Är Master Chief på Playstation verkligen en dum idé?

Robot
Är Master Chief på Playstation verkligen en dum idé?

Framtiden för Xbox avtäcks på torsdag – men vad tänker Phil Spencer säga? FZ:s Mike Stranéus har kikat i spåkulan.

#krönika, #playstation, #xbox


Tror bara att det blir några väl valda titlar som kommer släppas till Switch och PS5. Skulle bli oerhört förvånad om Sony skulle låta Xbox komma indragandes med Game Pass. Men vi får snart se vart det barkar hän.

Medlem

Är ju om inte annat bra reklam för xbox om bra spel görs tillgängliga på ps5,..
Dock är det förståeligt att de som skaffat en xbox för tex bla Starfield kan bli missnöjda om nu det skulle hamna även på Playstation..

Medlem

Att det är en "dålig idé" är det väl ingen som säger...

Men det finns en lång rad problem som sätter käppar i hjulen för något sådant.

Till att börja med måste alla Game Pass spel då stödja Playstation-hårdvara.
Sen vill nog Playstation ha full kontroll över sitt ekosystem.

Det är möjligt att dom grejjerna rätas ut framöver.. Men lär ta ett tag.
Känns som i tidsperspektivet 5+ år så kommer 'konsoller' som sådana lite gå ur tiden.
Då lär det handla mer om vem som har störst spel-Netflix.. Än vem som har störst installbas på sin konsoll.

Xbox har verkligen orienterat sig fördelaktigt inför den framtiden... Playstation not so much.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Tror bara att det blir några väl valda titlar som kommer släppas till Switch och PS5. Skulle bli oerhört förvånad om Sony skulle låta Xbox komma indragandes med Game Pass. Men vi får snart se vart det barkar hän.

Sony skulle ju få ta del av kakan; om MS väljer att göra titlar exklusiva till MS och game pass. Då blir de ju inte exklusiva "utanför Sony"; samt om Sony säger nej så är ju de "bad guys" som inte låter folk spela titlarna.

Skrivet av roftg:

Är ju om inte annat bra reklam för xbox om bra spel görs tillgängliga på ps5,..
Dock är det förståeligt att de som skaffat en xbox för tex bla Starfield kan bli missnöjda om nu det skulle hamna även på Playstation..

Att folk blir missnöjda för en sådan sak är förståeligt, men knappast något man som företag tar, eller bör ta, hänsyn till. Knäcka ägg för en omelett etc etc.

Skrivet av Anton Q:

Att det är en "dålig idé" är det väl ingen som säger...

Men det finns en lång rad problem som sätter käppar i hjulen för något sådant.

Till att börja med måste alla Game Pass spel då stödja Playstation-hårdvara.
Sen vill nog Playstation ha full kontroll över sitt ekosystem.

Det är möjligt att dom grejjerna rätas ut framöver.. Men lär ta ett tag.
Känns som i tidsperspektivet 5+ år så kommer 'konsoller' som sådana lite gå ur tiden.
Då lär det handla mer om vem som har störst spel-Netflix.. Än vem som har störst installbas på sin konsoll.

Xbox har verkligen orienterat sig fördelaktigt inför den framtiden... Playstation not so much.

Är inte PS5 mer likt en konventionell PC, än någon tidigare konsol från Sony? Jag har för mig att jag läste detta, så kanske inte är helt omöjligt. Jag ser Xbox som stor vinnare om de skulle lyckas med något sådant.

Medlem

För att Sony och Nintendo ska släppa in Game Pass så måste MS erbjuda en version där bara (likt EA Play) deras egna spel ingår. Först måste de såklart börja ge ut fler spel till dessa konsoler och det steget verkar man sannolikt vara på väg att ta.

Jag kan också tänka mig att de skapar ett separat CoD-pass och kanske skapar en ny dyrare Game Pass-nivå för att CoD-spelen ska ingå. De kommer tappa enormt mycket intäkter på att släppa CoD med "vanliga" Game Pass.

Redaktör
Ponny

Spännande tider. Vet inte riktigt vad jag tro, eller ens hoppas.

Men som nämnt känns det vettigt med utvalda titlar till PS5 och Switch. Kanske gör de "en Playstation på pc" och släpper först på Xbox och pc, senare samma format. Samtidigt har Phil kritiserat Sony för att inte släppa samma dag till Playstation och pc...

Vad har du i fickan, Phil?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Varför ska Sony gå med att ha gamepass på PS5 och förlora intäkter?
För att vara snälla så fattiga Microsoft kan tjäna mer pengar?

Enda sättet att gamepass kommer finnas på PS5 är om tjänsten görs om till typ EA play och Ubisoft plus, alltså bara egna titlar.
Då blir det ju också prissättning efter det så typ 40-50 kr i månaden max.

Folk som säger att gamepass som det är nu ska komma till PS5 vet inte vad dom pratar om och saknar koll.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Är inte PS5 mer likt en konventionell PC, än någon tidigare konsol från Sony? Jag har för mig att jag läste detta, så kanske inte är helt omöjligt. Jag ser Xbox som stor vinnare om de skulle lyckas med något sådant.

Jodå det är helt klart tekniskt möjligt - men det är massa meck... Men inget som inte är på något vis omöjligt.

Ja. Jag tror Xbox ser Xbox som en stor vinnare, isåfall.
Jag tror deras fokus övergår mer och mer i att bli "the Netflix of games" över att ha konsolldominans.

Sen eftersom dom ligger i såpass stort underläge vad gäller installbas på sina konsoller så blir ju att gå den vägen till deras fördel på alla sätt och vis.

Men att Xbox gör vad det nu är dom gör för att dom "bara är sköna, lixom" eller har någon sorts "gamers first!"-mindset... Nej
Dom följer en alternativ väg till att tjäna så mycket pengar som möjligt.


signatur

subterranean homesick alien

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

För att Sony och Nintendo ska släppa in Game Pass så måste MS erbjuda en version där bara (likt EA Play) deras egna spel ingår. Först måste de såklart börja ge ut fler spel till dessa konsoler och det steget verkar man sannolikt vara på väg att ta.

Jag kan också tänka mig att de skapar ett separat CoD-pass och kanske skapar en ny dyrare Game Pass-nivå för att CoD-spelen ska ingå. De kommer tappa enormt mycket intäkter på att släppa CoD med "vanliga" Game Pass.

Håller med. Det finns i stort sett ingen chans att Sony vill ha Game Pass i sin nuvarande utformning på PlayStation. Dels konkurrerar det direkt med PS+ och dels så skulle de förlora massor av intäkter på tredjepartsspel.

Om det kommer till PS så är det nog i form av ett Xbox first party vault, precis som EA Play. Det förutsätter ju dock också att en himla massa spel först släpps på PS om biblioteket ska ha något större värde. Det kommer att ta lång tid att bygga upp. Ett tänkbart scenario när det väl är etablerat är att spel släpps som nu dag 1 på Xbox/PC Game Pass och precis som för EA-spel så läggs de till i "Xbox Play" efter 6-12 månader på PS.

Hur CoD kommer att hanteras vetifasiken, det är inte helt lätt att sia om vad MS pysslar med nuförtiden.


signatur

Jump in.

Medlem

Svaret på frågan om Xbox-konsolen blir överflödig är lätt att se i hur det egentligen såg ut med tillgängligheten av både PS5 och Xbox i över ett år efter lanseringarna. Det spelar ingen roll vilken hårdvara spelen kommer till om den hårdvaran inte går att få tag på.

Medlem
Skrivet av roftg:

Är ju om inte annat bra reklam för xbox om bra spel görs tillgängliga på ps5,..
Dock är det förståeligt att de som skaffat en xbox för tex bla Starfield kan bli missnöjda om nu det skulle hamna även på Playstation..

Varför skulle de bli missnöjda över det? Jag kan förså missnöje om de verkligen verkligen MÅSTE ha en playstation och starfield, men i annat fall kvittar det väl?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Stephan:

Svaret på frågan om Xbox-konsolen blir överflödig är lätt att se i hur det egentligen såg ut med tillgängligheten av både PS5 och Xbox i över ett år efter lanseringarna. Det spelar ingen roll vilken hårdvara spelen kommer till om den hårdvaran inte går att få tag på.

Så sant, svårt att få tag på rtx4080 super idag

Medlem
Skrivet av Mirage:

Varför skulle de bli missnöjda över det? Jag kan förså missnöje om de verkligen verkligen MÅSTE ha en playstation och starfield, men i annat fall kvittar det väl?

Jag tänker att dom kanske pga ekonomi och sånt trams varit tvungna att välja antingen en xbox eller en playstation och då valt xboxen för starfield lr ngt av de andra exklusiva släppen,.
men om nu ryktena visar sig stämma så är dom kanske inte exklusiva så länge till och då känns kanske det där valet dom gjorde för ngt år sedan lite sådär...

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Att folk blir missnöjda för en sådan sak är förståeligt, men knappast något man som företag tar, eller bör ta, hänsyn till. Knäcka ägg för en omelett etc etc.

Det klart dom tar med det i sina beräkningar,

Medlem

Någon begränsad variant av gamepass tror jag absolut skulle gynna alla parter. Framförallt till Switch 2

Medlem

Det är en dålig idé för Sony och det kommer därför aldrig bli något Gamepass på Playstation (eller på Nintendo). Är Sony intresserade av en sådan tjänst så startar de en egen konkurrerande där de har kontroll på hur pengarna rör sig.

Dra in licenspengar på varje såld kopia av enskilda spel är den huvudsakliga inkomstkällan för både Playstation och Nintendo. Tror inte de är överdrivet intresserade av att ge bort dessa inkomster till Microsoft.

Men men. Tror iofs. inte Gamepass har så långt liv kvar. Microsoft känns lite som Google, de stänger ned sina storsatsningar efter en stund.

Medlem

Nu tror hag inte microsoft vill göra game pass på playstation, MEN om man tänker sig att jo nu vill microsoft gå den vägen!
Jag funderar på är Sony fria att göra hur dom vill?, får dom tex blockera Microsoft från att släppa tex gamepass lr spel på Playstation?

Medlem

Vet inte om det fortfarande stämmer, men har för mig att dom säljer konsoller med förlust för att senare ta igen pengarna på licenser för 3dje part osv. Känns väll ganska rimligt för MS att flytta över till publisher istället, skippa hela den dyra delen som involverar hårdvara och bara fokusera på spel. Om det dessutom betyder att vi konsumenter får spela alla spel på ett ställe så blir jag väldigt nöjd. Kanske tom uppmuntrar nintendo till att ta an current-gen konsoller i framtiden för att också leverera dessa titlar.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför ska Sony gå med att ha gamepass på PS5 och förlora intäkter?
För att vara snälla så fattiga Microsoft kan tjäna mer pengar?

Enda sättet att gamepass kommer finnas på PS5 är om tjänsten görs om till typ EA play och Ubisoft plus, alltså bara egna titlar.
Då blir det ju också prissättning efter det så typ 40-50 kr i månaden max.

Folk som säger att gamepass som det är nu ska komma till PS5 vet inte vad dom pratar om och saknar koll.

Kul att du tror du vet så mycket, när du själv bara gissar.😊

Enligt mig vore Sony smarta om dom skulle låta gamepass finnas på ps5. För då gör dom ju xbox series helt onödig och ps5an den enda konsolen värd att köpa.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Kul att du tror du vet så mycket, när du själv bara gissar.😊

Enligt mig vore Sony smarta om dom skulle låta gamepass finnas på ps5. För då gör dom ju xbox series helt onödig och ps5an den enda konsolen värd att köpa.

Så du menar attt dom medvetet skulle välja att avstå 30% i intäkter ifrån spel och hellre låta folk spela det vi gamepass.

Tur att du inte jobbar med pengar får jag hoppas iaf.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så du menar attt dom medvetet skulle välja att avstå 30% i intäkter ifrån spel och hellre låta folk spela det vi gamepass.

Tur att du inte jobbar med pengar får jag hoppas iaf.

Men ändå tur att du jobbar med pengar. Du som är så duktig. 😊

Jag menar ingenting. Du har ingen aning om vilken deal dom gör med Ms om det nu skulle ske.
Men dom skulle nog inte gråta om xbox försvann och dom hade hela konsol marknaden.
Det kanske är värt att avstå 30% för vissa spel ett par år( hur lång tid dom nu skulle skriva kontrakt på )

Det är ju inte direkt så att gamepass lägger ut många storspel day one förutom sina egna.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Men ändå tur att du jobbar med pengar. Du som är så duktig. 😊

Jag menar ingenting. Du har ingen aning om vilken deal dom gör med Ms om det nu skulle ske.
Men dom skulle nog inte gråta om xbox försvann och dom hade hela konsol marknaden.
Det kanske är värt att avstå 30% för vissa spel ett par år( hur lång tid dom nu skulle skriva kontrakt på )

Det är ju inte direkt så att gamepass lägger ut många storspel day one förutom sina egna.

Den stora vinsten med konsol är att även sälja spel till den. Om gamepass i sin nuvarande form skulle finnas skulle bara själva konsolförsäljningen vara "vinsten" om en köper en konsol enbart kör gamepass vilket jag gissar inte är nog för Sony.
@Neverwild analys är fullt rimlig, logisk och mest trolig med verkligheten, men man vet så klart aldrig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar