Mitt i spelkrisen – Capcom höjer lönerna

Robot
Mitt i spelkrisen – Capcom höjer lönerna

Bättre lön ger mer kompetent personal, menar företaget.

#capcom


Medlem

Capcom gör troligtvis rätt här, med tanke på deras sjukt starka track record de senaste åren.

Medlem

Hur är levnadsstandarden i Japan när ingångslönen ligger på 21k? Skulle aldrig slava heltid för den lönen.

Medlem

Gör man bra ifrån sig bör man bli belönad. Capcom har levererat i över 40 år, dom vet vad dom pysslar med, i stort iaf.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hur är levnadsstandarden i Japan när ingångslönen ligger på 21k? Skulle aldrig slava heltid för den lönen.

Kursen på yen har varit i fritt fall den senaste tiden så det är vanskligt att jämföra på det här viset.

Medlem

5% känns inte så mycket som svensk men det kanske är större nyhet pga dom inte jobbar i Sverige.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hur är levnadsstandarden i Japan när ingångslönen ligger på 21k? Skulle aldrig slava heltid för den lönen.

Funderade på detta också. Googlade på vad en "senior" utvecklare tjänar i Japan, och då är tydligen snittlönen ¥12,598,218 per year vilket, om jag inte räknar fel, motsvarar ~73k SEK/månaden. Så gissningsvis har de en lite brantare lönestege än vad vi har.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hur är levnadsstandarden i Japan när ingångslönen ligger på 21k? Skulle aldrig slava heltid för den lönen.

Det kan vara lite missvisande att jämföra rakt av. I Japan är det extremt vanligt med ca 6 månadslöner i bonus per år (eller 3 månader 2ggr per år). Om Capcom har bonus, vilket är troligt, så är den faktiska grundlönen betydligt högre av vad som framkommer i deras information här.

Medlem

Tror inte på en så kallad krasch av spel världen. Det är mest Western-PK ESG utvecklare som kommer gå undan. Japanska och spel från öst går bra nu. Kolla bara på Elden Ring. 20 Miljoner sålda exemplar från en utvecklare i Japan.

Tror inte jag bryr mig om EA, Ativision, Ubisoft, Naughty Dog m.m går under. Inget man kommer sakna. ESG och PK är så extremt tråkigt att jag undviker det.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Tror inte på en så kallad krasch av spel världen. Det är mest Western-PK ESG utvecklare som kommer gå undan. Japanska och spel från öst går bra nu. Kolla bara på Elden Ring. 20 Miljoner sålda exemplar från en utvecklare i Japan.

Tror inte jag bryr mig om EA, Ativision, Ubisoft, Naughty Dog m.m går under. Inget man kommer sakna. ESG och PK är så extremt tråkigt att jag undviker det.

Du har helt rätt att vi inte behöver oroa oss.

Medlem

Bravo!
Iaf någon som vågar gå emot strömmen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hur är levnadsstandarden i Japan när ingångslönen ligger på 21k? Skulle aldrig slava heltid för den lönen.

Det är verkligheten för många inom vården i Sverige. Ganska hemskt faktiskt.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Hur är levnadsstandarden i Japan när ingångslönen ligger på 21k? Skulle aldrig slava heltid för den lönen.

De "slavar" väl mer än vår heltid också fortfarande då lördag är arbetsdag och endast söndag är ledigt?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tror som många att det är att jämföra äpplen med päron. Japans spelstudios skall nog mer jämföras med en svensk advokatbyrå där ingångslönen är låg men efter ett par blir man senior och då snackar vi helt andra lönenivåer.
Nackdelen med detta systemet är ju såklart att presterar man inte så åker man ut - vilket kanske snarare skall ses som en fördel.

Bra oavsett att de höjer ingångslönerna - men det är väl mest för att locka till sig mer kompetent personal snarare än ren välvilja. Sedan jobbar rimligtvis personal som är nöjd med sin lön bättre. Just det sistnämda vill ju inte en statlig/kommunal chef kännas vid dock.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De "slavar" väl mer än vår heltid också fortfarande då lördag är arbetsdag och endast söndag är ledigt?

Oftast jobbar man varannan helg inom vården (Lör-Sön). Men det kan se rätt olika ut både inom kommuner och regioner, vissa jobbar bara var tredje helg, men då jobbar de oftast delade turer, t.ex. 07-13 på Lördagen/Söndagen, för att sedan gå på 16-21 igen samma dag.

Skribent
Skrivet av sweclockern:

Oftast jobbar man varannan helg inom vården (Lör-Sön). Men det kan se rätt olika ut både inom kommuner och regioner, vissa jobbar bara var tredje helg, men då jobbar de oftast delade turer, t.ex. 07-13 på Lördagen/Söndagen, för att sedan gå på 16-21 igen samma dag.

Jo jag har jobbat inom vården i 21 år, och arbetstiderna där är hemska. Men i Japan har de väl bara en helgdag oavsett vilket arbete du har?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo jag har jobbat inom vården i 21 år, och arbetstiderna där är hemska. Men i Japan har de väl bara en helgdag oavsett vilket arbete du har?

Det är ovanligt att jobba 6 dagar/vecka. Oftast 5 dagar. Kan vara att man måste jobba någon extra helgdag/månad. Men jag har ingen aning hur Capcom’s crunch ser ut.

Medlem

Capcom höjer lönerna, ICA höjer priserna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar