PS5 vill inte visa bild i 4K

Medlem
PS5 vill inte visa bild i 4K

Hej!

Jag har sen Samsung ue55f9005st som stödjer 4K
samsung.com/se/support/model/UE55F9005STXXE/
Men på pS5:an i menyn så står det stöds ej på 2160p och 1440p

Jag har testat allt. Bytt hdmi kabel, försökt leta inställningar i tv-menyn, ändrat hdmi-ingång, etc etc
Bilden envisas med att stanna i 1080p hur jag än gör.

Är det någon som har någon idé eller tips på saker att testa?

Medlem

jag TROR men kan inte lova att den är den där generationen där du får 4k genom smart-tv apparna men inte genom HDMI. Kolla manualen.

Medlem

Det verkar som din TV har HDMI 1.4. Den standarden klarar 4K, men bara i 30hz. PS5 skickar 60hz, och då räcker bandbredden bara till en lägre upplösning.

Medlem

TVn behöver ha hdmi 2.0

HDMI 2.0
HDMI 2.0 lanserades 2013 och höjde databandbredden ytterligare till 18 Gb/s (från 10,2 Gb/s) för att därigenom också kunna höja uppdateringsfrekvensen på Ultra HD 4K-upplöst videosignal. Med HDMI 2.0 går det att överföra Ultra HD 4K-video i 60 Hz, vilket gör HDMI-gränssnittet lämpligt även för högupplösta datorskärmar. Den höga uppdateringsfrekvensen kommer också


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

ZF
Medlem

PS5 har en funktion för att minska bandbredden i två steg.

Antar att det inte hjälper hur långt som helst då det bara är för att reducera störningarna i gränsfall. Men det kanske är just på gränsen.

Att 1440 inte stöds ska man inte dra slutsatser på. Drt är rätt vanligt på TV att inte stödja udda datorupplösningar även om de klarar mycket högre.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det verkar som din TV har HDMI 1.4. Den standarden klarar 4K, men bara i 30hz. PS5 skickar 60hz, och då räcker bandbredden bara till en lägre upplösning.

M.a.o kan jag inte få 4K från PS5an till tv'n hur jag än gör eftersom den bara stödjer hdmi 1.4?
Tolkar jag det korrekt?

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

M.a.o kan jag inte få 4K från PS5an till tv'n hur jag än gör eftersom den bara stödjer hdmi 1.4?
Tolkar jag det korrekt?

Jag har bara skummat igenom lite info på nätet om din TV och där stod det version 1.4 på HDMI. Om det stämmer så kommer TVn inte kunna ta emot en 4K/60hz-signal som PS5 skickar ut.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har bara skummat igenom lite info på nätet om din TV och där stod det version 1.4 på HDMI. Om det stämmer så kommer TVn inte kunna ta emot en 4K/60hz-signal som PS5 skickar ut.

Ok, tack. Ja det stämmer att det är hdmi 1.4.
Jag får helt enkelt leva med 1080p då tills jag skaffat en ny tv i framtiden.

1
Skriv svar