Inlägg av kebbe

Inlägg som kebbe har skrivit i forumet

Skrivet av Ender:

Är det där ditt exempel på sexualisering av den manliga kroppen i dataspel? Driver du med mig? Jag såg just 10 minuter av videon som inleds med scenen där dina GIF-bilder kommer ifrån. Vad är det du försöker inbilla någon (och antagligen dig själv) här, att det här skulle vara samma sak?
Fast du kanske menade att "sexualiseringen" av Raiden framgår tydligare senare än i giffarna du länkade?

https://youtu.be/8BjrNCUdAtg

Jag menar vad jag skriver: Kameravinklarna och kostymerna på dessa karaktärer motsvarar helt enkelt hur Eve framställs i Stellar Blade och det spelets mellansekvenser, hade det varit kvinnliga karaktärer hade du kallat det sexualisering. Märks tydligt även på ditt svar här då du fullkomligt inbillat dig vad mitt argument ens var. Skrev att det aldrig ens förekom diskussion om att dessa karaktärer skulle vara sexualiserade. "Sexualiseringen" kommer uppenbarligen inte från kameravinklarna eller kostymerna utan från det faktum att de nu placeras på en attraktiv kvinnlig karaktär.

Citat:

...alltså, vad pratar du ens om? Både manliga och kvinnliga karaktärer ser i regel hysteriskt bra och vältränade ut i traditionella serietidningar (jag tar med serier då den stilen liksom följt med därifrån till dataspelen) som dataspel, men det är de kvinnliga karaktärerna som sexualiseras som regel, och ifall du inte förstår vad "sexualisering" innebär så känner jag att det blir lite stillestånd i den här diskussionen. Varför ska det hymlas med att serier och spel med dessa stereotyper är inriktade på hormonstinna män genom att ha sexuella anspelningar på kvinnokroppen? Den manliga hjälten är någon grabbarna ska vilja vara, det kvinnliga halvnakna bihanget är någon grabbarna önskar att de hade.

Säg mig, vilken av figurerna på bilden under anser du är mest realistisk, vilken av dem är vanligast i spel, vilken tycker du passar bäst in på texten du raljerade om i slutet, där USA och EU "går omvägar för att deformera kvinnliga karaktärer..." och slutligen, skulle du säga att någon av dem är sexualiserad?.

Du upprepar bara innehållet i min egen kommentar och slänger in ett "vad pratar du om", rimligt.
Vad som skulle klassats som sexualisering av manliga karaktärer i enlighet med hur du (och andra) definierar sexualisering av kvinnliga karaktärer avfärdas som en manlig "power fantasy" precis som du gör när du säger "någon grabbarna ska vilja vara", därav anser du endast att denna påhittade sexualisering skulle existera eller vara ett problem när det sker åt ena hållet. Anser du att Eve eller hennes karaktärsdesign är sexualiserad så förekommer det lika ofta med manliga karaktärer.

Fortsatt så avfärdar du deformeringen av kvinnliga skådespelare som "raljering" när det i själva verket är resultatet av feminister som a) anser det problematiskt med handlingskraftiga manliga huvudkaraktärer och b) anser det problematiskt att majoriteten av spelarna (män) ser en normal kvinnlig huvudkaraktär som attraktiv. Därav är lösningen att göra orealistiskt groteska kvinnliga huvudkaraktärer där "orealistiskt" syftar på att du har utseenden från modeller eller motion capture och sedan börjar slafsa med proportioner för att göra dem mindre attraktiva.

Gällande bilden så förstår jag däremot inte var du vill komma när du skriver "realistisk". Räcker att gå ut i verkligheten ett tag så kommer du se kvinnor som ser ut, klär sig och klär upp sig som alla de bilderna. Vad är då problemet om någon tar det du så klart menar är den "sexualiserade" kvinnan till vänster och sätter i sitt fantasispel med drakar, monster och apokalyps? Varför är det mer "realistiskt" att en sådan kvinnlig karaktär skulle vara klädd för ett måndagsseminarium på universitetet som kvinnan längst till höger?

Citat:

Som FarbrorBarbr0 var inne på så är det ju helt uppenbart ett väldigt framgångsrikt och ekonomiskt lönsamt att marknadsföra spelen till män/pojkars plånböcker via deras skrev. Det fungerar på mig också, det är ju inte så att jag ogillar en sexig kvinnokropp, men jag behöver ju inte uppskatta den uppenbara marknadsmanipulationen mot mig för att komma åt mina pengar, och jag uppskattar inte att det används för mycket och i fel sammanhang så det sabbar spelupplevelsen och blir rent utav uttjatat.
Jag kanske missförstår dig, men det låter som att du försöker övertyga någon om att detta inte stämmer, och att samma marknadsföring sker i samma utsträckning mot kvinnors skrev också. I så fall har du en bit kvar med din slutplädering kan jag säga.

Då orkar jag inte ens gå in på det som är viktigt, där den konstanta överexponeringen av ett kroppsideal som inte går att uppnå utan att operera in skit i kroppen sabbar självförtroendet för miljoner kvinnor världen över för att de tror att de måste se ut så. Hur våndas "vi killar" då? Jo vi tittar på våra klena armar eller tilltagande magar i spegeln och tänker "fan, skulle behöva gå till gymmet.
Här har du en gratis aha-upplevelse...kvinnor tänker likadant, utöver plastikkirurgens "hjälp".

Jag köper absolut argumentet kring marknadsföring/manipulation och skulle inte argumentera för eller försöka övertyga någon att sådan marknadsföring riktas mot kvinnor när det gäller spel. Män och kvinnor fungerar olika och män är mer visuellt drivna än kvinnor, män kommer köpa ett spel med en attraktiv kvinna på omslaget. De kommer också köpa ett spel med ett muskelberg på omslaget. Är inte riktigt lika enkelt att marknadsföra till kvinnor baserat på deras sexualitet och statistiken på vilka som spelar bjuder inte direkt in någon till att experimentera med att gå den vägen.

Ser dock inte riktigt varför det skulle vara någon annans problem om någon ser en fantasikaraktär och sedan mår dålig över att det skulle vara ett ouppnåeligt ideal. Finns ingen karaktärsdesign i världen som föreslår att någon måste se ut på det sättet, lyckas någon göra den kopplingen kan man lika gärna säga att "våldsspel skapar mördare" helt plötsligt är bevisat då man argumenterar att vuxna människor inte kan skilja på fantasi och verklighet. Om det är någonting som skulle skapa den typen av självbild och komplex så är det istället bilder på verkliga människor i sociala medier.

Citat:

men vi behöver ju inte slå knut på oss själva för att låtsas om att sexualiseringen av kvinnokroppen inte finns där i spel för att attrahera den största målgruppen och deras pengar, eller att den överhuvudtaget inte skulle existera.

Absolut, men du gjorde i ditt ursprungliga inlägg påståendet att endast kvinnliga karaktärer var stereotypa (a), lättklädda (b), vackra (c), vältränade (d) och sexualiserade. Jag svarade bara att karaktärsdragen a+b+c+d förekommer lika ofta på manliga som kvinnliga karaktärer men det är uteslutande med kvinnliga karaktärer där du argumenterar att a+b+c+d=sexualisering. Någonting du sedan gjorde en "double down" på när du tar konkreta exempel på vad som skulle anses som sexualisering om det var kvinnliga karaktärer och svarar med "Höhö, menar du att det där är sexualisering eller".

Skrivet av Sarato:

Det är för att dräkten inte sexualiserade Raiden. Det var ju inga direkta svepningar med kameran längs hans rumpa och bröstkorg så som de är väldigt sugna på att göra på Eve i jämförelse.

90% av Raidens intåg i Metal Gear Solid 4 var just röv-och skrevkamera som svepte över hans skin-suit string. Har du ens spelat spelet? Enda skillnaden blir att du inte anser det "sexualisering" när Raiden skrevar kameran. Ännu bättre blir det av att han slåss mot en halvnaken Vamp vars rörelsemönster på egen hand skulle orsakat Eve-moralpaniken om det var en kvinnlig karaktär.

Helt normala rörelser och kläder i krigsmiljö.

I vanlig ordning förstör "live service" allt.

Planerade köp men tydligen är PC-versionen en portning av last-gen versionen (igen). Blir att plocka upp i den virtuella reabacken någon gång framöver.

Skrivet av ZF:

Till skillnad mot Sea of Thieves då..?

Är Sea of Thieves samma spel som Grounded? Måste missat det.

Låter ändå rimligt om spelet är byggt från grunden för Xbox.

Märkligt pris om de känner sig pressade av GrayZone-hypen. Värt att notera är att de listar sina priser ex skatt så 250€ skjuter fort iväg när man är i kassan.

Escape from Tarkov lägger till PvE-läge i Early Access.. kostar 3000kr oavsett om man redan äger spelet.

https://www.escapefromtarkov.com/news/id/293

Skrivet av Ender:

Både manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan vara stereotypa, objektifierade, lättklädda, vackra, ha vältränade kroppar etc, men det är uteslutande kvinnliga karaktärer i spel som har allt det där OCH sexualiseras.

Fast det där stämmer ju inte. Kvinnliga karaktärer tillskrivs "sexualisering" så fort de är attraktiva medan lika stereotypiskt attraktiva manliga karaktärer helt plötsligt inte anses sexualiserade. Nästan som att män och kvinnor fungerar olika och majoriteten av spelarna (unga män) bryr sig helt enkelt inte nämnvärt om en manlig huvudkaraktär är orealistiskt vältränad. Är ju precis därför utvecklare i USA och Europa går omvägar för att deformera kvinnliga karaktärer baserade på supermodeller (ofta med motion capture) till att bli motbjudande. Att göra kvinnliga karaktärer extremt (och orealistiskt) fula är enda sättet att bekämpa påhittad problematik kring sexualisering och objektifiering.

Tar man den mest omdiskuterade utstyrseln så är Eves "skin suit" knappast mer "sexualiserad" eller avslöjande än exempelvis Raiden i Metal Gear Solid 4. På 16 år har det dock aldrig varit någon som helst diskussion om huruvida sistnämnda skulle vara "objektifierad" eller "sexualiserad" och att det skulle vara problematiskt (spoiler: för det är inte problematiskt, och då slogs han hör och häpna till och med i högklackat); Manliga spelare bryr sig inte, kvinnliga spelare bryr sig inte och kulturkrigande feminister bryr sig inte. Sistnämnda gruppen går däremot i taket för Eves design.

Med det sagt så är det ju såklart fritt fram för vem som helst i egenskap av recensent att kritisera vad som helst, I absolut värsta fall blir recensionen historiskt lite av ett skämt som när The Witcher fick 1/5 med massa påhittade problem som maskerade moralpanik kring samlarkorten. Vill man kritisera någonting borde det ju snarare vara att man ens gör en metadiskussion kring karaktärsdesignen i recensionen, är ju ganska enkelt att läsa en recension och själv avgöra om kritiken är någonting man upplever att man själv skulle störa sig på.

Har ingen, kommer aldrig ha någon.

Skrivet av Skelögd:

Svag 3a.

Hur i helskotta kan denna serie ha så högt betyg på IMDB? Har folk satt ribban så lågt numera?

Det kommer en serie som för en gångs skull är "ok" och alla blir helt galna och ger den en 10a 😄

Streamingtjänsterna inledde starkt med många högkvalitativa serier men har sedan sakta sänkt nivån så att folk knappt kräver någonting nuförtiden. Allt från manus till skådespeleri och specialeffekter har bara blivit sämre så nu räcker det bara med referenser till saker folk känner igen för att det ska vara 10/10.

Skrivet av robbis:

Sabaton lär ju platsa som sveriges i särklass sämsta band dock...

Sabaton är ju relativt säkra från den titeln så länge Bob Hund är aktiva. Sedan hotar ju Kent med återförening så då hamnar de minst på tredjeplats i kön.

Skrivet av BloodFarmer:

Det låter ju mest egoistiskt och således ondskefullt. Att rädda livet på någon enbart för att man vill ha något i utbyte låter som något en narcissist/psykopat hade kunnat göra. Typ ”jag hade låtit dig dö om jag inte haft någon användning för dig”.

Så länge G-mans agenda är spekulation medan hans handlingar är goda, det vill säga att rädda huvudpersonen och assistera i att slåss mot Combine, så kan man knappast klassa honom som ond. Spelvärldens motsvarighet till "He's just standing there menacingly".

Roligt att PCG-tveskägg är involverad med en sådan monsterframgång.

Snygg visuell presentation av stapeldiagrammet till den som satte ihop det.

Estrella såklart. När Västkustchipsen släpptes slog de även Gårds/Lantchipsen i deras egen kategori. Utökar man frågan till smak så är det ju ingenting som slår Salt & Vinäger.

G-man är väl inte riktigt ond men samtidegt är ju Jokern tidernas tråkigaste antagonist. Svårt val.

Bara att invänta KotOR-behandlingen när Obsidian spottar ut något buggigt hafsverk till uppföljare där man försöker imitera vad som gjorde det första spelet bra.

Svårt att se fram emot när man vet exakt vilket typ av B-cgi det kommer vara baserat på första säsongen. Noll ambition att göra någonting med praktiska effekter.

Aldrig hört talas om Harbinger. Hela Mass Effect-serien var så vansinnigt mellanmjölk att jag knappt minns om det fanns en antagonist annat än karaktärseditorn.