Uppgift: Inga planer på stoppad Xbox-tillverkning

Robot
Uppgift: Inga planer på stoppad Xbox-tillverkning

Ska Phil Spencer ha informerat medarbetarna.

#microsoft, #phil-spencer, #xbox


Medlem

Business update 15 februari.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Ska bli spännande att se hur Xbox ser på framtiden och vägen dit.

Fast den där bilden på Phil har några år på nacken va?

Medlem

Klockan 21:00 på torsdag.

Medlem

Låter illa om Phil säger det.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Det är är så löjligt många rykten och de flesta har redan blivit dementerade.
Kan man bara inte vänta tills de kommer med beskeden som de har lovat snart ska komma?

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Låter illa om Phil säger det.

Oh there came a PS Fanboy.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Oh there came a PS Fanboy.

Jag äger en Series X men ingen PS5, jag tycker också det lät ganska illa att man måste dementera (för då bekräftar man på sätt och vis att det är en seriös risk att Microsoft helt slutar göra konsoler).

Jag tror för övrigt som alla andra att lösningen på den här kräftgången är att återgå till att leverera bra spel och allra helst en stadig ström exklusiva titlar som folk faktiskt vill spela.

Medlem

Inte för att jag tror att dom slutar med Xbox, men det ger en liten dålig smak när företag dementerar rykten. Av någon anledning känns det inte riktigt så trovärdigt.

Skrivet av Google juli 2022:

Stadia kommer inte att stänga, vi jobbar ständigt med att släppa fler suveräna spel.

Skrivet av Google september 2022:

Vi stänger ner Stadia.

Medlem

Klart Xbox fortsätter med konsoler. De måste ju ha en egen plattform även om spel kommer på andra platser.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Inte för att jag tror att dom slutar med Xbox, men det ger en liten dålig smak när företag dementerar rykten. Av någon anledning känns det inte riktigt så trovärdigt.

Fast det här var väl något som dementerades internt. Gissar för att stäva massa rykten för de som jobbar med hårdvara och är rädd de ska mista jobben. Speciellt nu när de yxat runt 2000 anställda så lät folk vara oroliga.

Sen att det läckte ut är en annan femma.

Men det är lite skillnad att göra en Bagdad Bob utåt och att lugna sina anställda. Är aldrig bra att ha massa rykten som spridas runt på arbetsplatsen.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean

"...så länge jag är er chef..."

Det förefaller vara interna falangstrider hos Microsoft där två olika visioner står mot varandra. Den ena, representerad av bland andra Spencer, vill fortsätta med den nuvarande strategin med målet på ett exklusivt förstapartsspel i kvartalet för långsiktig tillväxt.

Den andra, representerad av exempelvis Satya Nadella himself, tror inte på exklusiviteter utan är betydligt mer agnostisk och tänker att när Microsoft är världens förmodligen största spelutgivare är det ett stort hinder att enbart begränsa sig till ett format. Pengarna ligger i att nå alla.

Det kanske inte behöver sägas vem som troligast vinner denna strid i slutändan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lonian:

Klart Xbox fortsätter med konsoler. De måste ju ha en egen plattform även om spel kommer på andra platser.

Det är inte konstigt att det kommer ifrågasättanden när Xbox backar så mycket i försäljning under sitt tredje år på marknaden. Xbox Series X/S har misslyckats med att utmana Sony, och just nu är det tveksamt om de ens når Xbox One i sålda enheter. Deras install base på Xbox minskar generation för generation.

Något måste således ske. Vad är den stora debatten och spekulationen just nu, och vi lär knappast få hela svaret den 15.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

KoP
Medlem
Skrivet av Ruffles:

"...så länge jag är er chef..."

Det förefaller vara interna falangstrider hos Microsoft där två olika visioner står mot varandra. Den ena, representerad av bland andra Spencer, vill fortsätta med den nuvarande strategin med målet på ett exklusivt förstapartsspel i kvartalet för långsiktig tillväxt.

Den andra, representerad av exempelvis Satya Nadella himself, tror inte på exklusiviteter utan är betydligt mer agnostisk och tänker att när Microsoft är världens förmodligen största spelutgivare är det ett stort hinder att enbart begränsa sig till ett format. Pengarna ligger i att nå alla.

Det kanske inte behöver sägas vem som troligast vinner denna strid i slutändan.

Ja det enda vettiga om man är spelutgivare och intresserad utav att tjäna pengar är ju att få ut sina spel till så många format som möjligt.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

"...så länge jag är er chef..."

Det förefaller vara interna falangstrider hos Microsoft där två olika visioner står mot varandra. Den ena, representerad av bland andra Spencer, vill fortsätta med den nuvarande strategin med målet på ett exklusivt förstapartsspel i kvartalet för långsiktig tillväxt.

Den andra, representerad av exempelvis Satya Nadella himself, tror inte på exklusiviteter utan är betydligt mer agnostisk och tänker att när Microsoft är världens förmodligen största spelutgivare är det ett stort hinder att enbart begränsa sig till ett format. Pengarna ligger i att nå alla.

Det kanske inte behöver sägas vem som troligast vinner denna strid i slutändan.

Jag tycker det troligaste låter som både och. Ju fler spel de släpper, desto färre behöver vara exklusiva för att locka in spelarna. De kan nog utan problem släppa ett större exklusivt spel i kvartalet OCH släppa många spel som multiplattform, när alla deras nya studios väl börjar leverera. Speciellt om de fortsätter växa med ännu fler studios.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är inte konstigt att det kommer ifrågasättanden när Xbox backar så mycket i försäljning under sitt tredje år på marknaden. Xbox Series X/S har misslyckats med att utmana Sony, och just nu är det tveksamt om de ens når Xbox One i sålda enheter. Deras install base på Xbox minskar generation för generation.

Något måste således ske. Vad är den stora debatten och spekulationen just nu, och vi lär knappast få hela svaret den 15.

De kan ju börja med Streamningskonsoler eller liknande. Bärbart kanske blir populärt.

Microsoft borde studera Nintendo och släppa något som alla och icke gamers vill ha för att sedan mata på dem gamepass också. De var ju där ett tag med första kinect.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

När det kommer till misslyckande så får man kanske nyansera det. Jag skjuter från höften nu men jag vill minnas att det går två eller tre PS5 på en Xbox Series S/X? Rätta mig om jag har fel. Oavsett så är det ganska många konsoler som har sålts i slutändan för Microsoft och en tävling mellan MS och Sony kanske inte är den totala måttstocken på framgång för Xbox? Bara en tanke, tänker inte kriga om det.

Medlem
Skrivet av Augustus:

När det kommer till misslyckande så får man kanske nyansera det. Jag skjuter från höften nu men jag vill minnas att det går två eller tre PS5 på en Xbox Series S/X? Rätta mig om jag har fel. Oavsett så är det ganska många konsoler som har sålts i slutändan för Microsoft och en tävling mellan MS och Sony kanske inte är den totala måttstocken på framgång för Xbox? Bara en tanke, tänker inte kriga om det.

Jag tror du har rätt, 25 milj konsoler är ändå 25 milj konsoler, det är väl mer att när MS jämförs med konkurrenterna så framstår det som väldigt få sålda konsoler.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag tror du har rätt, 25 milj konsoler är ändå 25 milj konsoler, det är väl mer att när MS jämförs med konkurrenterna så framstår det som väldigt få sålda konsoler.

This.

Medlem

En bärbar Xbox "konsol" typ Steamdeck, ROG Ally, Legion Go, mfl hade varit väldigt trevligt. Med x86-64 och ett nytt anpassat GUI som kan köra PC-spel liknande Steamdeck (med automatiskt anpassade settings osv).
Steg 2 kan vara möjligheten att nyttja samma upplägg i nästa stationära konsol, dvs att köra PC-spel även där.
Detta skulle skapa en unique selling point jämfört med PlayStation. Men kanske reta upp dem som säljer gaming-PCs.
Dessutom kan man ha en separat väldigt simpel konsol för enbart cloud gaming.

Medlem
Skrivet av lonian:

Microsoft borde studera Nintendo och släppa

Bra spel.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Bra spel.

Kan sägas om Playstation 5 också.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Cthugha:

En bärbar Xbox "konsol" typ Steamdeck, ROG Ally, Legion Go, mfl hade varit väldigt trevligt. Med x86-64 och ett nytt anpassat GUI som kan köra PC-spel liknande Steamdeck (med automatiskt anpassade settings osv).
Steg 2 kan vara möjligheten att nyttja samma upplägg i nästa stationära konsol, dvs att köra PC-spel även där.
Detta skulle skapa en unique selling point jämfört med PlayStation. Men kanske reta upp dem som säljer gaming-PCs.
Dessutom kan man ha en separat väldigt simpel konsol för enbart cloud gaming.

Jag hade ju önskat att Microsoft släpper ett optimerat operativsystem för gaming handhållna pcs då win11 inte funkar så bra för det. Men ja dom tjänar kanske mer på att skapa en egen handheald med det op:t


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag hade ju önskat att Microsoft släpper ett optimerat operativsystem för gaming handhållna pcs då win11 inte funkar så bra för det. Men ja dom tjänar kanske mer på att skapa en egen handheald med det op:t

Jag tror inte lösningen är att skapa ett tredje OS och ekosystem för spel (utöver Windows och XSS) utan bättre att välja och anpassa ett av de existerande för att bibehålla kompatibilitet.
Många Xbox-spel kan ju redan köras i molnet, så jag tror det vore bättre att bygga ev ny handheld på PC och Windows.
Man kan ju skala bort allt som inte behövs för gaming, och lägga på ett annat (Xbox-likt) GUI.
Sen kan Series S skrotas i nästa generation - ersatt av en handheld och en streaming-box.
Det är vad jag hade satsat på

Medlem
Skrivet av Cthugha:

Jag tror inte lösningen är att skapa ett tredje OS och ekosystem för spel (utöver Windows och XSS) utan bättre att välja och anpassa ett av de existerande för att bibehålla kompatibilitet.
Många Xbox-spel kan ju redan köras i molnet, så jag tror det vore bättre att bygga ev ny handheld på PC och Windows.
Man kan ju skala bort allt som inte behövs för gaming, och lägga på ett annat (Xbox-likt) GUI.
Sen kan Series S skrotas i nästa generation - ersatt av en handheld och en streaming-box.
Det är vad jag hade satsat på

Ja det är så jag också tänker, att göra om nuvarande win11 så att alla snabbknappar och paneler är inbyggt för gejming. Man behöver ju exempelvis inte paint och word utan bygga det så likt konsolupplevelse som möjligt.

Vet inte hur w11 är byggt nu men har för mig att det är gjort så det ska funka lika bra för surfplatta typ.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lonian:

De kan ju börja med Streamningskonsoler eller liknande. Bärbart kanske blir populärt.

Microsoft borde studera Nintendo och släppa något som alla och icke gamers vill ha för att sedan mata på dem gamepass också. De var ju där ett tag med första kinect.

De försökte med Kinect, och det gick väldigt bra. Men även där hade de ett problem: spelen. De kommer aldrig undan detta oavsett vilken satsning de tänker göra. Microsoft har nu köpt på sig kompetens i stället för att utveckla den internt, och det är helt OK. Min oro gäller deras förmåga att förvalta all denna talang. Ty risken är uppenbar att talangfulla och kompetenta utvecklare nu dras ned av den interna Microsoftbyråkratin. Facit av uppköpen sedan 2018 förskräcker. Inte ens Xbox riktigt stora IP, som Halo, levererar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

De försökte med Kinect, och det gick väldigt bra. Men även där hade de ett problem: spelen.

Det kan man säga om Wii också. De flesta som köpte wii var dock enbart för wii sports. Alltså icke gamers och likaså var väl för dem som köpte kinect för att dansa. Är väl något liknande det där som jag tänker att en konsol skall ha för att erbjuda till icke gamers även om det bara blir ett populärt spel. Guitar hero och singstar var väl en grej en gång i tiden. Vet en tjejpolare som enbart ägde singstar spel som plockades fram på fest.

Själv hade jag gärna velat ha en keyboard/synthesizer tillbehör till en konsol där man ska spela till musik. Hade nog köpt en konsol som haft det tillbehöret om spelet är bra. Vet att det finns till pc men då är det månadsprenumeration.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lonian:

Det kan man säga om Wii också. De flesta som köpte wii var dock enbart för wii sports. Alltså icke gamers och likaså var väl för dem som köpte kinect för att dansa. Är väl något liknande det där som jag tänker att en konsol skall ha för att erbjuda till icke gamers även om det bara blir ett populärt spel. Guitar hero och singstar var väl en grej en gång i tiden. Vet en tjejpolare som enbart ägde singstar spel som plockades fram på fest.

Själv hade jag gärna velat ha en keyboard/synthesizer tillbehör till en konsol där man ska spela till musik. Hade nog köpt en konsol som haft det tillbehöret om spelet är bra. Vet att det finns till pc men då är det månadsprenumeration.

Jo, men så lyckades ju Xbox alienera corepubliken med Kinect också och detta egentligen både häftiga och framgångsrika tillbehör fick ett eftermöle som ett avskytt misstag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar