Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är för att dräkten inte sexualiserade Raiden. Det var ju inga direkta svepningar med kameran längs hans rumpa och bröstkorg så som de är väldigt sugna på att göra på Eve i jämförelse.

Så allt handlar om presentationen och betoningen snarare än att någon annan också är halvnaken.
I t.ex. Metal Gear Solid 2 där Raiden springer runt naken så är det inget sexuellt. Då handlar det om delvis japansk humor blandat med hur skör man är i den biten av spelet.

Se bara den här videon där man bytt ut Quiet mot Revolver Ocelot så tror jag att du förstår skillnaden i hur kameran framställer objektet:
https://www.youtube.com/watch?v=GcyygfXIfzE

https://www.youtube.com/watch?v=87YXRvfMDlM

This!

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är jag rätt säker på också. Det är ett riktigt stabilt spel av vad jag testat med (endast demon än så länge). Ska bli särskilt intressant hur väl det tas emot av Nier Automata-fans då det har väldigt mycket likheter sinsemellan.

Ooo, missade att det fanns en demo! Får försöka klämma in en provsession i helgen. Stödjer villigt alla spelutvecklare som faktiskt släpper en demo.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har haft spelet sedan i måndags och har kört opatchat fram tills nu.

Såg att något ändrats och installerade om spelet för att bekräfta ändringen. Den första bilden är tagen av mig, den andra är från någon annan.

Oavsett har jag ingen anledning att ljuga och jag bryr mig inte tillräckligt för att filma opatchat och patchat.
I mina ögon är bildbevisen tillräckliga.

Jag gick alltså från opatchat till senaste patchen som finns tillgänglig idag.

Om plagget på den översta bilden är ditt borde det väl vara ganska enkelt att kolla om du har kvar den ocensurerad efter patchen?

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Om plagget på den översta bilden är ditt borde det väl vara ganska enkelt att kolla om du har kvar den ocensurerad efter patchen?

Jag har försökt rapportera så sanningsenligt jag har kunnat men folk är ändå skeptiska.

https://ibb.co/M5MF8t5

Jag är bara intresserad av att dela med mig av vad jag sett. Det är bara information.

Jag har dubbelkollat opatchat och patchat.
Dessa skillnader är sig lika varje gång.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Helvete mannen! Sociala medier håller på att explodera över det här inlägget!

Ja och många tror det är fejk/photoshoppat trots att jag publicerat nya bilder med bättre bevis. Det är alltid något som är fel på bilderna enligt vissa.
Jag är ingen expert på bildredigering eller ta foto direkt på tv haha.

Här är en video jag tog: https://streamable.com/7kt3pw

Tror inte jag kan bevisa att det är sant för det är så många som inte vill tro det.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja och många tror det är fejk/photoshoppat trots att jag publicerat nya bilder med bättre bevis. Det är alltid något som är fel på bilderna enligt vissa.
Jag är ingen expert på bildredigering eller ta foto direkt på tv haha.

Här är en video jag tog: https://streamable.com/7kt3pw

Tror inte jag kan bevisa att det är sant för det är så många som inte vill tro det.

Mest hysteriskt är de som påstår att detta är en woke/vänster-konspiration för att få folk att inte köpa spelet!

Sedan var var det även en mupp på twitter som på allvar förklarade att det var uppenbart fejkat, efter att ha analyserat en skärmdump från det här forumet!!! Alltså en skärmdump av ett foruminlägg med en thumbnail av ett foto från en skärm!!!

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja och många tror det är fejk/photoshoppat trots att jag publicerat nya bilder med bättre bevis. Det är alltid något som är fel på bilderna enligt vissa.
Jag är ingen expert på bildredigering eller ta foto direkt på tv haha.

Här är en video jag tog: https://streamable.com/7kt3pw

Tror inte jag kan bevisa att det är sant för det är så många som inte vill tro det.

Varför använder du inte bara inspelningsfunktionen på PS5 då istället för att filma det som en terroristvideo från millennieskiftet?

Medlem

Jag gillade demot och jag är en rump-man så allt gott.

Tack för en bra recension!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

ZF
Medlem

Påminner lite om FFVII konspiration.

Det var ett väldans tjafs om realismen och nyttan i svarta underdelar. Sen blev det DOA i nästa spel ändå.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Varför använder du inte bara inspelningsfunktionen på PS5 då istället för att filma det som en terroristvideo från millennieskiftet?

Funkar det fortfarande?
Jag har aldrig använt den funktionaliteten.
Tyckte jag hörde något om att man inte kan ladda upp video mot social media längre.

Oavsett är jag inte intresserad av att skapa något som ser bättre ut. Det har redan tagit mer tid än jag tycker är värt och det bara för att bevisa att jag inte ljuger ;/

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Funkar det fortfarande?
Jag har aldrig använt den funktionaliteten.
Tyckte jag hörde något om att man inte kan ladda upp video mot social media längre.

Oavsett är jag inte intresserad av att skapa något som ser bättre ut. Det har redan tagit mer tid än jag tycker är värt och det bara för att bevisa att jag inte ljuger ;/

Klart det funkar. Använder den ofta. Det som inte funkar är att ladda upp till Twitter.
Du kan även lägga in på USB-minnen. Sjukt smidig funktion.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är för att dräkten inte sexualiserade Raiden. Det var ju inga direkta svepningar med kameran längs hans rumpa och bröstkorg så som de är väldigt sugna på att göra på Eve i jämförelse.

90% av Raidens intåg i Metal Gear Solid 4 var just röv-och skrevkamera som svepte över hans skin-suit string. Har du ens spelat spelet? Enda skillnaden blir att du inte anser det "sexualisering" när Raiden skrevar kameran. Ännu bättre blir det av att han slåss mot en halvnaken Vamp vars rörelsemönster på egen hand skulle orsakat Eve-moralpaniken om det var en kvinnlig karaktär.

Helt normala rörelser och kläder i krigsmiljö.

Medlem
Skrivet av kebbe:

90% av Raidens intåg i Metal Gear Solid 4 var just röv-och skrevkamera som svepte över hans skin-suit string. Har du ens spelat spelet? Enda skillnaden blir att du inte anser det "sexualisering" när Raiden skrevar kameran. Ännu bättre blir det av att han slåss mot en halvnaken Vamp vars rörelsemönster på egen hand skulle orsakat Eve-moralpaniken om det var en kvinnlig karaktär.

Helt normala rörelser och kläder i krigsmiljö.

Är det där ditt exempel på sexualisering av den manliga kroppen i dataspel? Driver du med mig? Jag såg just 10 minuter av videon som inleds med scenen där dina GIF-bilder kommer ifrån. Vad är det du försöker inbilla någon (och antagligen dig själv) här, att det här skulle vara samma sak?
Fast du kanske menade att "sexualiseringen" av Raiden framgår tydligare senare än i giffarna du länkade?

Skrivet av kebbe:

Fast det där stämmer ju inte. Kvinnliga karaktärer tillskrivs "sexualisering" så fort de är attraktiva medan lika stereotypiskt attraktiva manliga karaktärer helt plötsligt inte anses sexualiserade. Nästan som att män och kvinnor fungerar olika och majoriteten av spelarna (unga män) bryr sig helt enkelt inte nämnvärt om en manlig huvudkaraktär är orealistiskt vältränad. Är ju precis därför utvecklare i USA och Europa går omvägar för att deformera kvinnliga karaktärer baserade på supermodeller (ofta med motion capture) till att bli motbjudande. Att göra kvinnliga karaktärer extremt (och orealistiskt) fula är enda sättet att bekämpa påhittad problematik kring sexualisering och objektifiering.

...alltså, vad pratar du ens om? Både manliga och kvinnliga karaktärer ser i regel hysteriskt bra och vältränade ut i traditionella serietidningar (jag tar med serier då den stilen liksom följt med därifrån till dataspelen) som dataspel, men det är de kvinnliga karaktärerna som sexualiseras som regel, och ifall du inte förstår vad "sexualisering" innebär så känner jag att det blir lite stillestånd i den här diskussionen. Varför ska det hymlas med att serier och spel med dessa stereotyper är inriktade på hormonstinna män genom att ha sexuella anspelningar på kvinnokroppen? Den manliga hjälten är någon grabbarna ska vilja vara, det kvinnliga halvnakna bihanget är någon grabbarna önskar att de hade.

Säg mig, vilken av figurerna på bilden under anser du är mest realistisk, vilken av dem är vanligast i spel, vilken tycker du passar bäst in på texten du raljerade om i slutet, där USA och EU "går omvägar för att deformera kvinnliga karaktärer..." och slutligen, skulle du säga att någon av dem är sexualiserad?.

--------------------

Det här tycker jag är en annan bra infallsvinkel på det hela...

Skrivet av FarbrorBarbr0:

...
Tanken på att sitta och spela någonting som framstår törstigt designat av ett gäng grabbar (och visst, någon kvinna också) för att egga min reptilhjärna, det känns lite olustigt - kroppsideal och genuspolitik åsido, egentligen. Jag vill inte känna mig behandlad som en fjortonåring när jag spelar ett spel. För mig finns det ingenting vunnet i den där estetiska dragningen. Det är distraherande vilket fråntar inlevelse vilket i slutändan sabbar upplevelsen.

Som FarbrorBarbr0 var inne på så är det ju helt uppenbart ett väldigt framgångsrikt och ekonomiskt lönsamt att marknadsföra spelen till män/pojkars plånböcker via deras skrev. Det fungerar på mig också, det är ju inte så att jag ogillar en sexig kvinnokropp, men jag behöver ju inte uppskatta den uppenbara marknadsmanipulationen mot mig för att komma åt mina pengar, och jag uppskattar inte att det används för mycket och i fel sammanhang så det sabbar spelupplevelsen och blir rent utav uttjatat.
Jag kanske missförstår dig, men det låter som att du försöker övertyga någon om att detta inte stämmer, och att samma marknadsföring sker i samma utsträckning mot kvinnors skrev också. I så fall har du en bit kvar med din slutplädering kan jag säga.

Då orkar jag inte ens gå in på det som är viktigt, där den konstanta överexponeringen av ett kroppsideal som inte går att uppnå utan att operera in skit i kroppen sabbar självförtroendet för miljoner kvinnor världen över för att de tror att de måste se ut så. Hur våndas "vi killar" då? Jo vi tittar på våra klena armar eller tilltagande magar i spegeln och tänker "fan, skulle behöva gå till gymmet.
Här har du en gratis aha-upplevelse...kvinnor tänker likadant, utöver plastikkirurgens "hjälp".

Den sista meningen är ingenting jag kommer kommentera mer, det tappar tråden för mycket, men det är vad jag anser är en negativ bieffekt av den konstanta sexualiseringen i media. Jag kunde inte bry mig mindre om vad folk föredrar att spela privat, jag skulle vara den sista att kasta första stenen, men vi behöver ju inte slå knut på oss själva för att låtsas om att sexualiseringen av kvinnokroppen inte finns där i spel för att attrahera den största målgruppen och deras pengar, eller att den överhuvudtaget inte skulle existera.

Medlem
Skrivet av Ender:

Är det där ditt exempel på sexualisering av den manliga kroppen i dataspel? Driver du med mig? Jag såg just 10 minuter av videon som inleds med scenen där dina GIF-bilder kommer ifrån. Vad är det du försöker inbilla någon (och antagligen dig själv) här, att det här skulle vara samma sak?
Fast du kanske menade att "sexualiseringen" av Raiden framgår tydligare senare än i giffarna du länkade?

https://youtu.be/8BjrNCUdAtg

Jag menar vad jag skriver: Kameravinklarna och kostymerna på dessa karaktärer motsvarar helt enkelt hur Eve framställs i Stellar Blade och det spelets mellansekvenser, hade det varit kvinnliga karaktärer hade du kallat det sexualisering. Märks tydligt även på ditt svar här då du fullkomligt inbillat dig vad mitt argument ens var. Skrev att det aldrig ens förekom diskussion om att dessa karaktärer skulle vara sexualiserade. "Sexualiseringen" kommer uppenbarligen inte från kameravinklarna eller kostymerna utan från det faktum att de nu placeras på en attraktiv kvinnlig karaktär.

Citat:

...alltså, vad pratar du ens om? Både manliga och kvinnliga karaktärer ser i regel hysteriskt bra och vältränade ut i traditionella serietidningar (jag tar med serier då den stilen liksom följt med därifrån till dataspelen) som dataspel, men det är de kvinnliga karaktärerna som sexualiseras som regel, och ifall du inte förstår vad "sexualisering" innebär så känner jag att det blir lite stillestånd i den här diskussionen. Varför ska det hymlas med att serier och spel med dessa stereotyper är inriktade på hormonstinna män genom att ha sexuella anspelningar på kvinnokroppen? Den manliga hjälten är någon grabbarna ska vilja vara, det kvinnliga halvnakna bihanget är någon grabbarna önskar att de hade.

Säg mig, vilken av figurerna på bilden under anser du är mest realistisk, vilken av dem är vanligast i spel, vilken tycker du passar bäst in på texten du raljerade om i slutet, där USA och EU "går omvägar för att deformera kvinnliga karaktärer..." och slutligen, skulle du säga att någon av dem är sexualiserad?.

Du upprepar bara innehållet i min egen kommentar och slänger in ett "vad pratar du om", rimligt.
Vad som skulle klassats som sexualisering av manliga karaktärer i enlighet med hur du (och andra) definierar sexualisering av kvinnliga karaktärer avfärdas som en manlig "power fantasy" precis som du gör när du säger "någon grabbarna ska vilja vara", därav anser du endast att denna påhittade sexualisering skulle existera eller vara ett problem när det sker åt ena hållet. Anser du att Eve eller hennes karaktärsdesign är sexualiserad så förekommer det lika ofta med manliga karaktärer.

Fortsatt så avfärdar du deformeringen av kvinnliga skådespelare som "raljering" när det i själva verket är resultatet av feminister som a) anser det problematiskt med handlingskraftiga manliga huvudkaraktärer och b) anser det problematiskt att majoriteten av spelarna (män) ser en normal kvinnlig huvudkaraktär som attraktiv. Därav är lösningen att göra orealistiskt groteska kvinnliga huvudkaraktärer där "orealistiskt" syftar på att du har utseenden från modeller eller motion capture och sedan börjar slafsa med proportioner för att göra dem mindre attraktiva.

Gällande bilden så förstår jag däremot inte var du vill komma när du skriver "realistisk". Räcker att gå ut i verkligheten ett tag så kommer du se kvinnor som ser ut, klär sig och klär upp sig som alla de bilderna. Vad är då problemet om någon tar det du så klart menar är den "sexualiserade" kvinnan till vänster och sätter i sitt fantasispel med drakar, monster och apokalyps? Varför är det mer "realistiskt" att en sådan kvinnlig karaktär skulle vara klädd för ett måndagsseminarium på universitetet som kvinnan längst till höger?

Citat:

Som FarbrorBarbr0 var inne på så är det ju helt uppenbart ett väldigt framgångsrikt och ekonomiskt lönsamt att marknadsföra spelen till män/pojkars plånböcker via deras skrev. Det fungerar på mig också, det är ju inte så att jag ogillar en sexig kvinnokropp, men jag behöver ju inte uppskatta den uppenbara marknadsmanipulationen mot mig för att komma åt mina pengar, och jag uppskattar inte att det används för mycket och i fel sammanhang så det sabbar spelupplevelsen och blir rent utav uttjatat.
Jag kanske missförstår dig, men det låter som att du försöker övertyga någon om att detta inte stämmer, och att samma marknadsföring sker i samma utsträckning mot kvinnors skrev också. I så fall har du en bit kvar med din slutplädering kan jag säga.

Då orkar jag inte ens gå in på det som är viktigt, där den konstanta överexponeringen av ett kroppsideal som inte går att uppnå utan att operera in skit i kroppen sabbar självförtroendet för miljoner kvinnor världen över för att de tror att de måste se ut så. Hur våndas "vi killar" då? Jo vi tittar på våra klena armar eller tilltagande magar i spegeln och tänker "fan, skulle behöva gå till gymmet.
Här har du en gratis aha-upplevelse...kvinnor tänker likadant, utöver plastikkirurgens "hjälp".

Jag köper absolut argumentet kring marknadsföring/manipulation och skulle inte argumentera för eller försöka övertyga någon att sådan marknadsföring riktas mot kvinnor när det gäller spel. Män och kvinnor fungerar olika och män är mer visuellt drivna än kvinnor, män kommer köpa ett spel med en attraktiv kvinna på omslaget. De kommer också köpa ett spel med ett muskelberg på omslaget. Är inte riktigt lika enkelt att marknadsföra till kvinnor baserat på deras sexualitet och statistiken på vilka som spelar bjuder inte direkt in någon till att experimentera med att gå den vägen.

Ser dock inte riktigt varför det skulle vara någon annans problem om någon ser en fantasikaraktär och sedan mår dålig över att det skulle vara ett ouppnåeligt ideal. Finns ingen karaktärsdesign i världen som föreslår att någon måste se ut på det sättet, lyckas någon göra den kopplingen kan man lika gärna säga att "våldsspel skapar mördare" helt plötsligt är bevisat då man argumenterar att vuxna människor inte kan skilja på fantasi och verklighet. Om det är någonting som skulle skapa den typen av självbild och komplex så är det istället bilder på verkliga människor i sociala medier.

Citat:

men vi behöver ju inte slå knut på oss själva för att låtsas om att sexualiseringen av kvinnokroppen inte finns där i spel för att attrahera den största målgruppen och deras pengar, eller att den överhuvudtaget inte skulle existera.

Absolut, men du gjorde i ditt ursprungliga inlägg påståendet att endast kvinnliga karaktärer var stereotypa (a), lättklädda (b), vackra (c), vältränade (d) och sexualiserade. Jag svarade bara att karaktärsdragen a+b+c+d förekommer lika ofta på manliga som kvinnliga karaktärer men det är uteslutande med kvinnliga karaktärer där du argumenterar att a+b+c+d=sexualisering. Någonting du sedan gjorde en "double down" på när du tar konkreta exempel på vad som skulle anses som sexualisering om det var kvinnliga karaktärer och svarar med "Höhö, menar du att det där är sexualisering eller".

Medlem

Läste/lyssna på lite intryck och det verkar vara mer Sekiro än Souls-spelen, väldigt parrytungt, framförallt dom sista 5 timmarna. Lies of P kom också upp.

Låter intressant, kanske ändå blir att testa när/om det kommer till PC en dag.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av kebbe:

90% av Raidens intåg i Metal Gear Solid 4 var just röv-och skrevkamera som svepte över hans skin-suit string. Har du ens spelat spelet? Enda skillnaden blir att du inte anser det "sexualisering" när Raiden skrevar kameran. Ännu bättre blir det av att han slåss mot en halvnaken Vamp vars rörelsemönster på egen hand skulle orsakat Eve-moralpaniken om det var en kvinnlig karaktär.

Helt normala rörelser och kläder i krigsmiljö.

Inget av exemplen ovan visar tecken på någon sexualisering. Tro mig. Jag är bisexuell och det där vanligt filmande i actionscener.
Vamp eventuellt kanske har är lite homoerotisk men än en gång så är framställställningen Hos Raiden power Fantasy och inte sexualisering.
Skulle det istället ha varit filmat på det här viset så hade jag kunnat köpa det du skriver:

Medlem

Angående att det skrivs att bunny suit har censurerats med patchen, det ska ju finnas ytterligare 34 dräkter i ng+.
Kan det inte vara så att den andra bara blivit flyttad som variant till ng+?

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Angående att det skrivs att bunny suit har censurerats med patchen, det ska ju finnas ytterligare 34 dräkter i ng+.
Kan det inte vara så att den andra bara blivit flyttad som variant till ng+?

Det är därför det är dumt att bli upprörd över något förrän allt har upptäckts i spelet. Sen att folk blir kränkta över en decimeter extra tyg är bra fascinerande.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är därför det är dumt att bli upprörd över något förrän allt har upptäckts i spelet. Sen att folk blir kränkta över en decimeter extra tyg är bra fascinerande.

Rätt onödigt att bli upprörd och kränkt tycker jag.
Däremot är det ju en skillnad mellan den fysiska versionen och den patchade.

Tycker hela situationen är fascinerande.
Skillnader för dräkter mellan fysiska versionen och digitala recensionsversionen innan patch 1.002.

Själv förstår jag mig inte på folk som hakar upp sig på den visuella skillnaden.
Utan det är snarare att det är en skillnad som är intressant.
Varför är den där?
Finns dräkten i opatchat utförande kvar i spelet?
Ville utvecklaren göra en designförändring på just den dräkten?
Var det Sony som krävde ändring?

Troligtvis får vi aldrig veta. Det hade varit en frisk fläkt med lite transparens dock.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Rätt onödigt att bli upörörd och kränkt tycker jag.
Däremot är det ju en skillnad mellan den fysiska versionen och den patchade.

Tycker hela situationen är fascinerande.
Skillnader för dräkter mellan fysiska versionen och digitala recensionsversionen innan patch 1.002.

Själv förstår jag mig inte på folk som hakar upp sig på den visuella skillnaden.
Utan det är snarare att det är en skillnad som är intressant.
Varför är den där?
Finns dräkten i opatchat utförande kvar i spelet?
Ville utvecklaren göra en designförändring på just den dräkten?
Var det Sony som krävde ändring?

Troligtvis får vi aldrig veta. Det hade varit en frisk fläkt med lite transparens dock.

Det kan jag hålla med om. Vi får se om det kommer några uttalanden om det.
Särskilt när de har lovat att spelet ska vara ocensurerat i alla länder:
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2024/04/22/stellar-bla...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jag menar vad jag skriver: Kameravinklarna och kostymerna på dessa karaktärer motsvarar helt enkelt hur Eve framställs i Stellar Blade och det spelets mellansekvenser, hade det varit kvinnliga karaktärer hade du kallat det sexualisering. Märks tydligt även på ditt svar här då du fullkomligt inbillat dig vad mitt argument ens var. Skrev att det aldrig ens förekom diskussion om att dessa karaktärer skulle vara sexualiserade. "Sexualiseringen" kommer uppenbarligen inte från kameravinklarna eller kostymerna utan från det faktum att de nu placeras på en attraktiv kvinnlig karaktär.

Den avgörande skillnaden här är ju inte vad kameran enbart visar, utan i vilket sammanhang och i vilken klädsel. Sarato visade ju ett helt hilarious inslag hur kameran fokuserar på väl valda delar av kroppen, något som gör det lika obekvämt som rent pinsamt när man byter ut kvinnan mot en man.

Skrivet av Sarato:

Det är för att dräkten inte sexualiserade Raiden. Det var ju inga direkta svepningar med kameran längs hans rumpa och bröstkorg så som de är väldigt sugna på att göra på Eve i jämförelse.

Så allt handlar om presentationen och betoningen snarare än att någon annan också är halvnaken.
I t.ex. Metal Gear Solid 2 där Raiden springer runt naken så är det inget sexuellt. Då handlar det om delvis japansk humor blandat med hur skör man är i den biten av spelet.

Se bara den här videon där man bytt ut Quiet mot Revolver Ocelot så tror jag att du förstår skillnaden i hur kameran framställer objektet:
https://www.youtube.com/watch?v=GcyygfXIfzE

https://www.youtube.com/watch?v=87YXRvfMDlM

Både Raiden (antar jag, svårt att se) och Eve är attraktiva, och det i sig är helt oväsentligt, för ingen har talat om skönhet här, bara sexualisering vad jag kan se. Skillnaden ligger i vad de har på sig. Det jag tänker på är Eves combat-negligé contra Raidens combat-suit. Att säga att de båda sexualiserar objektet för att de sitter åt på kroppen och därför skulle vara likvärdiga...snälla, säg att jag missförstår dig här.

Skrivet av kebbe:

Du upprepar bara innehållet i min egen kommentar och slänger in ett "vad pratar du om", rimligt.
Vad som skulle klassats som sexualisering av manliga karaktärer i enlighet med hur du (och andra) definierar sexualisering av kvinnliga karaktärer avfärdas som en manlig "power fantasy" precis som du gör när du säger "någon grabbarna ska vilja vara", därav anser du endast att denna påhittade sexualisering skulle existera eller vara ett problem när det sker åt ena hållet. Anser du att Eve eller hennes karaktärsdesign är sexualiserad så förekommer det lika ofta med manliga karaktärer.

Bara för att du säger det? Njäe, förekommer inte lika ofta med manliga karaktärer bara för att du tycker det. Det kan hänga ihop med att du verkar ha svårt att greppa vad sexualisering egentligen är, något jag tycker du anstränger dig hårt för att bevisa genom dina argument. Jag säger inte att sexualisering av en man inte existerar, den står bara i en proportion av ungefär 1/1000 (hoppas du förstår att det är en fiktiv siffra helt påhittad för att visa en skillnad)

Skrivet av kebbe:

Fortsatt så avfärdar du deformeringen av kvinnliga skådespelare som "raljering" när det i själva verket är resultatet av feminister som a) anser det problematiskt med handlingskraftiga manliga huvudkaraktärer och b) anser det problematiskt att majoriteten av spelarna (män) ser en normal kvinnlig huvudkaraktär som attraktiv. Därav är lösningen att göra orealistiskt groteska kvinnliga huvudkaraktärer där "orealistiskt" syftar på att du har utseenden från modeller eller motion capture och sedan börjar slafsa med proportioner för att göra dem mindre attraktiva.

Du får gärna visa på konkreta exempel när du slänger dig med sådana påståenden, gärna något som inte är en enstaka händelse (sådana går ju alltid att hitta, vad man än talar om) då dessa aldrig på något sätt är systematiska eller representativa för en norm. Själv har jag aldrig hört något så dumt, men jag gissar att dessa påstådda "feminister" kan tycka att det är problematiskt med enbart handlingskraftiga män i pop-media...ungefär som det inte skulle finnas handlingskraftiga kvinnor, eller att "majoriteten av spelarna (män)" tror att sexualiseringen av kvinnan är normen...dvs att bilden till vänster som jag länkade är det normala, medan bilden till höger är någonting fult och onormalt...istället för en helt normal och attraktiv tjej.
Ska jag anta att du anser att den högra tjejen är det där "orealistiska och groteska, med tillslafsade proportioner"? Eller cherrypickade du Fiona från Shrek-filmerna i ditt verbala "exempel"? Det är lite svårt att greppa vad du ens pratar om, därav frågeställningen "vad pratar du ens om" i mitt tidigare inlägg.

Är det ens någon i tråden, eller över huvud taget som har sagt att en kvinna inte får vara naturligt attraktiv? Jag trodde själva kontroversen kring karaktären Eve var att hon knallar runt halvnaken enligt en modell där kvinnliga karaktärer sexualiseras genom för att få oss pungbärare att bli mer benägna att köpa produkten i fråga. Attraktiva och vältränade karaktärer är norm, men det är ju som sagt inte samma sak som sexualisering.

Skrivet av kebbe:

Gällande bilden så förstår jag däremot inte var du vill komma när du skriver "realistisk". Räcker att gå ut i verkligheten ett tag så kommer du se kvinnor som ser ut, klär sig och klär upp sig som alla de bilderna. Vad är då problemet om någon tar det du så klart menar är den "sexualiserade" kvinnan till vänster och sätter i sitt fantasispel med drakar, monster och apokalyps? Varför är det mer "realistiskt" att en sådan kvinnlig karaktär skulle vara klädd för ett måndagsseminarium på universitetet som kvinnan längst till höger?

Och är det konstigt att du ser kvinnor i "verkligheten" som ser ut så då det är själva avbilden av den manliga fantasi som präglat det offentliga media utrymmet de senaste 4 decennierna? Allt ska ju säljas med sex, och till den grad att vi tror och eftertraktar att den fantasin är det normala. Du ser vältränade män också, men hur många är uppenbart översminkade och plastikopererade för att se "bättre" ut? För att passa in i en norm som inte motsvarar verkligheten, men som vi ser överallt tills vi dränks i det?

Skrivet av kebbe:

Jag köper absolut argumentet kring marknadsföring/manipulation och skulle inte argumentera för eller försöka övertyga någon att sådan marknadsföring riktas mot kvinnor när det gäller spel. Män och kvinnor fungerar olika och män är mer visuellt drivna än kvinnor, män kommer köpa ett spel med en attraktiv kvinna på omslaget. De kommer också köpa ett spel med ett muskelberg på omslaget. Är inte riktigt lika enkelt att marknadsföra till kvinnor baserat på deras sexualitet och statistiken på vilka som spelar bjuder inte direkt in någon till att experimentera med att gå den vägen.

Ser dock inte riktigt varför det skulle vara någon annans problem om någon ser en fantasikaraktär och sedan mår dålig över att det skulle vara ett ouppnåeligt ideal. Finns ingen karaktärsdesign i världen som föreslår att någon måste se ut på det sättet, lyckas någon göra den kopplingen kan man lika gärna säga att "våldsspel skapar mördare" helt plötsligt är bevisat då man argumenterar att vuxna människor inte kan skilja på fantasi och verklighet. Om det är någonting som skulle skapa den typen av självbild och komplex så är det istället bilder på verkliga människor i sociala medier.

Som jag var inne på tidigare så är det här inte avgränsat till spel, det har genomsyrat samhället en lång tid. 80-talets actionfilmer skulle gärna innehålla lite bröst, filmer generellt borde ha en obligatorisk sexscen (där i alla fall jag uppfattat att man visar upp kvinnan mer än mannen), reklam för ta mig fan allting ska visa en lättklädd kvinna i utmanande poser (förutom tankgrämsreklamer...de är könsneutrala), bilarna i bilsalongerna ska kränges med en bikinitjej som åmar sig över karossen...alltså, jag kan hålla på hela dagen.
Jag säger inte att det ska tas bort från spel, jag kan också njuta av vackra människor i spel och övrigt, men man borde uppmärksamma sexualisering för vad det är, anledningen till att den finns, och framför allt, att SE den som den fantasi den är. Ser man en elak drake, ondskefullas orcher, mass slakt av sina motståndare så är fantasin uppenbar, och specifikt för just det spelet. Ser du däremot en vardaglig sak som placerats I den fantasin, som en sexualiserad kvinna, ihop med den övriga sexualiseringen av kvinnor, så tror jag att det blir lättare att ta just den specifika bilden som en norm.

Detta gäller absolut vältränade män också, men där kommer vi återigen in på skillnaden av att vara vältränad och att sexualiseras. Som jag sa tidigare så är även kvinnorna lika vältränade som männen, på det sätt som männen uppfattar attraktivt (bodybuilding bland kvinnor i spel och dyl. är jäkligt sällsynt...She-Hulk t ex). Där stannar jämförelsen med vältränade och muskulös. PÅ det kommer bristen av rimliga eller motiverade kläder, poserna, kameravinklar och generella sysselsättningar i handlingen...jag noterade med ett skratt läkaren i videon från MGS jag länkade...inte det minsta sexualiserad...speciellt inte när hon rev upp kortkjolen för att...ja gud vet varför, rent praktiskt sett

Skrivet av kebbe:

Absolut, men du gjorde i ditt ursprungliga inlägg påståendet att endast kvinnliga karaktärer var stereotypa (a), lättklädda (b), vackra (c), vältränade (d) och sexualiserade. Jag svarade bara att karaktärsdragen a+b+c+d förekommer lika ofta på manliga som kvinnliga karaktärer men det är uteslutande med kvinnliga karaktärer där du argumenterar att a+b+c+d=sexualisering. Någonting du sedan gjorde en "double down" på när du tar konkreta exempel på vad som skulle anses som sexualisering om det var kvinnliga karaktärer och svarar med "Höhö, menar du att det där är sexualisering eller".

Gjorde jag? Vi tittar på vad jag skrev igen:

Skrivet av Ender:

...
Både manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan vara stereotypa, objektifierade, lättklädda, vackra, ha vältränade kroppar etc, men det är uteslutande kvinnliga karaktärer i spel som har allt det där OCH sexualiseras.

Jag tyckte jag var ganska tydlig där, och du citerar dessutom just det jag skrev, och svarade med:

Skrivet av kebbe:

Fast det där stämmer ju inte. Kvinnliga karaktärer tillskrivs "sexualisering" så fort de är attraktiva medan lika stereotypiskt attraktiva manliga karaktärer helt plötsligt inte anses sexualiserade.
...

Ligger missförståndet är i uppfattningen om vad som är sexualiserat tro? Jag försöker säga att både män och kvinnor kan och är a, b, c och d, men att skillnaden förutom det (så lång är ju allt lika) så sexualiseras kvinnan genom att vara överdrivet lättklädd oberoende spelets handling (vilket som recensenten och jag anser om SB kan bli ruskigt malplacerat), ha ett specifikt kroppsspråk som inte heller har något med spel/handling att göra, eller bara att handlingen (som kring MGS-karaktären Quiet) verkar vara skriven enbart som en ursäkt att sexualisera kvinnan, eller slutligen kamerans hantering, som Sarato så väl visade.
Då har jag INTE tagit med de extrema proportioner som kvinnliga karaktärer ofta begåvas med...vad heter spelet...Dragons Quest, Queen...Crown? Säkert en ren slump att Sorceress släpade runt på 70 kilo bröst

Jag har aldrig sagt att en kvinna är sexualiserad för att hon är attraktiv. Jag själv är ruskigt attraktiv (right), men när jag hasar runt i säckiga mjukisbyxor, mjukistofflor och en skrynkligt t-shirt med kaffemun så kan jag lova dig att jag är raka motsatsen till sexualiserad.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Rätt onödigt att bli upprörd och kränkt tycker jag.
Däremot är det ju en skillnad mellan den fysiska versionen och den patchade.

Tycker hela situationen är fascinerande.
Skillnader för dräkter mellan fysiska versionen och digitala recensionsversionen innan patch 1.002.

Själv förstår jag mig inte på folk som hakar upp sig på den visuella skillnaden.
Utan det är snarare att det är en skillnad som är intressant.
Varför är den där?
Finns dräkten i opatchat utförande kvar i spelet?
Ville utvecklaren göra en designförändring på just den dräkten?
Var det Sony som krävde ändring?

Troligtvis får vi aldrig veta. Det hade varit en frisk fläkt med lite transparens dock.

Har du ställt frågan till spelutvecklarna? Det känns lite knepigt att förutsätta att deras konstnärliga frihet enbart är ett resultat "en gnällig minoritets" krav...låter lite förminskande tycker jag.

Medlem
Skrivet av Ender:

Har du ställt frågan till spelutvecklarna? Det känns lite knepigt att förutsätta att deras konstnärliga frihet enbart är ett resultat "en gnällig minoritets" krav...låter lite förminskande tycker jag.

Nej, jag nämnde tidigare att det bara är spekulation.

Hade industrin varit mer transparent skulle spekulation vara onödig. Människor är bra på att identifiera mönster och senaste åren har vi sett vissa mönster mer och mer.

Industrin spelar ett spel som börjar bli väldigt tröttsamt. Man behöver vara misstänksam på allt och det känns skittråkigt rent ut sagt.

Ändringarna kan så klart vara en följd av att Shift Up själva ville införa dem till följd av artistiska anledningar.
Men då kan man väl gå ut och säga det isåfall?

Att Sony är utgivare hjälper inte till att ge mer förtroende med tanke på Sonys historia när det kommer till censur på sin plattform.

Jag kunde ha formulerat inlägget bättre och fått det framstå som att det kan vara en eventuell anledning och inte fått det att framstå som fakta.

Medlem

Kan inte verifiera följande, men folk runtom på Internet säger att detta är varför vissa kanske aldrig sett den "ocensurerade" outfiten.

Physical Disk (v.1.000) Uncensored
Review Codes (v.1.001) Censored Outfits
Day 1 Patch (v.1.002) NG+, Grafitti change, etc

@jeppe109 har du fysiska version av spelet?


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Kan inte verifiera följande, men folk runtom på Internet säger att detta är varför vissa kanske aldrig sett den "ocensurerade" outfiten.

Physical Disk (v.1.000) Uncensored
Review Codes (v.1.001) Censored Outfits
Day 1 Patch (v.1.002) NG+, Grafitti change, etc

@jeppe109 har du fysiska version av spelet?

Ja, fysiska opatchad.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja, fysiska opatchad.

Antog det.

Nu har tyvärr minst 3 outfits bekräftats blivit ändrade om man jämför med fysiska v1.0 versionen.
Spelets gore/blod splatter är mycket mer nertonat också.

Ska man köpa en skiva trots man inte har en PS5 ännu kanske...


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Antog det.

Nu har tyvärr minst 3 outfits bekräftats blivit ändrade om man jämför med fysiska v1.0 versionen.
Spelets gore/blod splatter är mycket mer nertonat också.

Ska man köra en skiva trots man inte har en PS5 ännu kanske...

Det gjorde jag.... men det slutade med att jag inhandlade jag en PS5:a idag som impulsköp! (Kändes ändå lägligt, då min gamla skruttiga Blu-Ray spelare inte längre vill hänga med rikigt.)

Men det är verkligen en tråkig utveckling att det nu rör sig om en ordentlig censur-patch och inte bara att det blir lite mindre naket.

Ser på sociala medier att det nu finns en #FreeStellarBlade kampanj där folk stöder utvecklarna genom att köpa fysisk utgåva, men samtidigt ger en känga till Sony genom att säga upp sina Playstation Plus abonnemang.

Man får se hur det blir, men om inget annat så tror jag denna kontrovers åter belyser vikten av fysisk spelmedia, som utgivarna/utvecklarna inte kan lägga vantarna på.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det gjorde jag.... men det slutade med att jag inhandlade jag en PS5:a idag som impulsköp! (Kändes ändå lägligt, då min gamla skruttiga Blu-Ray spelare inte längre vill hänga med rikigt.)

Men det är verkligen en tråkig utveckling att det nu rör sig om en ordentlig censur-patch och inte bara att det blir lite mindre naket.

Ser på sociala medier att det nu finns en #FreeStellarBlade kampanj där folk stöder utvecklarna genom att köpa fysisk utgåva, men samtidigt ger en känga till Sony genom att säga upp sina Playstation Plus abonnemang.

Man får se hur det blir, men om inget annat så tror jag denna kontrovers åter belyser vikten av fysisk spelmedia, som utgivarna/utvecklarna inte kan lägga vantarna på.

Ska man ändra på saker så får utvecklarna väldigt gärna släppa patch notes iallafall och patchning borde vara valbart oavsett version av spelet.

Än så länge har vi möjlighet att spela den fysiska utgåvan opatchat men nya batcher med spelet kanske har patch på skiva.

Sen är väl frågan om vi från nästa generation ens kommer kunna spela fysiska spel offline och opatchat överhuvudtaget.

Det är vi kunder som ska ha makten att bestämma hur vi spelar våra spel. Så synd att många inte bryr sig.

Medlem

Nu har jag spelat i ca 7 timmar och en sak jag märkt än så länge är hur extremt välgjort och polerat detta spelet är.
Var längesedan jag spelade ett spel som fungerar så här bra från dag ett

En annan sak är ju att det är uppenbart att hela debatten kring Eve och huruvuda man objektifera kvinnor eller inte är ett rent o skärt hittepå problem.
Än så länge har det inte varit en enda kamera vinkel som fokuserar på hennes röv, skrev eller bröst. Man får ju som spelare isåfall manuellt greja detta.
Eve pratar även som en normal kvinna till skillnad från ex Bayonetta där hon mer ofta än inte pratar som om hon är konstant kåt.

Nej det här var ett hittepå problem utan dess like, såvida spelet inte ändrar karaktär rejält längre in.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av Alexraptor:

. Ser på sociala medier att det nu finns en #FreeStellarBlade kampanj där folk stöder utvecklarna genom att köpa fysisk utgåva, men samtidigt ger en känga till Sony genom att säga upp sina Playstation Plus abonnemang.

Jag väljer att se den här idiotiska kampanjen som ett tecken på hur otroligt bra vi människor har det idag. Vi hittar de fånigaste av strider att ställa oss på barrikaderna för.

Skriv svar