SWAT 3: Close Quarters Battle

Skribent
SWAT 3: Close Quarters Battle

Alla taktiska FPS-spelare sitter just nu med Ready or Not. Detta av förklarliga skäl då vi inte sett denna typ av spel sen 2005 och SWAT 4. Ready or Not är också en kompetent fortsättning som fick mig att vilja gå tillbaka och prova SWAT 3.

SWAT utvecklades som en del i Sierras Police Quest-serie och blev sedan sin egen spin off-serie. Ettan var en del av alla FMV-spel som släpptes där i slutet av 90-talet, tvåan blev mer åt RTS-hållet medan trean blev en FPS som fokuserade på taktik snarare än bara köttande. Detta kom i bakvattnet av andra taktiska skjutare som Rainbow Six och Delta Force. Skillnaden i SWAT var att man som polis måste ge förövarna en chans att ge upp innan man satte en kula i pannan på dem. Om ett uppdrag klarades utan att någon dog så blev man dessutom belönad för det med högre poäng. Just detta var rätt unikt i ett spel från den tiden.

Breach, Bang and Clear

Det som stack ut då och även sticker ut 27 år senare är hur smart både förvarna och ens egna kollegor är. Kollegorna går att styra runt med olika kommandon och har du flera team som är på olika ställen i huset kan du inte bara följa dem, men även ge order via deras hjälmkameror (lite som i gamla Space Hulk). Detta är speciellt nödvändigt när man har tio poliser att handskas med, men det ska också sägas att de klarar sig väldigt bra själva och gör taktiskt bra beslut. Jag behöver inte barnvakta dem och om jag säger åt dem att säkra ett rum så kan jag räkna med att de faktiskt gör det. Det är få spel idag jag känner denna tillit till mina datorstyrda medspelare. Sen händer det givetvis att de också gör fel och blir skjutna, men det känns aldrig som det är spelets fel utan snarare sånt som kan hända om du tjänstgör under SWAT. AI:n klarar också avancerade saker som att synka ett försiktigt öppnade av en dörr och sen slänga in en flashbang. Både tillsammans och med spelaren inblandad i leken. Att säga åt dem att ”Breach, Bang and Clear”, sen se en kollega ta ut en flashbang, vänta på att jag ska spränga upp dörren och direkt laddningen gått av så slänger hen in shock-granaten medan resterande gäng stormar. Det är en svårslagen känsla och den här mixen och synkningen mellan AI och spelare är fortfarande imponerande idag.

Vad gällande story och upplägg så är det något som är spelet svaga sidan. Det finns en övergripande story där någonstans, men allt som allt känns det mest som lösryckta uppdrag. Vilket på ett sätt kan kännas realistiskt då det nog är så det känns att vara insats-polis, men som spelare hade jag nog önskat lite mer just här. Presentationen är väl kanske inte heller den bästa, jag får välja mellan en rad poliser och även utrustning, men inget känns direkt som det är någon större påverkan mot uppdragen.
Vapnen är av polisstandard med några varianter av MP5or, M-16, hagelgevär och lite annat, men det är egentligen inget spännande även om det säkerligen är realistiskt. Det jag kör mest med är också ljuddämpade MP5or och något hagel för att kunna blåsa upp dörrar. Mina officerare har namn och även profiler, men tyvärr så bryr jag mig inte om dem de minsta då man aldrig lär känna dem annat än på ett papper. Liten kul notering är i alla fall att Sonny Bond från Police Quest finns med att välja in i truppen.

Grafiken håller rätt fint idag. Animationerna lämnar en del att önska, men samtidigt så är de också väldigt tydliga. Det är lätt att se när mina kollegor gör något som att luta runt hörn eller smyger. Alla utrustning syns dessutom i händerna så det är också lätt att se när de är redo med sina uppgifter. Även miljöerna känns trovärdiga och mer som riktiga platser än banor. Ljudbilden är också helt ok, men den går förstås inte att jämföra med hur spel låter idag. Det är dock samma sak där som med grafiken, det avskalande gör saker med tydlig om vad som händer och sker.

SWAT 3 är fortfarande ett riktigt bra spel för den som gillar taktiska skjutare. Det som imponerar mest är AI:n och hur dynamiskt och organiskt spelet känns. Betyget dras dock ned av det narrativa och att spelet i stort känns som lösryckta uppdrag. '

Speltitel
4
Mycket bra
+
Fortfarande imponerande AI.
+
Välbyggda uppdrag och platser.
+
Det taktiska tänkandet i spelet.
-
Saknar något matigare rent storymässigt
-
Mina kollegor är bara namn på papper.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Underbart!

Swat3 var ett av mina favoritspel när det begav sig!
Jag vann en kopia av spelet i en tävling på gamla TacticalPlanet och fick den amerikanska utgåvan, dvs samma spel men i en stor snygg kartong! Timmar och timmar gick åt att leka polis i detta nyskapande fantastiska spel och det hann även bli en hel del multiplayer när de väl släppte den uppdateringen!

Kort och gott ett helt underbart spel och jag ser fram emot att få tid över till Ready of Not senare i vinter! Det verkar definitivt vara en värdig uppföljare.

Swat3 var för övrig ett av de första (om inte DET första) där karaktärernas vapen hängde synligt på kroppen och när man byter till pistolen hänger mp5an kvar i sin sele!

Edit:

Personligen gillar jag hur Swat3 inte har något vida narrativ, känns mer "äkta" med individuella uppdrag som inte hänger ihop så mycket.

En av sakerna jag alltid hoppats på är ett Swat spel där kartor och uppdrag slumpas fram. Så man inte kan lära sig uppdragen och hur de utspelas.
Six days in fallujah är på rätt spår där men inte riktigt ännu.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kul att se någon skriva om denna gamla pärla. Går sällan tillbaka till gamla spel så låter nog detta finnas kvar i minnet som allt annat som är gammalt.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Underbart!

Swat3 var ett av mina favoritspel när det begav sig!
Jag vann en kopia av spelet i en tävling på gamla TacticalPlanet och fick den amerikanska utgåvan, dvs samma spel men i en stor snygg kartong! Timmar och timmar gick åt att leka polis i detta nyskapande fantastiska spel och det hann även bli en hel del multiplayer när de väl släppte den uppdateringen!

Kort och gott ett helt underbart spel och jag ser fram emot att få tid över till Ready of Not senare i vinter! Det verkar definitivt vara en värdig uppföljare.

Swat3 var för övrig ett av de första (om inte DET första) där karaktärernas vapen hängde synligt på kroppen och när man byter till pistolen hänger mp5an kvar i sin sele!

Edit:

Personligen gillar jag hur Swat3 inte har något vida narrativ, känns mer "äkta" med individuella uppdrag som inte hänger ihop så mycket.

En av sakerna jag alltid hoppats på är ett Swat spel där kartor och uppdrag slumpas fram. Så man inte kan lära sig uppdragen och hur de utspelas.
Six days in fallujah är på rätt spår där men inte riktigt ännu.

Ja precis, det där med att vapnen syntes och även annan taktisk utrustning gick att se på karaktärerna var sjukt nice.

Jag håller delvis med i att det känns mer äkta, men hade gärna haft något narrativ runt kollegorna och gruppen. Tänker som liknande X-Com kanske? Hade ju gått att centrera något runt den egna styrkan, men som du säger ha slumpartade uppdrag. Att spelet utspelar sig över dygn kanske och att kollegorna behöver vila, då skulle de kännas som att vara polis på riktigt.

Skrivet av robbis:

Kul att se någon skriva om denna gamla pärla. Går sällan tillbaka till gamla spel så låter nog detta finnas kvar i minnet som allt annat som är gammalt.

Tack! Jag tänker ibland på äldre spel när nya varianter kommer och tycker då det kul att gå tillbaka. Ska försöka göra fler retro-nedstick när jag gör detta.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja precis, det där med att vapnen syntes och även annan taktisk utrustning gick att se på karaktärerna var sjukt nice.

Jag håller delvis med i att det känns mer äkta, men hade gärna haft något narrativ runt kollegorna och gruppen. Tänker som liknande X-Com kanske? Hade ju gått att centrera något runt den egna styrkan, men som du säger ha slumpartade uppdrag. Att spelet utspelar sig över dygn kanske och att kollegorna behöver vila, då skulle de kännas som att vara polis på riktigt.

Ja mer interaktion med att hålla ihop gruppen vore nice, om jag förstått rätt är det precis vad RoN gör i sitt singleplayerläge!
Dina lagkamrater behöver vila och terapi om de ska fungera okej och även sjukvård när de blir skadade osv.
Ironman läget låter också sjukt stressande men nice XD

Dock verkar uppdragen vara mer eller mindre linjära och förutom att karaktärer på kartan kan agera annorlunda så är varje uppdrag detsamma. Hoppas de gör något mer intressant där!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tack för recension! Känns som spelet som tog inspiration från de gamla Rainbow Six spelen, och lyckades. Hoppas gog kör vinterrea snart, då blir det köp visst finns det mods för HD upplösning?

Medlem

Har väldigt fina minnen från Swat 3. Framförallt minns jag första uppdraget (har jag för mig?) där man bara ska arrestera nån som ballat ut och skjutit på bilar med gevär som jag minns det. Kändes väldigt verkligt och småskaligt jämfört med i princip alla andra spel både nu och då.

Medlem

Körde aldrig trean. Men fyran var kunglig.

Skribent
Skrivet av Kyrre:

Tack för recension! Känns som spelet som tog inspiration från de gamla Rainbow Six spelen, och lyckades. Hoppas gog kör vinterrea snart, då blir det köp visst finns det mods för HD upplösning?

Och tack för att du läser.

Ja de hade säkerligen tittat på R6, men samtidigt gjort sin egen grej. Det här med att vara en polis och jobba för en "Life preserving organisation" gör saker annorlunda än Rainbows antiterroriststyrka.

Jag vet faktiskt inte angående mods, men ska nog kolla upp det själv nu när du säger det.

Skrivet av Ftmch:

Har väldigt fina minnen från Swat 3. Framförallt minns jag första uppdraget (har jag för mig?) där man bara ska arrestera nån som ballat ut och skjutit på bilar med gevär som jag minns det. Kändes väldigt verkligt och småskaligt jämfört med i princip alla andra spel både nu och då.

Ja precis, första uppdraget ska man gå in i ett litet bostadshus i förorten. Det är småskaligt och snabbt, men är realistiskt. Tänker att de flesta calls är i den stilen och inte terrorister som barrikaderat sig i en flygplats.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Har väldigt fina minnen från Swat 3. Framförallt minns jag första uppdraget (har jag för mig?) där man bara ska arrestera nån som ballat ut och skjutit på bilar med gevär som jag minns det. Kändes väldigt verkligt och småskaligt jämfört med i princip alla andra spel både nu och då.

Första uppdraget! Någon har spårat ur och skjutit från sitt fönster mot motorvägen, fyfan vad spännande det var att gå in i huset!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det här spelade jag väldigt mycket när det begavs, innan dess hade jag spelat lite Swat 2 men var nog lite för ung för att fullt förstå det då. Men Swat 3 är en riktigt klassiker.
Det jag "ogillar" med Ready or not är att det oftast slutar med att gärningsmännen blir skjutna till döds, men jag kanske inte är tillräckligt bra på det ännu. Ens mål är ju såklart att alla parter ska komma ut så lite skadade som möjligt.

Skribent
Skrivet av sweclockern:

Det här spelade jag väldigt mycket när det begavs, innan dess hade jag spelat lite Swat 2 men var nog lite för ung för att fullt förstå det då. Men Swat 3 är en riktigt klassiker.
Det jag "ogillar" med Ready or not är att det oftast slutar med att gärningsmännen blir skjutna till döds, men jag kanske inte är tillräckligt bra på det ännu. Ens mål är ju såklart att alla parter ska komma ut så lite skadade som möjligt.

I 2an kunde man ju spela som skurkar också. Var kul att hålla på och begära pizza och grejor för att släppa gisslan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Det jag "ogillar" med Ready or not är att det oftast slutar med att gärningsmännen blir skjutna till döds, men jag kanske inte är tillräckligt bra på det ännu. Ens mål är ju såklart att alla parter ska komma ut så lite skadade som möjligt.

Vissa uppdrag har ju till och med som krav att man ska ta vissa personer vid liv för att klara dem ordentligt, så det går, men det är svårt ibland!

Redaktör
Ponny

Märkligt nog har jag aldrig spelat den här typen av spel. Konstigt, det skulle ju kunna klaffa? Jag har istället råkat hamna framför några jätte-jätte-snabba shooters som kräver en reaktionsförmåga jag aldrig haft ens när jag borde haft någon.

Det närmsta jag kommer detta är nog Rescue på NES.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag gillar att swat inte har en stark, eller om ens berättelse, det gör att spelet känns mer verkligt. Jag gillar själv swat4 mest, vi spelade det mycket på lan också.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad kul att se att SWAT 3 får lite kärlek. Det är alltid fyran som folk hyllar men för mig är trean höjdpunkten. Att det släpptes för snart 25 år sedan och ändå har betydligt bättre AI än majoriteten av dagens spel säger en del om hur fel prioriteringarna med den extra hårdvarukraften blivit.

Håller med om att det första uppdraget är bland de bästa just på grund av realismen. Tyvärr blir uppdragen mer och mer arkad ju längre in i storyn man kommer och blir lite av en shooter.

Skrivet av Hipshot:

Jag gillar att swat inte har en stark, eller om ens berättelse, det gör att spelet känns mer verkligt. Jag gillar själv swat4 mest, vi spelade det mycket på lan också.

Jodå, alla uppdrag hänger ihop och kretsar kring ett politiskt event som ska genomföras på LA Convention Center. Terrorister från olika grupper tänker störa toppmötet och utför olika dåd (så att du passande nog får spela typ alla scenarier riktiga SWAT sysslar med) fram till uppgörelsen på centret.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jodå, alla uppdrag hänger ihop och kretsar kring ett politiskt event som ska genomföras på LA Convention Center. Terrorister från olika grupper tänker störa toppmötet och utför olika dåd (så att du passande nog får spela typ alla scenarier riktiga SWAT sysslar med) fram till uppgörelsen på centret.

Haha, har aldrig ens tänkt på det där.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ljuvligt spel. Helt underbart, frustrerande svårt och så kul att spela ändå.

Nu svär jag väl i kyrkan med tanke på hur alla konstant hyllar SWAT 4, men jag tycker SWAT 3 var mycket bättre för det kändes mycket mer jordnära och realistiskt, SWAT 4 kändes mer som en actionfilmtolkning av SWAT.

Första uppdraget förblir min favorit, killen som gömmer sig under sängen med ett jaktgevär och emellanåt lyckas döda hela mitt tungt beväpnade SWAT-team

Skrivet av Hipshot:

Haha, har aldrig ens tänkt på det där.

Epilogen:
"On August 6th, 2005, all the nuclear nations of the world signed a peace treaty
abolishing all nuclear weapons. Thanks to the distinguished members of SWAT,
the world is safe."

Så det är ett spel där du ska rädda världen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Epilogen:
"On August 6th, 2005, all the nuclear nations of the world signed a peace treaty
abolishing all nuclear weapons. Thanks to the distinguished members of SWAT,
the world is safe."

Så det är ett spel där du ska rädda världen.

2005 Minns hur jag då tyckte att det lät coolt och futuristiskt.

Skrivet av Chicobello:

2005 Minns hur jag då tyckte att det lät coolt och futuristiskt.

Eller ens attityden att det är möjligt för alla kärnvapenländer att träffas och komma överens om att lägga ner alla kärnvapen.
Från en mer optimistisk tidsperiod.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av Majoren:

Ljuvligt spel. Helt underbart, frustrerande svårt och så kul att spela ändå.

Nu svär jag väl i kyrkan med tanke på hur alla konstant hyllar SWAT 4, men jag tycker SWAT 3 var mycket bättre för det kändes mycket mer jordnära och realistiskt, SWAT 4 kändes mer som en actionfilmtolkning av SWAT.

Första uppdraget förblir min favorit, killen som gömmer sig under sängen med ett jaktgevär och emellanåt lyckas döda hela mitt tungt beväpnade SWAT-team

Tycker också 3:an var bättre än 4:an. Men kan också ha och göra med att jag själv spelade 3an så mycket. 4an har några riktigt bra uppdrag dock, ett när man ska ta den där massmördaren som har massa skyltdockor nere i källaren och gisslan inlåst i ett rum. Det är fan creepy på riktigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Märkligt nog har jag aldrig spelat den här typen av spel. Konstigt, det skulle ju kunna klaffa? Jag har istället råkat hamna framför några jätte-jätte-snabba shooters som kräver en reaktionsförmåga jag aldrig haft ens när jag borde haft någon.

Det närmsta jag kommer detta är nog Rescue på NES.

Ja!! Det spelet hade jag, var fan rätt annorlunda för ett NES-spel. Hyfsat seriöst tema också. Första placera ut sina krypskyttar och sen bryta sig in och tömma huset.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Har bara spelat ettan och tvåan. Förstod mig aldrig på ettan, så det vill man ju testa nu i vuxenålder. Hur som helst: Ready or Not, sicken grej va.


signatur

I am the black wizards.

Skribent
Skrivet av Johan Olander:

Har bara spelat ettan och tvåan. Förstod mig aldrig på ettan, så det vill man ju testa nu i vuxenålder. Hur som helst: Ready or Not, sicken grej va.

Funderar om jag ska recensera de andra två, men 1:an lär ju inte ha hållit så bra. Minns att det kändes mer som en polisutbildning. Att lära sig skjuta som marksman t.ex. och fylla i vindriktning och skit var inte helt lätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelade SWAT4 mycket efter att ha spelat Rainbow Six en lång tid. Jag skrattar fortfarande när jag tänker på AIn i RS. Man smyger fram, kastar en granat som landar mellan fötterna på terroristen. Man hör honom säga "That's odd..." innan den smäller.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Har väldigt goda minnen av SWAT3. Men om jag ska vara ärligt så gick det rätt så trögt när jag försökte återvända till SWAT3 för några år sedan, SWAT4 passar mitt nuvarande jag bättre.

Medlem

Helt klart ett favoritspel.. Älskade skiten då det begav sig. Kul med recensioner av äldre spel. Dubbla tummar upp.

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Har väldigt goda minnen av SWAT3. Men om jag ska vara ärligt så gick det rätt så trögt när jag försökte återvända till SWAT3 för några år sedan, SWAT4 passar mitt nuvarande jag bättre.

Det jag gillar mindre med 4an var elpistolen. Var så lätt att få fienderna att ge upp. I 3an måste man som vara lite med och agera på hur de beter sig. Minns man kunde se på ögonen om de var stressade eller inte också, vilket var rätt speciellt på den tiden.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar