Diskutera – Har du blivit uppsagd någon gång?

Robot
Diskutera – Har du blivit uppsagd någon gång?

Tiotusentals har sagts upp i spelbranschen det senaste året. Har du drabbats i ditt jobb?

#diskutera, #uppsägningar


Medlem

Uppsagd pga arbetsbrist, ganska många gånger. Men då gick jag på timlön, skillnad nu när jag är fast anställd


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Nej det har jag inte men sen sitter jag på en extremt unik kompetens, men saken med unika/ovanliga kompetenser är att det är väl rätt svårt att ta sig dit av ett gäng möjliga anledningar.

Jag är inte heller orolig för att bli uppsagd men jag betalar min a-kassa och har ett "rainy day" konto om ifall att man själv skulle hamna där en dag.

Det måste suga att bli uppsagd och hoppas innerligt att arbetsmarknaden vänder för yrkena som har det tufft idag.

Medlem

Ja för lite över ett halvår sedan, var jätte härligt. Men blev indragen i ett nytt bättre jobb nu för lite mer än en månad sedan.

Medlem

Jag fick ett jobb, firman blev uppköpt, blev avskedad. 1 vecka. Som tur var fastanställd direkt så 3 månader lön.

Medlem

Ja. Flera gånger. Oftast har det varit provanställningar eller vikariat som inte förlängts men även att jag blivit uppsagd p.g.a. arbetsbrist. Det är tyvärr något som var standard då jag var i arbetsför ålder lagom tills finanskrisen drog igång.

Medlem

Tråkigt nog ja.
Två gånger på ett år också…

Jag studerade till trafiklärare och blev färdig 2020. Fick jobb direkt. Jobbade två år sen blev det inflation och massa annan skit i världen som gjorde att antalet personer som ville ta körkort minskade.
Så strax innan min födelsedag förra året blev jag uppsagd.

Jag gick tillbaka till mitt gamla jobb, bussförare, i en annan stad och annat bolag. Fick dock efter tre månader se att en annan trafikskola i stan sökte ny trafiklärare. Så jag sökte och fick jobbet.

Trivs väldigt bra.
Bra tider.
Bra chef.
Bra förmåner.

Men så började elevantalet sjunka igen under hösten. Jag fattade innan chefen sa det att jag kommer bli uppsagd igen. Så jag började smått söka andra jobb i stan.
Inget napp.

Självförtroendet sjönk.
Rejält.
Jag brukar se positivt på saker och ting men då kändes det skit. Verkligen SKIT.

Ingen tur i livet på 30år. Sen uppsagd på två olika jobb inom ett år. Man kände sig värdelös…

Till slut sökte jag mig tillbaka till senaste bussjobbet igen. Har fått en schemarad som verkar vettig. Ska börja 1mars.
Så det löser sig alltid men jag ska inte ljuga om att självförtroendet är sämre nu än för några år sedan.
Dock vet jag att allt löser sig förr eller senare. Som det alltid har gjort.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Företaget jag jobbade för 2004 gick i konkurs så vi alla vart uppsagda där då. Annars så har jag haft kontraktbaserade jobb där jag själv valde att pausa lite då och då för studier. Nuvarande fastjobbet har jag varit på sedan 2011.

Medlem

Aldrig blivit som tur är.

Medlem

Ja, en gång pga arbetsbrist. Annars har jag haft turen att hitta jobb där jag både trivs och får vara kvar länge. 40 år gammal har jag bara haft tre jobb så här långt.

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Tråkigt nog ja.
Två gånger på ett år också…

Jag studerade till trafiklärare och blev färdig 2020. Fick jobb direkt. Jobbade två år sen blev det inflation och massa annan skit i världen som gjorde att antalet personer som ville ta körkort minskade.
Så strax innan min födelsedag förra året blev jag uppsagd.

Jag gick tillbaka till mitt gamla jobb, bussförare, i en annan stad och annat bolag. Fick dock efter tre månader se att en annan trafikskola i stan sökte ny trafiklärare. Så jag sökte och fick jobbet.

Trivs väldigt bra.
Bra tider.
Bra chef.
Bra förmåner.

Men så började elevantalet sjunka igen under hösten. Jag fattade innan chefen sa det att jag kommer bli uppsagd igen. Så jag började smått söka andra jobb i stan.
Inget napp.

Självförtroendet sjönk.
Rejält.
Jag brukar se positivt på saker och ting men då kändes det skit. Verkligen SKIT.

Ingen tur i livet på 30år. Sen uppsagd på två olika jobb inom ett år. Man kände sig värdelös…

Till slut sökte jag mig tillbaka till senaste bussjobbet igen. Har fått en schemarad som verkar vettig. Ska börja 1mars.
Så det löser sig alltid men jag ska inte ljuga om att självförtroendet är sämre nu än för några år sedan.
Dock vet jag att allt löser sig förr eller senare. Som det alltid har gjort.

Fy fan va tufft! Hoppas du får det bra på ditt nya jobb och att du hittar tillbaka som trafiklärare om det är det du vill jobba med.

Funderade själv när jag läste i tråden att antagligen hade det tagit väldigt hårt på mitt självförtroende om jag blev uppsagd även om det hade varit pga arbetsbrist/neddragning etc. Vilket hade varit fullkomligt onödigt men man är bara människa.

Som sagt hoppas du hittar rätt och trivs!

Medlem

Nej. Men jag har sagt upp mig två gånger nu. Första gången för att ett annat företag visade intresse och nu på grund av flytt. Jag har heller aldrig behövt söka jobb förräns nu. Men jag har självklart respekt för dom som råkar ut för det och får mycket strul på grund av det. Jag är alltid på arbetarens sida! Jag är jätte glad över att jag hade den otroliga turen att födas just nu just här. Och har flera skyddsnät på varandra om något skulle inträffa. Att få födas i tv spelens gryning är otroligt uppskattat.

Medlem

Dom flyttade verksamheten till Spanien, hade oavsett redan skrivit mitt uppsägelsebrev då jag redan var väldigt trött på det jobbet. Så passade bra egentligen!

Redaktör

Har hänt ett par gånger. Det var rejält tuff lågkonjunktur i början av 90-talet, så jag timjobbade som kock på diverse ställen, varav vissa inte gick så bra ekonomiskt.


signatur
Medlem

Uppsagd en gång pga arbetsbrist som föranleddes av Coronapandemin. Men det löste sig därefter till det bättre och jag fick ett jobb jag trivs bra med idag.

Skribent

Jobbade på en skivbutik. Butiken blev uppköpt av en stor kedja. Och flera av oss fick gå när butiken skulle gå i "en ny riktning" (dvs, färre personal, lika mycket arbete). Om du har sett filmen Empire Records, så är den väldigt nära vad som hände oss.

Men det är enda gången jag blivit uppsagd i mitt liv, turligt nog.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Blev uppsagd från ett sågverk som gick omkull för 20 år sedan. Tråkigt för stunden men livet gick vidare=)

Medlem

Har bara varit anställd en gång mellan jag var 19-23 sen sa jag upp mig och startade eget och kört så i snart 11 år så jag har klarat mig från att bli uppsagd

Medlem

uppsagd har jag väl inte direkt, under corona fick vi stänga ner restaurangen där jag vart köksmästare pga restriktionerna. hade varit där i 6 månader när skiten hände.

men fick erbjudande att gå tillbaka när det försvann men hade redan gått vidare så

så indirekt blev jag väl "uppsagd" jag gjorde snarare det rätta och gick själv då det känndes skummy att pressa dom på pengar för att säga upp mig.

Dumt kanske men jag har hedern i behåll.

Medlem

För att bli uppsagd måste man väl bli anställd? ;D


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Jag blev uppsagd någon gång runt årsskiftet 2008-2009 pga arbetsbrist. Jobbade på ett mindre företag inom byggbranschen.

Nu är det lite skakiga tider inom bygg igen så man får väl se vart det tar vägen.

Medlem

Japp, var det bästa som hänt en. Uppsagd och arbetsbefriad i tre månader, gott om tid att hitta nytt samtidigt som hade hade fritid att umgås med familj och vänner. Även en hel tid på hobbys.

Medlem

Det här är en sån tråd man inte vill svara på känns som risken att jinxa sig själv är stor, vidskeplig äsch!

Medlem

Jodå, flera gånger.
Ströjobbade mycket som ung då jag aldrig slutfört någon högre utbildning.
Hösten 2022 blev jag uppsagd från båten jag jobbat på i nästan 10 år och därefter har jag ännu inte riktigt kommit på fötter igen, det tog ganska hårt på mig för jag kände mig helt trygg med att jag skulle jobbat där typ till pensionen och det tog hårt på min sociala tillvaro också att förlora alla arbetskamrater jag kom att stå nära. Hela akassa-perioden spenderade jag upp där 2022-2023 då jag inte riktigt hade ork att ta tag i arbetssituationen efter min gamla jobbplats försvann. Går nu en yrkesutbildning i alla fall då så jag förhoppningsvis slipper sluta mina dagar bakom kassan på nån mataffär eller typ städare

Medlem

Blev uppsagd en gång. Andra dagen som arbetslös så ringde dom och frågade om jag ville komma tillbaka.

Inaktiv

Uppsagd mitt i livet kan vara väldigt nyttigt i detta galna samhälle. Man får mycket tid att reflektera och andas ut. Kom ihåg det att man jobbade ungefär 20 timmar i veckan innan jordbruksrevolutionen

Medlem

En gång på grund av arbetsbrist, andra gången på grund av ekonomi och tredje på grund av omorganisation. Haft 3 olika fasta jobb genom livet, resten har varit timjobb på olika platser. En del arbetsgivare verkar använda "arbetsbrist"-kortet så fort de inte vet hur de ska bli av med personen, sedan anställer många en ny någon månad senare...

Samtidigt ska man nog vara glad att ha ett fast jobb idag överhuvudtaget då det inte verkar vara en självklarhet inom alla branscher.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Har aldrig blivit uppsagd. Däremot har jag sagt upp mig själv på grund av orsak.
Idag är jag arbetslös och försöker hitta tillbaka men det är svårt med tanke på min psykiska ohälsa. Senast sade jag upp mig som styrelseledamot i min förening på grund av det.

Medlem

Blev coronauppsagd vid 60 och hade ett gåråthelvetekonto så jag tog pension.
Det är det bästa jag gjort.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Kommer aldrig hända att jag blir uppsagd då jag jobbar i vården, om jag inte missköter mig förstås vilket aldrig skulle falla mig in.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar