Inlägg av Flumbulle

Inlägg som Flumbulle har skrivit i forumet

Hade HELT glömt bort detta spelet. Så länge varade den hypen....

Lite förklaring till hur aktier och marknadsvärde funkar för er som inte vet:

Man värderar företag beroende på sin nuvarande, och framförallt framtida potential att tjäna pengar. Den extrema boom vi ser just nu går att jämföra (inte värdemässigt, men trendmässigt) med den boom Nintendo såg i mitten av 00-talet när Wii släpptes.

Även om inte hypen håller i sig så extremt som just nu, så kommer en extremt stor skara spelare troligen spela detta under lång tid framöver. I takt med att utvecklarna uppdaterar spelet med fler Pokémon att fånga, och mer att göra, så kommer livslängden för dessa spelare förhoppningsvis bestå.

Med tanke på att spelarbasen är så stor just nu, men förmodligen kommer plana ut och droppa efter ett tag, så kommer vi förmodligen se en liknande effekt på aktieutvecklingen.

MEN vad som är viktigt att ta med i beräkningen här är hur hur otroligt många som kommer fortsätta spela, och hur dessa under en LÅNG period framöver kommer generera pengar. Se Candy Crush för ett jämförbart exempel. De tjänar ordentligt med cash varje dag på spelare som inte övergivit spelet, trots att den där extrema hypen har lagt sig.

När Nintendo nu fått upp ögonen för hur spel anpassade för mobila enheter kan vara bra för dem, så finns det goda möjligheter till framtida titlar som bygger på andra spelmekaniska grepp, men som ytterligare kan boosta marknadsvärdet. Vilket i sin tur höjer förväntningarna på framtida möjligheter till intäkter, vilket får en positiv inverkan på aktien och marknadsvärdet.

Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Flumbulle:

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om artiklar som denna. Spekulativ och totalt onödig är min första tanke. Finns det verkligen inget vettigare att skriva om, med substans?

Fast och andra sidan är la detta bara en utveckling av det medialandskap vi har vant oss vid i och med sidor som Buzzfeed och Youtube-kanaler som Watch Mojo.

Innehållslöst trams och samtidigt något vi inte kan hjälpa att konsumera.

Jag blir lika trött på mig själv som är en del av problemet, som jag blir på att den här typen av journalistik kan fortsätta.

Så här resonerade jag när jag beställde den här texten:

En topplista med farhågor och förhoppningar är ett bra underlag för läsarna att själva diskutera (som här ovan) och kanske inspireras att lära sig något nytt om spelserien eller open world-genren, under enklare former. Vilket kan vara en kul lösning för ett storspel som många ser fram emot, men där vi än så länge inte har någon riktigt information.

Men det är också Erik Bergérus artikel, som en krönika i punktform, där han berättar vad han vill och inte vill se i nästa spel. Ett gäng åsikter om såväl Mafia som open world-genren. Han fick uppdraget för att han spelat de tidigare delarna flitigt och ser fram emot den tredje delen. Att kalla texten för "innehållslöst trams" tycker jag är onödigt och orättvist.

Angående "finns det verkligen inget vettigare att skriva om"-vinkeln: vi skriver om annat också, den här texten är inte det enda vi publicerat idag. När det gäller matigare artiklar skriver vi regelbundet förtittar, recensioner och krönikor, och den här topplistan har inte publicerats på bekostnad av något annat.

För det första vill jag framföra min djupaste respekt till dig för att du tog dig tid att bemöta mina tankar, kul att se att redaktionen bemödar sig med att upprätthålla en plattform för diskussion med läsarna.

Min huvudsakliga frågeställning, och kritik, handlar egentligen inte så mycket om artikeln och dess innehåll (eller brist på det?) som en ifrågasättning av artikelns validitet och existensberättigande. Jag förstår mycket väl att ni är en vinstdrivande organisation som måste generera klick för att få verksamheten att gå runt. Men att publicera artiklar utan någon som helst faktagrund, som dessutom mest är menad att skapa diskussion, hur kan ni anse att det är försvarbart (förutom att generera klick, och i slutänden pengar)? Vore inte en sådan här diskussion mer lämpad för en vanlig, hederlig forumtråd?

Just DÄRFÖR klassar jag artikeln som 'innehållslöst trams'

Till sist vill jag ge mina starkaste lovord till den riktiga journalistik som till viss mån fortfarande pågår på redaktionen i form av recensioner samt riktiga förhandstittar (med faktiska intryck), keep the good work up!

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om artiklar som denna. Spekulativ och totalt onödig är min första tanke. Finns det verkligen inget vettigare att skriva om, med substans?

Fast och andra sidan är la detta bara en utveckling av det medialandskap vi har vant oss vid i och med sidor som Buzzfeed och Youtube-kanaler som Watch Mojo.

Innehållslöst trams och samtidigt något vi inte kan hjälpa att konsumera.

Jag blir lika trött på mig själv som är en del av problemet, som jag blir på att den här typen av journalistik kan fortsätta.

Innan jag läste intervjun hade jag inga större betänkligheter kring honom. Men efter att ha läst igenom den så framstår han som en douchebag i absoluta toppklass.

Sellout eller inte, men han uppvisar en arrogans jag finner ganska tråkig.

Skrivet av SWEBarb:
Skrivet av erazerswe:

Fahrenheit är ett av mina absoluta favoritspel, så ja tack det vore trevligt!

heavy rain va bättre.

Så fruktansvärt dum kommentar. Helt sjukt. Verkligen, totalt värdelös.

Erazerswe framförde en subjektiv kommentar om sitt favoritspel. Så kommer du, din pajas. Från ingenstans. Och tillrättavisar hans högst personliga åsikt, som inte spelar någon roll över huvud taget i ditt eller någon annans liv.

Skrivet av Rwaat:
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av Rwaat:
Skrivet av Flumbulle:

Vad är skillnaden på 90-talet och 1900-talet?

90-talet = 1990 - 1999.
1900-talet = 1900-1999
Så skillnaden är 90 år

Vad är skillnaden på 90 år och 9 årtiondenr?

Är väl samma sak? Skillnaden är väl att 9 årtionden är 9*10 år, medans 90 år kan vara 1*90, 2*45 osv.

Haha, älskar hur du tar allt väldigt bokstavligt! Tummen UPP!

Skrivet av Rwaat:
Skrivet av Flumbulle:

Vad är skillnaden på 90-talet och 1900-talet?

90-talet = 1990 - 1999.
1900-talet = 1900-1999
Så skillnaden är 90 år

Vad är skillnaden på 90 år och 9 årtiondenr?

Skrivet av Propy:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Rwaat:
Skrivet av ZF:

inte så märkligt kanske. datorer "går sönder" och måste bytas ut inom ett eller två år. medan det för surfplattor tar 5-6 innan batteriet är såpass kass i att de är obrukbara.

Vart har du fått denna absurda idé ifrån? vi har flertal datorer i hushållet, både stationera och bärbara, vår äldsta dator är från början av 2000-talet och fungerar än idag.

Du menar 00-talet? även en dator som är köpt i dag är från 2000-talet.

Vad är skillnaden på 00-talet och 2000-talet?

Små-lustigt att du och pinalina i kommentaren ovan har samma profilbild...

Vad är skillnaden på 90-talet och 1900-talet?

Skrivet av Molotov:

Är inte packtejp den där tomten som sagt att pc-spel kommer försvinna och Nintendo lägga ner?
Han har iaf inte många rätt men är en sån person som lyckats få till så han verkar vara en som vet

Well, han är ju analytiker, hans jobb är ju att försöka förutspå framtida inkomstkällor för företag inom spelbranchen.

För några år sedan när piratkopieringsdebatten var som hetast, så var det ju ett legitimt problem för utvecklare och utgivare att få avkastning på pc-sidan. Idag har ett större hot än piratkopiering uppkommit i och med andrahandsförsäljning.

När det kommer till hans uttalanden om Nintendo så har de, rent objektivt, inte haft det helt enkelt de senaste åren. Dalande försäljning av Wii, slö adoption-rate för Wii-U, samt utgivare som är tveksamma till att utveckla spel till konsolerna.

Vill minnas att Pach sade något ganska vettigt för ett tag sedan när han argumenterade för att Nintendo skulle lägga ner sin hårdvaruavdelning, och enbart fokusera på sina spel, och samtidigt licensera ut dessa till andra företag, för att på så sätt vände de nedåtgående ekonomiska trenderna.

Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av LariosoDog:

Så många ord bara för att ursäkta en slutlig pk kommentar.

Du gör samma misstag som Gillou, vet inte var gränsen går mellan satir och pekpinnar.

Samma sak med plakatmusik som från Mikael Wiehe. Saknar den finess som konstnärskap borde ha.

mc-incidenten tycker jag dessutom är dåligt exempel - då det var mer självförsvar än obefogat våld.

Tycker dessutom att man får verkligen sota för mycket gärningar. Försökt lösa massa situationer med fistfight som slutar med 'busted'.

PK passar bättre i andra forum är i spel - och all konst egentligen. Kan man få vara ifred från detta folk som tvunget vill pådyvla andra sin uppfattning - ingen mångfald i åsikt eller syn på saker.

PK igen, härligt!

Du borde tänka på vad ordet betyder, med tanke på hur många som inte håller med Thomas här på FZ så är det nog dina och deras åsikter som är PK.

PK är alltså politisk korrekthet och antyder att någon har en egen vag uppfattning om sina åsikter och följer den stora massan, vilket Thomas inte gör.

Det är du som är PK.

Betvivlar dock att FZ's besökare på något sätt är representativt för "den stora massan". Således blir ditt antagande om vad som är pk eller ej snedvridet i andra populationer....

Skrivet av luftman:

Jag tror tyvärr att Thomas är ganska ensam när det gäller det här, dom flesta jag känner (inklusive jag) som spelar är ganska stora tekniknördar också.

Ja, det vet väl alla att du och din vänskapskrets är representativa för hela den spelande populationen...

Det som är mest beklagansvärt i denna situation är faktumet att sådana här oseriösa och ovetenskapliga undersökningar får ta plats i medier.

Uppenbarligen finns det ett flertal parametrar och aspekter i den här undersökningen som totalt saknar validitet.

FZ, sluta upp att rapportera sådan här skit. Det är uppvisar dåligt omdöme och frångår allt vad journalistisk integritet innebär!

Zlither & Winzi; Det ligger ett flertal olika fel i era resonemang som jag tänkte bemöta. Jag utgår efter era kommentarer att ni inte innehar någon tidigare kunskap om varumärkning och företagsekonomi. Jag antar även att ni saknar kunskap inom grundläggande psykologi och framförallt konsumentpsykologi.

Jag börjar med att avhandla företaget. Apple är ett företag. De vill tjäna pengar. Det vill alla företag. Annars går de i konkurs.
Apple är därför inte mer onda, eller elaka, eller manipulativa än vilket annat företag som helst. Dock är de är ett lysande exempel på vad lyckad marknadsföring och varumärkning kan göra.

Varumärkning handlar om att försöka baka in olika känslor, idéer och tankar i något som egentligen är väldigt abstrakt. Ett namn, logga, eller en symbol, kan med hjälp av skicklig varumärkning hjälpa till förmedla dessa känslor då de finns "inbyggda" i varumärket. Det är detta som kallas image, de känslor som en kund hyser till ett företag eller varumärke. Med andra ord kan företaget inte direkt förändra imagen, då det är något abstrakt som bildas i hjärnan hos konsumenten. Dock kan företaget indirekt försöka se till att dessa tankar formas som de vill.

Det är här marknadsföringen kommer in. Genom marknadsföringen kan företaget sända ut ett specifikt meddelande om vad varumärket har för värden. Dessa värden kan sedan plockas upp av konsumenten för att på så sätt bilda sig en image av varumärket.

Nu när det är förklarat vill jag ta tillfället i akt och reda ut de felaktigheter ni har i era resonemang.

1. Apple tar ut hutlösa summor pengar för sina produkter -

Termen hutlös är felanvänd, eftersom det beror på vilket ekonomiskt perspektiv man själv har. Jag som student har inte allt för mycket pengar, men har trots det haft råd att köpa mig några Apple-prylar. Det handlar om perspektiv och prioriteringar.

2. Apple brukar säga att de har teknik som ingen annan har, men lik förbannat finns det produkter med bättre prestanda -

Själva påståendet är felaktigt uppbyggt. Om Apple skulle vara ensamma om en teknik, skulle det utesluta andra från att ha bättre teknik?

Vad jag antar att du dock menar är att man kan få mycket bättre prestanda för pengarna av någon annan tillverkare. Ja, det stämmer.

En annan intressant infallsvinkel på detta påstående skulle kunna vara att diskutera vad de framhåller som unikt. I telefonerna är deras processorer unika, eftersom ingen annan har dem, därför inte sagt att de är bäst. De brukar även framhålla saker i operativsystemen som unika, vilket de ofta är, även fast det finns liknande system. Termen "unik" är nyckeln.

3. "Det är inte fel att väga in varumärket vid ett datorköp om man gör det på rätt sätt" -

Här visar du din obefintliga kunskap inom dessa ämnen. Det finns inga rätt eller fel sätt att väga in varumärken, eftersom varje konsument är unik, med olika referensramar och olika preferenser vad gällande värde i produkter. Vissa människor anser att det är värt att köpa ett par Diesel-byxor för 1500kr, medan andra nöjer sig med ett par för 400 på Maxi. Andra människor nöjer sig med att köpa en dator från Asus eller Acer, medan andra vill ha en från Apple som kostar 2-3000 kr mer.

Varumärkning och konsumentpsykologi handlar om så mycket mer än "Most bang for the buck". Det är här felet i era resonemang ligger. Ni ser bara prestanda per krona, istället för vad det inbyggda värdet i varumärket tillför.

Skrivet av Winzi:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Pålis:

Efter att Sony visat upp Playstation 4, du menar väl efter att Sony visade upp en handkontroll.

Playstation 4 är väl inte (bara) lådan heller?

Nej, men man kan inte låta bli det komiska faktum att Sony visar upp ps4 och man får bara se en handkontroll och lite grafik.

Maskinens utseende och anslutningsmöjligheter borde väl ingå i en visning av ps4.

Klart det borde ingå, men det är knappast det viktigaste. Köper ju inte en konsol för utseendet.

Säg det till macbook hippies.

Nej, detta är inte ett påhopp på de som använder OSX i sitt arbete, men om man köper något från apple så är en hel del av kostnaden märket/design. Utöver dessa arbetande personer så finns det allt för många som köper apple produkter för att det är "inne" nu.

Vad är det för fel att köpa något för varumärkets skull? Folk gör ju det i alla möjliga produktkategorier, från hushållsprodukter till kläder och bilar.

Varför anses det vara något fel att väga in varumärket vid datorköp?

Är intressant att ett spel vars största egenskap är att, ursäkta språket, knu**a datorn, har blivit så pupulärt... Måste väl finnas bättre spel?

Skrivet av Natrium:

Sedan när var 8 gig kraftfullt, och man vad jag vet inte fick veta några speciella detaljer, vilken hz är det på minnena, och allt sånt, hårdvaran känns inte nextgen tycker jag, mer nuvarande gen för en ok speldator.

Haha, låter verkligen som att du är insatt

Skrivet av Idono:

Det roliga är hur alla fanboys får nerdgasm nu. Medan alla som kan hårdvara har redan insett hur jävla mycket PC PS4an är. Den ända skillnaden kan väll vara att den har GDDR5 som minne men det är föga troligt då 8 gb GDDR5 kostar en förmögenhet och skulle lätt komma upp i några tusenlappa helt själv.

Nej ni consol nissar. PS4 i ett nötskal är min 3 år gamla PC som sitter i garderoben som en linux burk.

Hej.

Skrivet av Vintersorg:
Skrivet av Flumbulle:

Haha, jag tycker mig se en hel skara "wannabe-Patchters" här vilket är ironiskt då många användare verkar sky honom som pesten...

När jag ändå är har och skriver så kan jag passa på att utbilda er mindre vetande. Det finns många sätt och taktiker för företag när det kommer till prissättning för en produkt.

Till exempel finns det en taktik som heter Price Skimming ([http://en.wikipedia.org/wiki/Price_skimming]) vilket innebär att företaget går ut med et högre pris för att sedan jobba sig neråt i de olika prissegmenten tills dess att ett marknadsmässigt prisläge, så kallat jämviktspris, har uppnåtts.

Ett annat tillvägagångssätt är att gå med en minimal förlust per enhet, men att sedan förlita sig på att konsumenterna köper tillbehör, så som spel eller en extra kontroll. Den här taktiken utövar bland annat Gillette som skickar ut gratis rakhyvlar till män på deras 18 års dag. De går med förlust på varenda rakhyvel, men sedan fortsätter vissa individer att köpa rakblad till dessa hyvlar, som i sin tur är extremt dyra, och innebär mycket vinst för företaget.
Även Nintendo praktiserar detta just nu med Wii U, där det krävs ett att varje såld konsol inte går med vinst förrän konsumenten har köpt ett spel ([http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20121025/wii-u-saljs-inledn...])

Vad gällande kostnader för slutkonsument så är det svårt att gissa. Dock går det att göra vissa antaganden angående om vad som kan påverka priset till oss konsumenter:

- Blu-Ray spelaren har nu funnits på marknaden i några år och därmed blivit billigare att både tillverka och köpa in.

- Enligt de rykten som florerar så kommer Sony använda sig av redan existerande plattformar av AMD och NVidia och därmed kunna reducera kostnaderna från att producera dem själva. Det kommer att kunna påverka både R&D kostnader såväl som produktionskostnader som i sin tur påverkar priset till slutkonsument.

- Ett faktum som dock skulle kunna påverka kunden negativt åtminstone ur prissynpunkt, skulle kunna vara det faktum att Sony kan vara sugna på att återigen försöker ta sig in i High-End-segmentet som de tidigare har varit förknippade med. Detta skulle isf kunna vara en barriär för en låg prisbild.

Haha! Det du skriver är ju långt ifrån något nytt. Det du gör, är ju att dölja dina egna funderingar om hur det blir med lite finare ord. Men som sagt, inget nytt under solen. MEN, det var kanske någon som lärde sig något nytt

Jag kan iaf säga att jag vet vad som kommer att visas imorgon.. Notera: VET.

Jag kan säga såhär.. Det är stort, men vad det är kan jag inte säga.

Det är nästan så att jag önskade att jag inte visste.
Se till att bänka er imorgon bara, för då blir det åka av

PS. Något pris på nästa Playstation har jag dock ingen aning om.

PS2. Dessutom heter han "Pachter" i efternamn

Tja, jag är en stark förespråkare av att inte uttala mig utan fakta i ryggen. Därför vill jag inte säga vad jag tror. Jag analyserar dock gärna saker i efterhand

Tack förresten för stavningen till hans efternamn!

Avslutningsvis är jag efter din kommentar om möjligt ännu mer spänd på vad som kommer visas =P

Haha, jag tycker mig se en hel skara "wannabe-Patchters" här vilket är ironiskt då många användare verkar sky honom som pesten...

När jag ändå är har och skriver så kan jag passa på att utbilda er mindre vetande. Det finns många sätt och taktiker för företag när det kommer till prissättning för en produkt.

Till exempel finns det en taktik som heter Price Skimming ([http://en.wikipedia.org/wiki/Price_skimming]) vilket innebär att företaget går ut med et högre pris för att sedan jobba sig neråt i de olika prissegmenten tills dess att ett marknadsmässigt prisläge, så kallat jämviktspris, har uppnåtts.

Ett annat tillvägagångssätt är att gå med en minimal förlust per enhet, men att sedan förlita sig på att konsumenterna köper tillbehör, så som spel eller en extra kontroll. Den här taktiken utövar bland annat Gillette som skickar ut gratis rakhyvlar till män på deras 18 års dag. De går med förlust på varenda rakhyvel, men sedan fortsätter vissa individer att köpa rakblad till dessa hyvlar, som i sin tur är extremt dyra, och innebär mycket vinst för företaget.
Även Nintendo praktiserar detta just nu med Wii U, där det krävs ett att varje såld konsol inte går med vinst förrän konsumenten har köpt ett spel ([http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20121025/wii-u-saljs-inledn...])

Vad gällande kostnader för slutkonsument så är det svårt att gissa. Dock går det att göra vissa antaganden angående om vad som kan påverka priset till oss konsumenter:

- Blu-Ray spelaren har nu funnits på marknaden i några år och därmed blivit billigare att både tillverka och köpa in.

- Enligt de rykten som florerar så kommer Sony använda sig av redan existerande plattformar av AMD och NVidia och därmed kunna reducera kostnaderna från att producera dem själva. Det kommer att kunna påverka både R&D kostnader såväl som produktionskostnader som i sin tur påverkar priset till slutkonsument.

- Ett faktum som dock skulle kunna påverka kunden negativt åtminstone ur prissynpunkt, skulle kunna vara det faktum att Sony kan vara sugna på att återigen försöker ta sig in i High-End-segmentet som de tidigare har varit förknippade med. Detta skulle isf kunna vara en barriär för en låg prisbild.