gatorna i jakt på demoner? Demoner som i det här fallet är intet ont anande fotgängare.. Är det bara jag som ser början på apokalypsen i det här?!

Skrivet av kEJTLiN:

Då vet vi att spel med inslag av pvp är på utgående. Till slut sitter vi och spelar singleplayer med och mot bottar, allt för att hålla känslorna i schack.

Nu ska du inte komma här och måla upp några drömscenarion. Det där är en utopi.

Ganska normalt med early access-spel som blir hypade. Spelet får uppmärksamhet i olika media och folk strömmar dit för att se vad det handlar om. Sen droppar de av när de antingen sett att det inte är något för dem eller att innehållet är bristande.

Hur stor uppgången och tappet är brukar stå i relation till uppmärksamheten det fått samt hur mycket innehåll som finns i spelet just då. Mer innehåll brukar ge en flackare kurva på tappet.

Spelar ingen större roll för mig då jag varken förköper eller spelar på dag 1. Jag brukar vänta minst någon vecka så att de hinner lösa serverlagg och större buggar först. Att försöka spela från dag ett tycker jag mest brukar vara förknippat med frustration och förlust av tid.

Kan jag inte ha roligt med ett spel om jag startar veckor/månader efter release så är det nog inte ett spel för mig. Det gäller vare sig det är solo eller mmo.

Sen är jag kluven till principen i sig med förtur. Visst är det ok om någon vill betala för det. Och företaget får möjlighet att mjukstarta servrarna. Men samtidigt så känns det som att de tar betalt för att folk ska betatesta.

Skrivet av anon_332538:

Det var ungefär lika mycket känsla i mitt argument som när jag sover.
Du förstod inte heller min andemening.

"Fokusera på att ge näring åt blommor, inte att bekämpa ogräs." - Steve Maraboli

Fokusera på att reglera branschen = behöver inte förlita/övertyga de 'oerfarna'

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Man kan jobba för båda sakerna.

Men att det skulle gå att reglera branschen så pass att man aldrig skulle riskera att få ett skitspel när man förbokar är osannolikt. Men visst, det kanske kan gå att minska risken för spridandet av missvisande marknadsföring innan släpp.

Jag var medlem på ett MC-forum där "han" också var medlem. Det var ju en del underhållande diskussioner där kan man säga. Men till slut så spårade det ur i varje diskussion. Inte alltid hans fel, men han blev bannad och Ghost Rider blev ett forbidden topic. Efter det blev det "Han vars namn vi inte nämner". 😋

Inte något som spelar någon större roll för mig. Tror det var typ 15 år sedan jag köpte en fysisk kopia sist. Kanske att jag har GTA5 i nån låda iofs. Men före det är det nog Diablo2.

Skrivet av Kyraal:

Verkligen? Upplever det motsatta. Har själv skrivit inlägg genom åren där när jag haft en dålig dag som när jag vaknat dagen efter får dåligt samvete för och varit överraskad att de fortfarande var kvar, och ingen varning i inboxen. Tycker tröskeln är ganska accepterande för vad som tolereras på Swec.

Sitter nog mycket i om inläggen blir anmälda eller ej. Moderatorerna har oftast inte tid att sitta och fingranska allt utan förlitar sig på övriga medlemmar att anmäla inlägg.

Sedan är det ju upp till hur mycket tid de lägger på att granska anmälda inlägg. Där kan det ju upplevas godtyckligt om de agerar utan att göra någon större bedömning själva.

Jag köper aldrig spel för att "spela senare". Vanligtvis så köper jag ett spel när jag är klar med ett annat, och då väljer jag ganska varsamt vad jag köper. Så jag får sällan någon backlog. På sin höjd att jag kan växelköra något solo-spel parallellt med ett multiplayerspel (dvs onlinespel utan riktigt slut).

Däremot kan jag känna igen den här känslan i de fall jag tröttnar på ett spel halvvägs. Jag har nämligen väldigt svårt att lämna ett spel utan att "klara det". Då blir det som ett jobb att köra klart det och jag stressar bara för att komma igenom det.

Tänker då på att köra igenom grundstoryn. Kör nästan aldrig achievements. Jag tar också ytterst sällan upp ett spel igen om jag slutat spela det.

Skrivet av anon_332538:

Se ner på behöver man ju inte göra fast att kritisera kan man väl ibland göra om man vet att en person sitter 12 timmar om dygnet. Det förstår ju vem som att det inte är speciellt bra. Speciellt i yngre år

Skrivet av Slimebeast:

Jo, om intresset leder till social inkompetens och hemmasittning så att personen tvingas leva på samhället som vuxen.

@Querth skrev ju faktiskt "så länge det inte skadar någon". I ordet "någon" får väl ändå personen själv inräknas. Och då kan väl antas att personen inte sitter så länge att det påverkar personens utveckling och framtid negativt eller på annat sätt "skadar" personen.

Så ni har rätt i att man kan kritisera om intresset går till överdrift, men jag tror inte att det var att man inte fick göra det som var tanken med inlägget.

Härligt! Hade nyheten varit att i år kommer det inte att släppas ett enda spel, bara en brödrost, så hade jag ändå varit nöjd. Man kan ju sitta och rosta i timmar på den där. Återrostningsbarheten måste vara enorm.