Supermassive Games ska säga upp nästan en tredjedel av personalen

Robot
Supermassive Games ska säga upp nästan en tredjedel av personalen

The Quarry- och Until Dawn-utvecklaren måste omorganisera.

#Supermassive-games


Medlem

Väldigt tråkigt... Visst senaste spelen är långt ifrån deras första mästerverk Until Dawn men gillar alla deras spel starkt ändå. Nu senast Switchback till PSVR2. Underskattat spel, är ju så sjukt atmosfäriskt som de flesta av deras spel!

Redaktör
Ponny

Riktigt, riktigt trist. Until Dawn och The Quarry är personliga favoriter.


signatur

En Bamseponny av folket

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Riktigt, riktigt trist. Until Dawn och The Quarry är personliga favoriter.

The Quarry ligger fortfarande i min backlog... En vacker dag så!

Medlem

Gav mig nästan hjärtattack, trodde först att det stod Supergiant games.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Riktigt, riktigt trist. Until Dawn och The Quarry är personliga favoriter.

Jag tyckte Quarry var jättkul, och Until Dawn har en remake på gång av Ballistic Moon. Until Dawn ägs av Sony så den serien är inte i någon fara.

Det var en intressant artikel för 1 månad sedan ångande Supermassive och Sony. Kan vara därför grundarna lämnade studion?, de insåg nog det enorma misstaget, + inga investerare = sparka personal.

Från Time Extension:
The Quarry was Until Dawn 2 at one point. Sony paid for the prototype and Supermassive took the in-dev project paid by Sony, and ran away to Google. Another one says it was because of Dark Pictures being multi-plat. But it seems to a mixture of both to why Sony and Supermassive do not collaborate. As seen with Until Dawn (a Sony IP) Remaster made by Ballistic Moon.

"We came upon this information back in 2022, during an investigation into Supermassive's work culture (prior to its acquisition by Nordisk Games in July of that year). At the time, we spoke to 6 employees, all of whom alleged that the first few entries of The Dark Pictures Anthology had been subject to mismanagement and a lack of resources/time and that the studio itself didn't offer much in the way of growth, with junior designers being lumped with non-design tasks like inputting animation data."

"One employee, for instance, told us, "The Quarry team was originally Until Dawn 2 working with Sony. And Sony basically paid for them to be making this for them as a prototype. Then once the prototype was done, Supermassive turned around and said, ‘We’re going to shop this around and see if anyone else wants it”, which was kind of the final nail in the coffin of any relationship with Sony. They ended up getting picked up by Google who funded it for years."

"Another employee seemed to confirm The Quarry was at one point Until Dawn 2, but offered a slightly different take on these events, suggesting it was Sony who broke things off over The Dark Pictures' multi-platform approach: "The Quarry started as a pitch for Until Dawn, but they didn’t have the license. They burnt their bridges with Sony by releasing Dark Pictures on multiple platforms. As far as I’m aware someone else has that license now."

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag tyckte Quarry var jättkul, och Until Dawn har en remake på gång av Ballistic Moon. Until Dawn ägs av Sony så den serien är inte i någon fara.

Det var en intressant artikel för 1 månad sedan ångande Supermassive och Sony. Supermassive tog emot pengar för Until Dawn 2, och när prototypen var klar så sålde Supermassive projektet till Stadia istället, och därav hög Sony i ryggen. Var det inte för att de sköt sig i foten så hade de nog varit en del av Sony vid det här skedet. Kan vara därför grundarna lämnade studion?, de insåg nog det enorma misstaget. + inga investerare = sparka personal.

Från Time Extension:
The Quarry was Until Dawn 2 at one point. Sony paid for the prototype and Supermassive took the in-dev project paid by Sony, and ran away to Google. Another one says it was because of Dark Pictures being multi-plat. But it seems to a mixture of both to why Sony and Supermassive do not collaborate. As seen with Until Dawn (a Sony IP) Remaster made by Ballistic Moon.

"We came upon this information back in 2022, during an investigation into Supermassive's work culture (prior to its acquisition by Nordisk Games in July of that year). At the time, we spoke to 6 employees, all of whom alleged that the first few entries of The Dark Pictures Anthology had been subject to mismanagement and a lack of resources/time and that the studio itself didn't offer much in the way of growth, with junior designers being lumped with non-design tasks like inputting animation data."

"One employee, for instance, told us, "The Quarry team was originally Until Dawn 2 working with Sony. And Sony basically paid for them to be making this for them as a prototype. Then once the prototype was done, Supermassive turned around and said, ‘We’re going to shop this around and see if anyone else wants it”, which was kind of the final nail in the coffin of any relationship with Sony. They ended up getting picked up by Google who funded it for years."

"Another employee seemed to confirm The Quarry was at one point Until Dawn 2, but offered a slightly different take on these events, suggesting it was Sony who broke things off over The Dark Pictures' multi-platform approach: "The Quarry started as a pitch for Until Dawn, but they didn’t have the license. They burnt their bridges with Sony by releasing Dark Pictures on multiple platforms. As far as I’m aware someone else has that license now."

Herregud vilken tabbe isf. Ifall dom högg Sony i ryggen efter dom sponsrat skapandet av prototypen så förtjänar företaget att gå under. Känns väldigt oproffesionellt, Dom borde ha förstått att även om inget kontrakt fanns så skulle dom bli svartlistade.

Medlem

Jag såg en massiv rea på quarry på Steam nu. Kanske skall passa på att köpa det. 59.99 euro i vanliga ga fall; jag trodde detta var en multiplayer likt vermintide2. I så fall; har priserna gått upp ordentligt på den typen av spel...

Men jag blandar nog ihop detta spelet med något annat.

Medlem

Förhoppningsvis kan några få jobb hos Ballistic Moon.

Om deras remake av Until Dawn blir lyckad kan jag tänka mig att de får chansen att göra en uppföljare.

Skribent
Skrivet av Piigge:

Herregud vilken tabbe isf. Ifall dom högg Sony i ryggen efter dom sponsrat skapandet av prototypen så förtjänar företaget att gå under. Känns väldigt oproffesionellt, Dom borde ha förstått att även om inget kontrakt fanns så skulle dom bli svartlistade.

Fast det verkar ju vara två sidor här. Sony säger att det var Supermassive som drog sig ur Until Dawn 2, medan folk på Supermassive säger det vara Sony som backade när de gjorde Dark Picture-grejen multiplattform. Svårt och säga vem som har rätt eller fel.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det verkar ju vara två sidor här. Sony säger att det var Supermassive som drog sig ur Until Dawn 2, medan folk på Supermassive säger det vara Sony som backade när de gjorde Dark Picture-grejen multiplattform. Svårt och säga vem som har rätt eller fel.

Det är inte Sony som sa att Supermassive drog sig ur Until Dawn 2, det är en anställd från Supermassive som sa det. Så båda historierna kommer från två anställda hos Supermassive. Jag tror det handlar om Högmod, och högmod går före fall. Vem vill investera i en studio som bränner broar och springer iväg med pengarna?

Medlem

Det är tuffa tider för vissa inom vissa brancher tydligen.
Växtvärk och "nyttig utrensning" inom AAA industrin samtidigt som många "små" blomstrar men succe-spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar