Vevradio - Krisberedd?

Medlem
Vevradio - Krisberedd?

Jag funderade på att om jag inte skulle köpa en vevradio...
nu är jag glad att det aldrig blev av.

- Köp en vanlig radio och ha ett 30-tal batterier på lager.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Inte sett videon men jag har en vevradio.
Den har även fler funktioner som att vara powerbank, ficklampa osv.
Men det klart, blir nog en väldigt massa vevande om man ska veva upp den från 0% eller en telefon.

Jag tror även det går att sätta in batterier i den.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Och vi som väntar på leveransen av vår vi nyss beställde haha 😅 men! Vi har en batteridriven radio också i källaren, blir att beställa lite fler batterier då bara 😎

Medlem

Herregud vilken skitnödig herre (han är inte ensam om att vara prepper-elitist i bästa Wilderäng-anda dock), som missar målet tämligen kraftigt.

Tror han på fullaste allvar att nån enbart har en stackars vevradio i en prepperlåda? Eller förstår han inte att det finns "lite" skillnader på vevradio och vevradio? Eller är han fullt medveten och skapar clickbait för att tjäna en slant? Oavsett vilket är det rätt kass.

Lite komiskt är det också att han förordar vanliga (alkaliska, förutsätter jag att han menar) batterier, något som i allra högsta grad är färskvara (något som är lätt att missa). Köper man billiga sådana kan de vara kass efter ett år eller två - köpte själv ett 10-pack AA iiglo på nån jäkla kampanj komplett hade, och bäst före-datumet på dem var knappt ett år bort, och så här två år senare fick jag kasta de 4st som var kvar då de var totalt slut. Litiumbatterier är ett hyfsat alternativ vad gäller livslängd, men då får man lägga rätt bra med pengar också. If har en liten guide om batterityper, och även om den är full av språkliga fel så beskriver den en del egenskaper som kan vara intressanta att tänka på.

En vevradio i stil med det senare exemplet ovan är en Li-Ion/Li-Po powerbank som både kan ladda USB-enheter och laddas från USB-uttag (sådana finns i praktiken överallt i samhället idag, från i ungefär samtliga fordon som tillverkats de senaste ~10 åren till powerbanks, generatorer och solpaneler som finns i alla former och färger), den har en solpanel och vev som faktiskt klarar av att ladda litegrann (till skillnad från billigare prylar) och har ett batteri som både har en hyfsad livslängd och kapacitet.

Men det är också riktigt tragiskt att han missar det bästa av båda världar: en "powerbank" som fungerar som batteriladdare, men som också kan användas åt andra hållet, både med laddningsbara och alkaliska batterier.

USB är dessutom en standard som används i alltifrån just batteriladdare till telefoner, till ficklampor och en massa annat - att kunna driva USB-enheter är liksom en *väldigt* bra grej att ha med i sitt preppertänk. För sin egen men också för andras skull, de flesta har åtminstone en telefon som drivs via USB - där kan du ju försöka trycka in dina alkaliska batterier om du vill (om du inte har en powerbanklösning likt ovan då).

Sen har han en del poänger (prioriteten värme och rent vatten har, ex., inte direkt läge att prioritera en radio eller en batteriladdare över dessa), och de som enbart har en billig skräpradio i sin prepperlåda kan väl få kängan han försöker dela ut.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar