Vilket Final Fantasy är tidernas bästa? Rösta!

Robot
Vilket Final Fantasy är tidernas bästa? Rösta!

Inför Final Fantasy VII Rebirth reder vi ut: vilket spel är bäst i serien?

#final-fantasy, #formkurvan


FF VI, VII och VIII är mina fullpoängare. IV snäppet efter.

Medlem

Håller sjuan väldigt högt.

Men roligast har jag haft med tian. Striderna där är fenomenala.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Borde inte tactics vara med då andra onumrerade spel är med?

Medlem

7an och remake är enda som får 5. 9an enda som får en 4 sedan är mestadels 3 förutom 16 och någon till som får en 2a. FF7 är bästa spelet alla kategorier för mig.

Testpilot

Tycker att serien håller en riktig hög lägstanivå generellt, även de svagare titlarna är bra spel i grunden. Min favorit är VIII mycket pga nostalgi såklart men det är en kul ensemble av karaktärer, bra musik, trevlig grafik för sin tid. Berättelsen är lite svårgreppbar men det gör ju också att man får tänka till lite.

Det spel som en del håller högt är V men jag har aldrig riktigt tagit det till mig. Kan bero på att jag av någon anledning spelade det till PS1 och laddningstiderna är otroligt sega på just den versionen.

Medlem

VI minns jag inte ens
VII har jag haft roligast med.
VIII tyckte jag inte alls om men jag förstog inte hur hela stridssytemet fungerade. Men det är dålig design så fall så dåligt spel
IX var ett steg tillbaka i rätt riktining sen.
X gillade jag också men samtidigt början på slutet vad gäller FF för mig. Inte spelat ett enda FF spel efter det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

7an var väldigt mediokert, spelade aldrig igenom det när det kom ut spelat 8an 9an 10an oändligt mycket mer. Hatade 12an enda som får 1 av mig här.

Medlem

Ffxiv är klockren 5 av 5, likaså ff7 remake

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mutumba:

Tycker att serien håller en riktig hög lägstanivå generellt, även de svagare titlarna är bra spel i grunden. Min favorit är VIII mycket pga nostalgi såklart men det är en kul ensemble av karaktärer, bra musik, trevlig grafik för sin tid. Berättelsen är lite svårgreppbar men det gör ju också att man får tänka till lite.

Det spel som en del håller högt är V men jag har aldrig riktigt tagit det till mig. Kan bero på att jag av någon anledning spelade det till PS1 och laddningstiderna är otroligt sega på just den versionen.

Femman är min favorit! Otroligt roligt lagbygge med alla jobb man kan använda sig av.

För alla som är sugen, Pixel Remasters finns billigare hos Steam just nu!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

6, 9, 12, 14 håller jag högst. Men de övriga är inte så dåliga heller.

Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Femman är min favorit! Otroligt roligt lagbygge med alla jobb man kan använda sig av.

För alla som är sugen, Pixel Remasters finns billigare hos Steam just nu!

Jo, jag förstår att det är "grejen" med V men jag tycker dessvärre att berättelsen och karaktärerna är lite svagare än i de andra spelen. Däremot är ju Gilgamesh med i en stor roll där och striden mot honom är riktigt kul och minnesvärd. Jag uppskattar nog mer när jobbrollerna är låsta till karaktärerna för att det blir lite tydligare då. V ger kanske lite för stor valfrihet för mig

Hade inte Rebirth kommit ut nu hade jag slagit till på den samlingen, men det får nog bli lite mer framöver jag tar mig igenom I-VI igen, gärna i Pixel Remaster skrud. Det ska sägas att Square har nu uppdaterat även Steam versionerna med all quality of life uppdateringar som Switch utgåvan fick.

Medlem

Rebirth vet jag är det bästa redan innan jag spelat det.
Annars är VII Remake min favorit före FFXVI
Lite mer engagerande och dopaminfyllt stridsystem i de nya... De gamla spelen är sega i jämförelse.

Sen älskar jag FF6,7,9,10,12(zodiac age, orginalet är för segt) som upplevelse.
FF15 va stundtals bra men lite väl segt och trist stundtals. Klickade ibland.
8an har fått några seriösa försök men nja...
4-5 är OK (5an intressant stridssystem som andra poänterat) men fångar mig inte Storymässigt.
X-2 förstod jag inte poängen med.

Medlem

FF3(6) och FF7 solklara femmor, resten är mixat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

För mig är det FF7 och XV. Inte provat remakesen ännu

Medlem

Sjuan spelade jag väldigt mycket. Mycket guider och grind för att spöa typ ruby weapon och alla de där bossarna. Kungligt spel. Efter det gick jag bakåt och körde sexan och femman. Tyckte väldigt mycket om femman med jobsmekanismen minns jag. När åttan kom spelades det en del, mycket med det där kortspelet. Sen har jag inte spelat många fler. Fick avstå röst på de flesta.

Medlem

För mig är sjuan (originalet) och nian i särklass. De enda två spel i serien jag skulle ge full pott. Sedan kommer tian och sexan. Jag hoppas att Rebirth också ska kunna bli en fullpoängare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mutumba:

Jo, jag förstår att det är "grejen" med V men jag tycker dessvärre att berättelsen och karaktärerna är lite svagare än i de andra spelen. Däremot är ju Gilgamesh med i en stor roll där och striden mot honom är riktigt kul och minnesvärd. Jag uppskattar nog mer när jobbrollerna är låsta till karaktärerna för att det blir lite tydligare då. V ger kanske lite för stor valfrihet för mig

Hade inte Rebirth kommit ut nu hade jag slagit till på den samlingen, men det får nog bli lite mer framöver jag tar mig igenom I-VI igen, gärna i Pixel Remaster skrud. Det ska sägas att Square har nu uppdaterat även Steam versionerna med all quality of life uppdateringar som Switch utgåvan fick.

Den är svagare, men det gör mig inget då gameplay är så bra! Testa igen om det senaste du testade var PS-versionen som du sa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bästa spelet oavsett genre kommer alltid att vara FFIX, tror att inget spel slår den pärlan. Storyn, stridssystemet, världen, musiken: 10 av 10 rakt igenom.

Sen kommer FFVII väldigt nära med en stark andraplats. Mitt starkaste spelminne är när jag fick en PS1 i födelsedagspresent och startade upp FFVII som mitt allra första spel, när introt startar och man såg loggan över Midgar... får rysningar bara jag tänker på det.

Bästa stridssystemet har dock FFX. Sista spelet jag genuint tyckte om var XII.

XIII och XV var under all kritik. Provade demot till XVI och blev väldigt besviken. Så min kärlek för den här serien har legat dvalande i snart 20 år.

Medlem

För mig är FF 6, FF 7, FF 9, FF 15. Dom absolut bästa alla 5or i min bok. Dock så måste jag välja så tror ja att faktiskt
1: FF 15 (för bromance och storyn tycker jag är så sjukt bra, sen är det snyggt och nytt också det hjälper)
2: FF 7 (Detta behöver jag inte säga så mycket om, grymma karaktärer mycket bra story, Finns en anledning varför dom gör remake)
3: FF 9 (Samma sak som 7an mer eller mindre. Har bara så sjuka kära minnen av detta spel.)
4: FF 6 ( Mitt första FF jag spela, och sjukt bra spel, dock svårt att jämföra mer än story. Mysigt spel fortfarande)
5: Ja tror jag kanske skulle lägga ff7 remake högre men så länge får det ligga här då jag vill vänta med att alla delar kommer innan jag ger mitt slutgiltiga svar =D

Medlem

Älskar VII men FFX kommer alltid ligga riktigt nära hjärtat. Ett av mina favoritspel enda sen jag var typ 10 år och det enda FF spel som jag lyckats köra 100% på.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Älskar VII men FFX kommer alltid ligga riktigt nära hjärtat. Ett av mina favoritspel enda sen jag var typ 10 år och det enda FF spel som jag lyckats köra 100% på.

Mjo X tror jag är delad med sjuan för mig.
Var ett rätt gigantiskt misstag att missa delarna till vapnen på första genomspelningen. Å andra sidan så hade jag aldrig "100%" at spelet om det inte var för Dark Aeons! (Var de det som fick dig att sphere grid-grinda också eller?)

Medlem

Har faktiskt spelat alla.
Har inte satt mig in i online spelen så värst. Har bara provat och kan egentligen inte sätta betyg på dom spelen.
Mina favoriter som förtjänar 5 i betyg är IV och VI
Tätt därefter följer sjuan som också förtjänar en femma.
På senare tid har jag mest spelat Final Fantasy för att det en gång var bra. Jag hoppas att det kan bli bra igen, men blir bara besviken.
Remaken är kul främst av nostalgiska skäl. I övrigt håller inte serien alls enligt mig.

Medlem

Har inte spelat några efter X-2 men satte full pott på 4, 6, 7 och 9.

Medlem

Femman är bäst och det är inte nostalgi som talar för min del. Spelade igenom det för första gången för bara tre år sedan och jag hade så kul rakt igenom att jag anser att det är bäst. Tätt efter kommer sjuan och sedan nian.

Även ettan är enligt mig ett perfekt RPG även om det inte är min favorit (ironiskt, inte sant?).

XIII-trilogin är tvåor. Inte värdelösa men mest bara så oerhört tråkiga och det är nästan värre än att vara dåligt.

Medlem

IV och V måste jag säga är tämligen uppskattat, och inte bara nostalgiskt.
Dom senare är inget för mig dessvärre. Tur att Dragon Quest håller fanan högt ännu.

Medlem

Behöver bara tänka på introt så får jag rysningar

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Behöver bara tänka på introt så får jag rysningar

https://youtu.be/OU1W7b4B2tY?si=BPPDIFxdRmWVMkdn

Håller med om introt i sexan. Så sjukt ikoniskt och vackert. Förmodligen det mest episka tillsammans med sjuan och åttan.

Medlem

5or till 4, 6, 7, 9 och 7 Remake. Sjuan är dock bäst enligt mig.

Medlem

1-3 spelade jag för så länge sedan att jag inte minns nånting av dom.4:an ger jag en 3. 5:an och 6:an får båda 5. 7-9 får 4. 10:an 3. Random encounters och turbaserade strider ska det vara! (Sedan måste jag ge FF Tactics 5+)

12
Skriv svar