Playstation 5 passerar 50 miljoner sålda exemplar

Robot
Playstation 5 passerar 50 miljoner sålda exemplar
Medlem

Grattis! Häftigt att den säljer mer än switchen nu! Kanske inte jättekonstigt med tanke på att Switch funnits så länge och mättat sin marknad på något vis, men ändå!

Förhoppningsvis gör detta att microsoft steppar upp med nästa Xbox. Fast vad kan de göra egentligen, de har den ”mest kraftfulla konsolen”, köper studior till höger och vänster, erbjuder spel dag1 till underpris. Finns väl inte mycket mer de kan göra utan att hoppas att de får ut toppspel framöver som lockar över konsumenterna

Medlem

Att Switch fortfarande säljer så stora volymer är helt galet. Xbox ligger på väldigt låga nivåer i jämförelse med konkurrenterna, de har sänkt priset med 100 dollar i USA läste jag, kanske kan få igång försäljningen lite förhoppningsvis.

Medlem

Vad har Xbox sålt, runt 25 miljoner?

Medlem

Imponerande. Då har 2023 ändå varit ett mellanår sett till feta exklusiva releaser. Något som släpper nästan direkt i början av 2024 iom Rebirth. Framgångssagan lär tuffa på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Välförtjänt!

PS5 skulle jag säga är den mest kompletta konsolen of all time. Finns inga stora nackdelar och allt den gör - gör den bra.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Vad har Xbox sålt, runt 25 miljoner?

Svårt att bedöma men troligen mindre. Försäljningen på deras bästa marknader - USA och Storbritannien - verkar vara runt hälften eller drygt det jämfört med PS5 medan de på andra marknader verkar ha tappat rejält.

Det kom en rapport om förra månadens försäljning i stora delar av Europa (minus UK och Tyskland) och PS5 säljer tydligen nästan 20 gånger mer. I Asien är Xbox-försäljningen nästan obefintlig.

Medlem
Skrivet av Margy:

Svårt att bedöma men troligen mindre. Försäljningen på deras bästa marknader - USA och Storbritannien - verkar vara runt hälften eller drygt det jämfört med PS5 medan de på andra marknader verkar ha tappat rejält.

Det kom en rapport om förra månadens försäljning i stora delar av Europa (minus UK och Tyskland) och PS5 säljer tydligen nästan 20 gånger mer. I Asien är Xbox-försäljningen nästan obefintlig.

Vem hade kunnat ana att en konsol utan exklusiva spel inte skulle sälja bra? Ett mysterium utan dess like.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Vem hade kunnat ana att en konsol utan exklusiva spel inte skulle sälja bra? Ett mysterium utan dess like.

Exklusiva spel finns, kanske inte i lika fin omfattning. Men Don Mattrick med crew förstörde ju allt inför och vid Xbox One-releasen. Xbox låg ju jävligt fint till efter 360:n. Men det skiftade fokuset sabbade hela den generationen för dom. Trots att de försökte åtgärda det. Dock för sent!

De har kämpat sen dess! De har ju själv erkänt det.

Medlem

Knep en själv under BF och har börjat spela nu ikväll, helt underbart kul att spela Astros Playroom med kontrollmetoder som Nintendo antagligen hade varit barnsligt nöjda med att ha tagit med! Att hoppa runt och klättra blir helt unikt och känns nästan i hela kroppen när en går mot starka vindar t.ex. Ska spela Spider-Man Remastered och Sable som jag fick från PS+ sen men kan ju bara säga jag är väldigt nöjd!

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Exklusiva spel finns, kanske inte i lika fin omfattning. Men Don Mattrick med crew förstörde ju allt inför och vid Xbox One-releasen. Xbox låg ju jävligt fint till efter 360:n. Men det skiftade fokuset sabbade hela den generationen för dom. Trots att de försökte åtgärda det. Dock för sent!

De har kämpat sen dess! De har ju själv erkänt det.

Jag tycker att de har gjort tabbar under Xbox Series livstid också.
Inte för att jag spelar Halo, men all denna Halo reklam på konsolpaketet och så är spelet inte ens färdigt vid konsolrelease utan får vänta ett år till och så är det fortfarande inte vad folk väntat på med split screen osv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Exklusiva spel finns, kanske inte i lika fin omfattning. Men Don Mattrick med crew förstörde ju allt inför och vid Xbox One-releasen. Xbox låg ju jävligt fint till efter 360:n. Men det skiftade fokuset sabbade hela den generationen för dom. Trots att de försökte åtgärda det. Dock för sent!

De har kämpat sen dess! De har ju själv erkänt det.

Finns inte ett enda exklusivt spel till Xbox.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Knep en själv under BF och har börjat spela nu ikväll, helt underbart kul att spela Astros Playroom med kontrollmetoder som Nintendo antagligen hade varit barnsligt nöjda med att ha tagit med! Att hoppa runt och klättra blir helt unikt och känns nästan i hela kroppen när en går mot starka vindar t.ex. Ska spela Spider-Man Remastered och Sable som jag fick från PS+ sen men kan ju bara säga jag är väldigt nöjd!

Astros Playroom är fantastiskt! Både jag och sonen tog platinum i det under vår första vecka med PS5. Ser fram emot en potentiell uppföljare på PS6.

It's not a lake, it's an ocean

Sony är långt ifrån klockrena hittills denna generation, men framgången för PS5 visar hur oerhört starkt varumärket PlayStation alltjämt är. Det har också blivit allt viktigare för Sony som bolag i takt med att andra delar sålts av eller minskat i betydelse. De bör värna det ömt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Astros Playroom är fantastiskt! Både jag och sonen tog platinum i det under vår första vecka med PS5. Ser fram emot en potentiell uppföljare på PS6.

Har spelat hela kvällen och har just klarat av de fyra huvudsegmenten och har så otroligt roligt med det! Genuin spelglädje rakt igenom!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gertzy:

Knep en själv under BF och har börjat spela nu ikväll, helt underbart kul att spela Astros Playroom med kontrollmetoder som Nintendo antagligen hade varit barnsligt nöjda med att ha tagit med! Att hoppa runt och klättra blir helt unikt och känns nästan i hela kroppen när en går mot starka vindar t.ex. Ska spela Spider-Man Remastered och Sable som jag fick från PS+ sen men kan ju bara säga jag är väldigt nöjd!

Det är faktiskt fortfarande det PS5-spel jag har haft roligast med.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Erik Void:

Välförtjänt!

PS5 skulle jag säga är den mest kompletta konsolen of all time. Finns inga stora nackdelar och allt den gör - gör den bra.

Verkligen inte.
Visst har den några ljuspunkter jämfört med xbox men spel och speciellt mer sattsninh av Sony själva än 3e part till PSVR2är nått som man önskar.
Hitills är betyget KNAPPT GODKÄND


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är faktiskt fortfarande det PS5-spel jag har haft roligast med.

Haha, kan förstå det! Riktigt genidrag att skicka med det spelet som teknikdemo för konsolen och framförallt kontrollen. Bästa sen Wii Sports antagligen

Medlem
Skrivet av Erik Void:

Välförtjänt!

PS5 skulle jag säga är den mest kompletta konsolen of all time. Finns inga stora nackdelar och allt den gör - gör den bra.

Håller med! Önskar dock att den hade mer lagringsminne.

Medlem
Skrivet av Alexcan:

Håller med! Önskar dock att den hade mer lagringsminne.

Den nya modellen kommer ju med 1TB iaf så det är ju lite bättre Jag har dock gamla med typ 600GB kvar så kan hålla med om att det är snålt. Blir nog att köpa mer minne nästa bf!

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Finns inte ett enda exklusivt spel till Xbox.

Ja så är det nog då allt förmodligen ska komma till alla Gamepass platformar, mycket bra.

Redaktör
Skrivet av Alexcan:

Håller med! Önskar dock att den hade mer lagringsminne.

Skrivet av Gertzy:

Den nya modellen kommer ju med 1TB iaf så det är ju lite bättre Jag har dock gamla med typ 600GB kvar så kan hålla med om att det är snålt. Blir nog att köpa mer minne nästa bf!

Jag köpte mer i somras, tror det gick på 700-800 kr för 1 TB och en heatsink. Klart överkomligt.


signatur
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Den nya modellen kommer ju med 1TB iaf så det är ju lite bättre Jag har dock gamla med typ 600GB kvar så kan hålla med om att det är snålt. Blir nog att köpa mer minne nästa bf!

Tanken var från början att jag skulle vänta till hösten 2023 ifall de skulle släppa en med högre lagringsminne. Kunde hålla mig bara till maj och självklart utannonserade de en ny modell med mer minne ett par månader senare

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag köpte mer i somras, tror det gick på 700-800 kr för 1 TB och en heatsink. Klart överkomligt.

Inte så farligt faktiskt. Får nog köra på något liknande när jag har betalat av den.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag köpte mer i somras, tror det gick på 700-800 kr för 1 TB och en heatsink. Klart överkomligt.

Nä det låter ju överkomligt. Frågan är bara om jag inte skulle vilja köra på 2TB när jag ändå håller på. 1 känns nästan som minimumkravet nu för tiden då spelen bara blir större och större. Så garderar mig nog hellre om jag ändå investerar.

Skrivet av Alexcan:

Tanken var från början att jag skulle vänta till hösten 2023 ifall de skulle släppa en med högre lagringsminne. Kunde hålla mig bara till maj och självklart utannonserade de en ny modell med mer minne ett par månader senare

Haha, life be like that sometimes

Medlem

Inte dåligt, men klart långsammare än 'Mäster' Switch sålde vid samma tid i livscykeln.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inte dåligt, men klart långsammare än 'Mäster' Switch sålde vid samma tid i livscykeln.

Å andra sidan... var inte det pandemiåret? Den fick väl otrolig skjuts av det? Den har visserligen sålt fantastiskt hela tiden men fick intrycket att många köpta en Switch och Animal Crossing runt då får att kunna spela hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Å andra sidan... var inte det pandemiåret? Den fick väl otrolig skjuts av det? Den har visserligen sålt fantastiskt hela tiden men fick intrycket att många köpta en Switch och Animal Crossing runt då får att kunna spela hemma.

Nope, 50M PS5 fram tills nu är ju motsvarande för Switch mars 2017-mars 2020, så pandemirestriktionerna hade ju inte satt igång då, och Switchen nådde 50M runt julen 2019, så den var lite rappare.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nope, 50M PS5 fram tills nu är ju motsvarande för Switch mars 2017-mars 2020, så pandemirestriktionerna hade ju inte satt igång då, och Switchen nådde 50M runt julen 2019, så den var lite rappare.

Pandemin gjorde ju dock Sony inte alls kunde möta efterfrågan på konsolen under lång tid. Om de hade kunnat ha samma tillgång som nu under tidigare år hade försäljningen varit högre.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Grattis! Häftigt att den säljer mer än switchen nu! Kanske inte jättekonstigt med tanke på att Switch funnits så länge och mättat sin marknad på något vis, men ändå!

Förhoppningsvis gör detta att microsoft steppar upp med nästa Xbox. Fast vad kan de göra egentligen, de har den ”mest kraftfulla konsolen”, köper studior till höger och vänster, erbjuder spel dag1 till underpris. Finns väl inte mycket mer de kan göra utan att hoppas att de får ut toppspel framöver som lockar över konsumenterna

Det de borde ha fixat under den otroligt långa Xbox One-generationen skulle ju ha varit att faktiskt fixa i ordning inhemska spelstudios. De har med andra ord inte fattat någonting i och med att "lösningen" blev att panikköpa random studios och sedan lämna dem vind för våg. Microsoft har helt enkelt inte vad som krävs vad gäller att konkurrera med Nintendo och Playstation på konsolmarknaden. Det är ingen bra bransch för ett "kulturlöst" amerikanskt jättebolag.

12
Skriv svar