Ny TV köpt, 55QNED826RE

Medlem
Ny TV köpt, 55QNED826RE

Jag och min sambo blev trött på vår gamla tv, LG B6V som hade massiva innbränningar, speciellt vid ljusa färger som beige och gul blev grönt i mitten av skärmen.

Så idag åkte vi till Power och köpte en 55QNED826RE

för 8000kr, halva priset jämfört med standard pris. Egentligen ville jag köpa en Oled för 13000kr som både hade freesync och Gsync.

Men min sambo ville inte då hon tyckte det var mycket pengar, och vi ska köpa en syskonbarnvagn. Det var bättre bild på Oled tvn innan alla innbränningar, men denna får duga tills vi inte behöver köpa massa bebisprylar.

Bilden är fin, men ljudet fruktansvärt, allt tal låter som karaktärerna talar i en burk så en liten billig soundbar utan subwoofer får jag leta efter.

Här är tvn. https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-55-4k-qned-tv-55qned82...

Medlem

Nice med ny burk, hade själv dock aldrig snålat med ett sådant inköp numer då man väl ska leva med burken uppåt 7-8 år. Skulle bli tokig på grådassig LCD efter max ett halvår.
Har också fått inbränningar på min Oled från 2017. Har dock haft tur på så sätt att det mestadels bara är pixeldegeneration högst upp på TV:n, så märker det inte så mycket. Ibland på väldigt eldröd bild t.ex. solnedgångar på film så blir det lite gröna fläckar i det röda, högst upp. Men det är väldigt specifika tillfällen.

Ska köpa Oled igen. Men blir nog en rejäl sådan som ska hålla länge, så kör slut på nuvarande burken ett år till först så man sparat nog med pengar för nått rejält sen.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nice med ny burk, hade själv dock aldrig snålat med ett sådant inköp numer då man väl ska leva med burken uppåt 7-8 år. Skulle bli tokig på grådassig LCD efter max ett halvår.
Har också fått inbränningar på min Oled från 2017. Har dock haft tur på så sätt att det mestadels bara är pixeldegeneration högst upp på TV:n, så märker det inte så mycket. Ibland på väldigt eldröd bild t.ex. solnedgångar på film så blir det lite gröna fläckar i det röda, högst upp. Men det är väldigt specifika tillfällen.

Ska köpa Oled igen. Men blir nog en rejäl sådan som ska hålla länge, så kör slut på nuvarande burken ett år till först så man sparat nog med pengar för nått rejält sen.

På min är det inte en gnutta bara 😑

Medlem
Skrivet av Siegfried:

<Uppladdad bildlänk>

På min är det inte en gnutta bara 😑

Såg inget vidare ut. Har personligen varit väldigt nöjd med min Philips Oled, speciellt då den har riktiga högtalare/integrerad soundbar, som faktiskt ger bättre ljud än min externa soundbar. Synd att det är så sällan tv-tillverkare numera lanserar modeller med ordentliga högtalare till rimligt pris. Antar att det är högre vinstmarginal på att sälja soundbar:s och så såna där hemska "mobiltelefonhögtalare" i TVn...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Såg inget vidare ut. Har personligen varit väldigt nöjd med min Philips Oled, speciellt då den har riktiga högtalare/integrerad soundbar, som faktiskt ger bättre ljud än min externa soundbar. Synd att det är så sällan tv-tillverkare numera lanserar modeller med ordentliga högtalare till rimligt pris. Antar att det är högre vinstmarginal på att sälja soundbar:s och så såna där hemska "mobiltelefonhögtalare" i TVn...

Den gamla Oled tvn har otroligt mycket bättre ljud än den nya, den nya låter som en burk, det var det första som störde mig, sen när jag jämför båda har den gamla klart mycket bättre bild än den nya. Hade aldrig köpt ny tv om det inte vore för inbränningarna. Denna tv är nog den jag haft längst sedan 2005, 5 år. Tvn jag köpte nu blev den 7e sedan 2005.

Inaktiv

Oj, är det sådana problem med att bilden bränner fast på OLED så skulle jag aldrig köpa OLED. Vill hellre ha en TV som håller.
Tråkigt det med ljudet bara.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Oj, är det sådana problem med att bilden bränner fast på OLED så skulle jag aldrig köpa OLED. Vill hellre ha en TV som håller.
Tråkigt det med ljudet bara.

Jag upplever det som att B6V haft mycket problem med inbränningar, oftast när jag läst om det har det varit just den modellen.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Såg inget vidare ut. Har personligen varit väldigt nöjd med min Philips Oled, speciellt då den har riktiga högtalare/integrerad soundbar, som faktiskt ger bättre ljud än min externa soundbar. Synd att det är så sällan tv-tillverkare numera lanserar modeller med ordentliga högtalare till rimligt pris. Antar att det är högre vinstmarginal på att sälja soundbar:s och så såna där hemska "mobiltelefonhögtalare" i TVn...

Jag är inne på en Philips tv framöver, vilken modell o storlek kör du?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Men min sambo ville inte då hon tyckte det var mycket pengar, och vi ska köpa en syskonbarnvagn. Det var bättre bild på Oled tvn innan alla innbränningar, men denna får duga tills vi inte behöver köpa massa bebisprylar.

Bra val.

Bättre du har en billigare TV när barnen är små. Det är bara månader sedan en släktings barn på 5-6 bast vräkte ett järntåg i en 20-25’000 kr TV! TV:n sprack och starta ingen mer.

Tur som var har de drulleförsäkring så nu har de fått lagat skärmen. Fast jag tycker ändå det är säkrast att ha lite billigare teknologi när man har småbarn.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Den gamla Oled tvn har otroligt mycket bättre ljud än den nya, den nya låter som en burk, det var det första som störde mig, sen när jag jämför båda har den gamla klart mycket bättre bild än den nya. Hade aldrig köpt ny tv om det inte vore för inbränningarna. Denna tv är nog den jag haft längst sedan 2005, 5 år. Tvn jag köpte nu blev den 7e sedan 2005.

7st på 18år? Jag är inne på min 3e sedan 2003 ungefär. Dock har jag köpt de dyrare modellerna, vet inte om de är bättre kvalitet eller ej men de har hållt väldigt bra.

Den jag hade innan min nuvarande, LG 65" C2, var 10år gammal när vi pensionerade den. Och C2 köpte vi tidigare i år för ett skitbra pris så hoppas kunna ha den i ca10år också.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

7st på 18år? Jag är inne på min 3e sedan 2003 ungefär. Dock har jag köpt de dyrare modellerna, vet inte om de är bättre kvalitet eller ej men de har hållt väldigt bra.

Den jag hade innan min nuvarande, LG 65" C2, var 10år gammal när vi pensionerade den. Och C2 köpte vi tidigare i år för ett skitbra pris så hoppas kunna ha den i ca10år också.

Första var en diboss för 8000kr, hd ready, utan hdmi.
37 tums LG HD Ready för 8000kr
Sony KDL modell, 12000kr
Sony nyare KDL för 6500kr
LG Oled B6V 17000kr
LG Qned 8000kr.

Mest nöjd med Sony tvn för 6500 och Oled de 3 första åren.

Sämst var dibossen där jag tittade på Blu ray med scart väldigt länge, fattade inte att det inte gav högre upplösning, köpte dvi kabel till PS4, wow vilken bild, men där fanns ju inget ljud så då fick den åka.

6 blev det bara.

59500kr på tv sedan 2005.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Första var en diboss för 8000kr, hd ready, utan hdmi.
37 tums LG HD Ready för 8000kr
Sony KDL modell, 12000kr
Sony nyare KDL för 6500kr
LG Oled B6V 17000kr
LG Qned 8000kr.

Mest nöjd med Sony tvn för 6500 och Oled de 3 första åren.

Sämst var dibossen där jag tittade på Blu ray med svart väldigt länge, fattade inte att det inte gav högre upplösning, köpte dvi kabel till PS4, wow vilken bild, men där fanns ju inget ljud så då fick den åka.

6 blev det bara.

59500kr på tv sedan 2005.

Jag ska dock poängtera att jag tror mig ha rätt hög tröskel för bild, hade antagligen bytt oftare om jag märkt av inbränningar etc.

Detta blir lite av en höftskjutning men tror jag lagt ca 9000kr 2003 (LG LCD), 12000kr 2013 (LG LED) och sedan ca 15000kr i år (LG OLED) på den senaste.

Rätt övertygad om att vi fick bäst rabatt på den vi köpte i år, tror dom andra "bara" var några tusenlappar rabatt medan den i år var väl nedsatt ca 50%.

Inaktiv
Skrivet av Jönsen:

7st på 18år? Jag är inne på min 3e sedan 2003 ungefär. Dock har jag köpt de dyrare modellerna, vet inte om de är bättre kvalitet eller ej men de har hållt väldigt bra.

Den jag hade innan min nuvarande, LG 65" C2, var 10år gammal när vi pensionerade den. Och C2 köpte vi tidigare i år för ett skitbra pris så hoppas kunna ha den i ca10år också.

2003 köpte jag min första bildrörs tv. Tyvärr kollade jag aldrig upp vad den klarade så jag kunde inte spela Nintendo 64 spel på den eftersom bilden hoppade på skärmen. Då lärde jag mig att det skulle stå 50/60hz på teven för att den skulle klara sådana signaler. Min TV hade bara 50hz.
Så då köpte jag en Plasma HDTV 2006 som kunde spela Nintendo 64 spel helt felfritt. Dock fanns det ingen HDMI på den teven så jag fick koppla HDMI kabeln från min Playstation 3 till VGA utgången tror jag att det heter så att jag fick HD bild men den utgången klarade inte av ljud så då fick jag koppla ljudet till min stereo.
Sen 2010 köpte jag en LCD HDTV så att jag kunde använda både scart och HDMI i samma TV. Denna teven hade jag längst. Till någon gång under 10-talets sista hälft när vi fick veta att TV-licensen skulle höjas. Då sålde vi teven och köpte en dataskärm istället. Funkade riktigt bra som en TV och man slapp betala licensen. Lite tråkigt att den var mycket mindre än min gamla TV.

Nu när TV-licensen är på skatten istället så köpte vi en ny TV men det tog ett tag att hitta eftersom det är svårare nu att hitta en bra TV med både Scart och HDMI, och jag vill inte ha någon konverterare.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

2003 köpte jag min första bildrörs tv. Tyvärr kollade jag aldrig upp vad den klarade så jag kunde inte spela Nintendo 64 spel på den eftersom bilden hoppade på skärmen. Då lärde jag mig att det skulle stå 50/60hz på teven för att den skulle klara sådana signaler. Min TV hade bara 50hz.
Så då köpte jag en Plasma HDTV 2006 som kunde spela Nintendo 64 spel helt felfritt. Dock fanns det ingen HDMI på den teven så jag fick koppla HDMI kabeln från min Playstation 3 till VGA utgången tror jag att det heter så att jag fick HD bild men den utgången klarade inte av ljud så då fick jag koppla ljudet till min stereo.
Sen 2010 köpte jag en LCD HDTV så att jag kunde använda både scart och HDMI i samma TV. Denna teven hade jag längst. Till någon gång under 10-talets sista hälft när vi fick veta att TV-licensen skulle höjas. Då sålde vi teven och köpte en dataskärm istället. Funkade riktigt bra som en TV och man slapp betala licensen. Lite tråkigt att den var mycket mindre än min gamla TV.

Nu när TV-licensen är på skatten istället så köpte vi en ny TV men det tog ett tag att hitta eftersom det är svårare nu att hitta en bra TV med både Scart och HDMI, och jag vill inte ha någon konverterare.

Klart att det blir svårare när man ska ha scart också, jag har spelat sedan 90-talet men fruktansvärt onostalgisk av mig (på gott och ont antar jag) så bryr mig faktiskt inte att det saknas gamla utgångar etc.

Inaktiv
Skrivet av Jönsen:

Klart att det blir svårare när man ska ha scart också, jag har spelat sedan 90-talet men fruktansvärt onostalgisk av mig (på gott och ont antar jag) så bryr mig faktiskt inte att det saknas gamla utgångar etc.

Vi får ju se till att vara rädd om vår nuvarande TV då 🙂
Nästa gång kanske det blir ännu svårare.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

2003 köpte jag min första bildrörs tv. Tyvärr kollade jag aldrig upp vad den klarade så jag kunde inte spela Nintendo 64 spel på den eftersom bilden hoppade på skärmen. Då lärde jag mig att det skulle stå 50/60hz på teven för att den skulle klara sådana signaler. Min TV hade bara 50hz.
Så då köpte jag en Plasma HDTV 2006 som kunde spela Nintendo 64 spel helt felfritt. Dock fanns det ingen HDMI på den teven så jag fick koppla HDMI kabeln från min Playstation 3 till VGA utgången tror jag att det heter så att jag fick HD bild men den utgången klarade inte av ljud så då fick jag koppla ljudet till min stereo.
Sen 2010 köpte jag en LCD HDTV så att jag kunde använda både scart och HDMI i samma TV. Denna teven hade jag längst. Till någon gång under 10-talets sista hälft när vi fick veta att TV-licensen skulle höjas. Då sålde vi teven och köpte en dataskärm istället. Funkade riktigt bra som en TV och man slapp betala licensen. Lite tråkigt att den var mycket mindre än min gamla TV.

Nu när TV-licensen är på skatten istället så köpte vi en ny TV men det tog ett tag att hitta eftersom det är svårare nu att hitta en bra TV med både Scart och HDMI, och jag vill inte ha någon konverterare.

Finns ju bra konverterare, men de kostar flera tusen

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Klart att det blir svårare när man ska ha scart också, jag har spelat sedan 90-talet men fruktansvärt onostalgisk av mig (på gott och ont antar jag) så bryr mig faktiskt inte att det saknas gamla utgångar etc.

Själv har jag 3 tjock-tvs kvar då jag spelar väldigt mycket gammalt. En av dom är dessutom en Sony PVM som jag betalade 4000kr för i år.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Vi får ju se till att vara rädd om vår nuvarande TV då 🙂
Nästa gång kanske det blir ännu svårare.

Köp en liten tjock tv 😀

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag är inne på en Philips tv framöver, vilken modell o storlek kör du?

Det är denna modell från 2016

https://news.cision.com/se/philips-tv---sound/r/philips-oled-...

Den kostade bara 11900:- 2017.
De verkar tyvärr inte ha nån riktigt likvärdig nyare modell. De har en modell nu med soundbar integrerad, men den har jag för mig kostar över 20k

1
Skriv svar