Att sörja ett husdjur

Medlem
Att sörja ett husdjur

I fredags var det dags för avlivning av en av de två katter jag har haft omkring mig i en stor del av mitt liv.
18,5 halvt år gammal blev hon. Mot slutet nu hade njursvikten helt enkelt blivit för negativ. Hon åt och åt och åt men förlorade ändå mkt kroppsvikt och efter överläggande med veterinär så fick man helt enkelt ta beslutet att avliva. Risken att hon skulle hamna i bla kramper osv pga njurarnas dåliga funktion var för riskfylld.

Strax efter 9 i fredags den 15e December skedde det och har själv aldrig varit med på en avlivning innan men det tog mig väldigt hårt. Jag vill helst aldrig behöva vara med om det igen, tyvärr är ju risken stor det måste ske åtminstone en gång till då jag har en katt (som förövrigt är döpt till Zelda...) till och det verkar vara mer ofta än inte som djurägare får ta det tuffa beslutet att avliva.

Hur som haver jag har väldigt svårt att släppa allt det här. Det här har känts som den längsta helgen i mitt liv någonsin.
Sömnen är helt rubbad. Hungern existerar knappt. Inte orkat diska eller städa eller någonting.
Jag befinner mig kort och kort i djup sorg.
Vaknar fortfarande och bara väntar på att hon ska hoppa upp i sängen för lit morgonmys. Det var standard procedur under många, många år.
Eller att man vaknade och hon hade lagt sig till rätta precis intill en.
Ibland kunde hon även "butta på en" mot kinden med huvudet så man skulle vakna.
Kort o gott hon var en helt underbar katt och vän.

Är det någon här på FZ som behövt gå igenom något liknande? Hur hanterade ni sorgen och saknaden?
Man känner sig så ensam också med allt detta men jag vet att andra där ute har gått igenom (och kanske går igenom i skrivande stund) liknande.
Och varför upplever jag att sorgen nu är värre än när min egna far gick bort? För det gör det. Nästan så man känner lite skam.
Jag är ledsnare över bortgången av Zaga (som katten hette) än när min egna far gick bort för ett gäng år sedan.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Har inte haft husdjur sedan jag flyttade hemifrån.
Men vi hade en mkt fin katt som fick avlivas, minns att man kände sig förtvivlad, ja.
Och ja, förstår vad du menar om sorgen i jämförelse när en anhörig dör. Stod ju t.ex. min farmor nära men sörjde i princip bara på själva begravningen, sedan var det konstigt nog att jag inte ens kände mig nere efteråt, man liksom bara accepterade bortgången direkt.

Medlem

Det är en av de värsta saker man upplever i livet men oavsett hur det känns dagarna efter så kommer det värsta att passera relativt snart.

Mitt tips, om du vill fortsätta ha husdjur omkring dig i framtiden, är att rätt snart hitta en ny katt. Inte bara för din egen skull utan även den andra katten du har. Men låt den värsta sorgen gå över först, ny katt skaffar du för att du vill, inte som plåster på såret!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av SunShine:

I Och varför upplever jag att sorgen nu är värre än när min egna far gick bort? För det gör det. Nästan så man känner lite skam.
Jag är ledsnare över bortgången av Zaga (som katten hette) än när min egna far gick bort för ett gäng år sedan.

Vi människor, svenskar och "västvärlden" i synnerhet, skaffar inte barn och lever inte lika tätt med familj och släkt i samma omfattning som människor gjort i eoner innan oss. Den förändring har skett de senaste 50 åren av människans långa historia. Husdjuren har således fått ta plats som substitut för familj och vänner istället för att vara just husdjur. I andra delar av världen är man inte lika emotionellt investerad i husdjur.

Sedan är ju ensamhet och brist på verkliga vänner utbrett i vårt samhälle. Även här kan vi få hjälp och tröst av husdjur.

Vill påpeka att jag inte lägger någon direkt värdering i detta förutom att det är sorgligt med alla ensamma människor i vårt samhälle.
Med det sagt insinunerar jag inte att just du känner dig ensam syftar endast på att det är en samhällsutveckling som även påverkar synen på husdjur även bland oss som har familj eller nära vänner.

Så du ska inte behöva känna skam. Du är inte ensam om att knyta starka band med ditt husdjur.

Beklagar sorgen!

Personligen skaffar jag inte husdjur (hund och katt) just för att de lever så kort tid.

Medlem
Skrivet av Starscream:

Vi människor, svenskar och "västvärlden" i synnerhet, skaffar inte barn och lever inte lika tätt med familj och släkt i samma omfattning som människor gjort i eoner innan oss. Den förändring har skett de senaste 50 åren av människans långa historia. Husdjuren har således fått ta plats som substitut för familj och vänner istället för att vara just husdjur. I andra delar av världen är man inte lika emotionellt investerarad i husdjur.

Sedan är ju ensamhet och brist på verkliga vänner utbrett i vårt samhälle. Även här kan vi få hjälp och tröst av husdjur.

Vill påpeka att jag inte lägger någon direkt värdering i detta förutom att det är sorgligt med alla ensamma människor i vårt samhälle.
Med det sagt insinunerar jag inte att just du känner dig ensam syftar endast på att det är en samhällsutveckling som även påverkar synen på husdjur även bland oss som har familj eller nära vänner.

Så du ska inte behöva känna skam. Du är inte ensam om att knyta starka band med ditt husdjur.

Beklagar sorgen!

Personligen skaffar jag inte husdjur (hund och katt) just för att de lever så kort tid.

Hundar och katter kan leva riktigt länge när de är som husdjur, över 20 år om de inte har medfödda/avlade defekter och de får bra mat etc. Vilket inte gör det lättare när de väl ska avlivas, ta bort en katt man kanske haft halva sitt liv är nog ingen höjdare, då är det nog lättare ta bort en katt man kanske bara haft 3-4 år. I övrigt har du nog rätt om husdjur är här i västvärlden, en katt blir ju i princip en bäbis i familjen som är bäbis i 20 år..

Medlem
Skrivet av SunShine:

Och varför upplever jag att sorgen nu är värre än när min egna far gick bort? För det gör det. Nästan så man känner lite skam.
Jag är ledsnare över bortgången av Zaga (som katten hette) än när min egna far gick bort för ett gäng år sedan.

Min teori om det är delvis att man kanske lever närmare inpå sitt husdjur (och att husdjuren är något man ska ta hand om och har ansvar för etc.), men också att sorgen över en närstående människa är mer abstrakt och "för mycket" att hantera så att hjärnans skyddssystem sätts igång lite mer och blockerar mycket, kanske. Jag känner ofta mer sorg över folk som har gått bort långt senare när jag tänker tillbaka på dem eller drömmer att de lever än jag gjorde precis när de går bort för att hjärnan bara "stänger av" de känslorna då och det är svårt att greppa överhuvudtaget.

När ett djur (eller människa då) som man bor med går bort så lämnas det ju också ett stort tomrum i vardagen som inte riktigt är samma om det är någon som bor någon annanstans/man inte träffar till vardags.

Beklagar sorgen hursomhelst.

Medlem

Det är vidrigt, finns liksom inget annat man kan säga om det. Nu har jag aldrig haft just katter, men hundar och de blir ju så snabbt någonstans ett självklart inslag i ens liv, de blir familjemedlemmar.

Det jag har lärt mig och som jag känner en viss tröst i är något som min farmor sa när dem var tvungna att ta bort sin hund när jag var liten och det är det att beslutet om att avliva någonstans är det största kärleksbeviset du kan ge ditt djur. Man sätter djurets bästa före sitt eget välmående på ett sätt som man aldrig gör någon annanstans. På många sätt har ju faktiskt djuren det bättre än vad vi som människor har det. Vi håller liv i människor som kanske varken vill eller kan leva vidare utan ohyggliga smärtor eller där livskvaliteten helt enkelt försvunnit.

När det kommer till själva sorgen så är det tyvärr så att allt handlar om tid, man får ge det den tid det tar och det kommer vara otroligt jobbigt i perioder, men det kommer också komma dagar som är lättare och i sinom tid så kommer de där dagarna ta över och man kan minnas tillbaka på tiden med dem utan att känna sorg, istället är det glädje.

Såg att någon föreslagit att skaffa en ny katt så fort som möjligt och det kanske funkar för dig, för egen del så vill jag dock sörja klart ordentligt innan jag tänker på att skaffa en ny. Nu har jag aldrig haft katt så vet inte hur katter sörjer osv, men med hundar så märks det tydligt att också de sörjer och behöver tröst, så varför inte lägga allt fokus på där? Umgås så mycket som möjligt med din katt och skäm bort den rejält, hjälp varandra helt enkelt.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Och varför upplever jag att sorgen nu är värre än när min egna far gick bort? För det gör det. Nästan så man känner lite skam.
Jag är ledsnare över bortgången av Zaga (som katten hette) än när min egna far gick bort för ett gäng år sedan.

Måste ha med din relation till din pappa att göra. För min del så kommer smärtan av att förlora ett djur aldrig någonsin kunna väga upp smärtan jag kommer känna den dagen mina föräldrar går bort, blir tårögd redan nu bara att tänka på det.

Men det kommer gå över fort, alltid värst den första månaden sedan kommer du glömma bort att vara ledsen och bara tänka på katten.

Medlem

Tack alla för era svar och tankar.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Har haft 5 hundar och för min del har det blivit lättare med åren, kanske för att man "lär sej" att djur kommer och går. Efter att ha fått barn så har också perspektivet ändrats för mej om vad som verkligen är viktigt.

Tog bort min fjärde hund för två v sen och även om det är sorgligt innan och jobbig att ta beslutet så känns det endast några timmar efteråt mest skönt att det är gjort och att man inte behöver gå runt och fundera på hur ont hunden har.
Min andra hund blev ihjälkörd vid ung ålder när hon jagade och då led jag av samma symtom som du, dålig sömn i nån vecka och allt kändes värdelöst en tid efter.

Har avlivat x antal sällskapsdjur (mest hästar och katter) och känner absolut ingenting då mer än att det är lite synd om djurägaren, men när man ska sätta pipan i pannan på sina egna så är man inte kaxig.

Vågar nästan lova att det ganska snart känns bättre♥️

Skribent

Vår sista kisses tid att kila vidare till de sälla jaktmarkerna kom för några månader sedan. Saknaden och tomheten är verkligen enorm i början.

Vårt lilla busfrö hade turen att bli räddad från gatan och komma till oss, och något som jag tyckte hjälpte mycket med sorgen var att tänka på vilken fantastisk tillvaro man gett de små liven. De har haft det varmt och mysigt, inte behövt oroa sig över mat, blivit kliade på magen och fått massor av kärlek.

Alla våra katter har haft väldigt distinkta personligheter, och en sak den här älskade var att leka kurragömma, och hon fattade verkligen vad det gick ut på. När man gömt sig gick hon runt och letade, och hoppade en halvmeter upp i luften när hon fick syn på en, varpå hon sprang och gömde sig själv någonstans. Så kunde vi hålla på i 20 minuter, tills hon tröttnade och sket i att leta efter en.

Medlem

Beklagar sorgen.
Fick själv ta bort 2st på 16år i våras pågrund av sjukdom och ålder.
Allt känns extremt tungt i början men med tiden blir det bättre. Tyvärr kommer du vara med om smärtan på nytt när nästa katt går bort och sen nästa och nästa om du skaffar fler.
Inget man kommer ifrån men glädjen man har ifrån dom under 15-20 år är ändå värt det.
Tänk även att den katt du har kvar nu lider också men i tystnad så ge den extra gos och nå gott att äta.
Vill du fortsätta att ha katt så rekommenderar jag att skaffa 1-2 nya relativt snabbt. Varför 2 jo för att då har dom varandra om den äldre inte vill samt när den äldre går bort så blir inte nya själv.
Din gamla kommer då få nytt sällskap samt att ta hand om någon liten ny kattunge kan få dig på bättre tankar.
Tänk på att du ersätter inte någon ny med den gamla, alla minnen kommer du ha kvar.
Men med någon ny så kan saker kännas bättre.

Medlem

En av våra katter drogs med någon typ av sjukdom i flera månader förra året. Visade sig vara en tumör bakom nosen efter ett besök hos en annan veterinär där vi äntligen fick göra röntgen. Hade det kanske hittats tidigare om den andra veterinären lyssnat på oss om att det inte var maten som var besväret? Vem vet..
Hursomhelst så blev han sämre och sämre och vi fick göra det bästa för honom och låta han somna in.

Det var extremt jobbigt den dagen. Även dagarna efteråt. Det tog minst någon vecka innan man förstod att han var borta och kroppen började vänja sig att inte leta efter honom.

Beklagar sorgen.

Medlem

Jag kan relatera fullt ut. Strax före jul 2020 fick jag ta min 13 år gamla katt (Vid namn Samus) till veterinären då hon på sistone rasat i vikt, och spydde upp allt hon åt (även om det bara var vatten)

Veterinären sa, kort efter att han påbörjat undersökningen, att hon förmodligen bara hade ett par dagar kvar, och att det var bäst att avliva henne direkt på plats. Låt oss säga att jag inte var beredd på det.

Tur nog hade jag en vän med mig som stöd, men jag bröt ihop totalt på plats. Det var en tuff vecka efteråt kan jag säga, men nu kan jag tänka tillbaka på alla roliga minnen utan att bli alltför sorgsen


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jätte tråkigt att läsa (allas historier). Jag har själv inget husdjur och äger inte heller ett husdjur, för att jag jobbar väldigt mycket och studerar heltid - så det blir totalt omöjligt, men av att läsa alla era fina historier så ser jag hur mycket kärlek ni alla har fått uppleva tack vare de små håriga krabaterna. Vad jag ser är hur många fina minnen ni har fått och hur kärt ni håller om de. Det är riktigt fint att se och jag önskar er det bästa under omständigheter som är/kan vara.

I övrigt vill jag beklaga sorgen, kära trådskapare, för er förlust. Jag kan bara tänka mig hur tufft det måste vara och önskar dig det bästa. Detsamma gäller er andra också! <3

Väl mött!


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Lever med två mysiga katt-tanter på 18 år. Vill helst inte tänka på att deras tid snart kan ta slut. Har vant mig vid att de finns där. Men jag kommer kunna se tillbaka på deras tid och tänka att de fick ett bra liv som utekatter. Många byten har det blivit genom åren. De är fortfarande friska och aktiva. Försöker ta vara på tiden som är kvar. Gamla regler kring mat och annat gäller inte längre. Nu får de prova att äta vad de vill. Färska räkor är favoriten. Det kommer göra ont att säga farväl.

Medlem

Jag brukar fiska mycket under somrarna. Varje gång man kom hem efter ett pass på sjön så var det ingen gladare än katten. Långt innan man tagit sig till husdörren så sprang hon fram varje gång välkomnande och inspekterade om det fanns någon fångst. Ett kungligt bemötande varje gång.

Det har hunnit gå 15 år och sorgen har lagt sig, men den där uppskattning man fick av sin fina katt är kära minnen som är mysiga att tänka tillbaka på.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Alla våra katter har haft väldigt distinkta personligheter, och en sak den här älskade var att leka kurragömma, och hon fattade verkligen vad det gick ut på. När man gömt sig gick hon runt och letade, och hoppade en halvmeter upp i luften när hon fick syn på en, varpå hon sprang och gömde sig själv någonstans. Så kunde vi hålla på i 20 minuter, tills hon tröttnade och sket i att leta efter en.

Zaga och Zelda är de enda katter jag haft i mitt liv men som du säger totalt olika personligheter.
Och det där med kurragömma. Det gillade faktiskt Zaga också. Kanske inte så mkt under de senaste 2-3 åren men när hon var lite yngre så lekte vi det ganska ofta. Det var hur kul som helst

Skrivet av marsson90:

Jag kan relatera fullt ut. Strax före jul 2020 fick jag ta min 13 år gamla katt (Vid namn Samus) till veterinären då hon på sistone rasat i vikt, och spydde upp allt hon åt (även om det bara var vatten)

Veterinären sa, kort efter att han påbörjat undersökningen, att hon förmodligen bara hade ett par dagar kvar, och att det var bäst att avliva henne direkt på plats. Låt oss säga att jag inte var beredd på det.

Tur nog hade jag en vän med mig som stöd, men jag bröt ihop totalt på plats. Det var en tuff vecka efteråt kan jag säga, men nu kan jag tänka tillbaka på alla roliga minnen utan att bli alltför sorgsen

Usch o fy det var inget roligt att få det rakt i ansiktet misstänker jag.
När saker och ting kommer så där på stört och man verkligen inte hade en tanke på det kan bli väldigt svårt att processa.
Skönt du kommit till den punkten där tankarna bringar fram goda minnen nu

Skrivet av bernie:

Lever med två mysiga katt-tanter på 18 år. Vill helst inte tänka på att deras tid snart kan ta slut. Har vant mig vid att de finns där. Men jag kommer kunna se tillbaka på deras tid och tänka att de fick ett bra liv som utekatter. Många byten har det blivit genom åren. De är fortfarande friska och aktiva. Försöker ta vara på tiden som är kvar. Gamla regler kring mat och annat gäller inte längre. Nu får de prova att äta vad de vill. Färska räkor är favoriten. Det kommer göra ont att säga farväl.

Låter perfekt att de kan få äta lite vad de vill
Zaga var själv väldigt förtjust i vanilj youghurt så sista morgonen hon hade i livet, alltså i fredags, så tänkte jag "skitsamma..." o hällde upp en dl eller två av vanilj youghurt till henne o hon smaskade gladgligen i sig alltihopa hehe.
Men genom hela hennes liv har hon fått smaka o äta lite allt möjligt. Ett tag när hon var runt 2-4 år gammal hade hon dille på gröna oliver. Jag skojar inte haha.
Inte så hon fick äta sådana flera ggr om dagen men hade oftast en liten burk i kylskäpet så fick hon en då o då.

Ja det gör så ont. usch. Hoppas när den dagen kommer du kommer iaf ha stöd omkring dig eller kanske som här bara skriva något till helt okända människor och få så många fina svar tillbaka.

Det hjälper faktiskt lite att läsa alla fina inlägg här och tankar och ideér andra har.

Så jag säger det igen. Tack alla här i tråden som delar med er av både egna erfarnehter och minnen som ni haft/har.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
BERÄTTELSEN OM MIN ERFARENHET AV DÖDEN 2023

Jag har en privat blogg där jag skriver. Mest för att jag ska klara av det här livet.
Det här året 2023 är ett av de jobbigaste åren i mitt liv. Jag har fått hoppa av mina studier, vill jobba men klarar det inte psykiskt.
Jag hade problem sedan tidigare med mitt psyke men det med döden har fått det att bli värre än någonsin.

Jag har själv varit med om samma sak i år. Det var den 30 juni 2023.
Vi har haft 2 katter, Smulan (som nu mer kallas mest för Mumin) och Leia som var döpt efter prinsessan Leia i Star Wars.
De var syskon men från två olika kullar. Smulan bor nu mer hos min sambos mormor och är 15 år. Leia bodde hos oss. Men Leia slutade äta torrfoder och gick ner väldigt i vikt så vi tog ut en massa tandsten på henne eftersom det verkade som att det hade med tänderna att göra. Efter det fick hon blötfoder istället och då började hon äta som vanligt igen, men inte alls många veckor senare så slutade hon även äta blötfoder och nu fanns det inget vi kunde göra för att hjälpa henne. En möjlighet vore ju att ta henne till veterinären och få tänderna fixade om det var det som var problemet men det kostar ju flera tusen och den ekonomin har vi inte. Så tillslut fick vi tyvärr fatta det jobbiga beslutet att det var bättre att hon fick somna in än att hon skulle svälta ihjäl. Leia hade tidigare fyllt 14 år den sommaren.

Det var väldigt jobbigt för mig och jag mådde dåligt innerst inne men kunde tyvärr inte visa det. Troligtvis för att det inte var första gången i år.

Vi har en hel del smådjur och de blir ju inte så gamla. Det är trevligare när de får somna in själva men ibland måste man tyvärr hjälpa dem när de blir för sjuka.
Vår guldhamster Moon dog av åldern i februari. Hon började gå väldigt långsamt som jag hört att de gör när de är på väg att dö. Hon kämpade emot hela tiden men så fort hon försökte göra något så stannade hon upp och bara föll ihop. Hon höll på så i väldigt många timmar innan kroppen gav helt upp.
Vi hade även 2 gerbiler (Luna och Selene) som båda somnade in med bara några månaders mellanrum. Den senaste nu i början av december.
Våra möss har vi tyvärr haft mer otur med.

Vi har under förra året fött upp flera möss. Den första kullen har vi fortfarande kvar alla mössen från förutom en. De blev väldigt friska och fina.
Den andra kullen så har nästan varenda tjej förutom en fått tumörer så att vi har varit tvungna att avliva dem.
Musis, Frida, Skogsmusan, Snövit och Viktoria. Det är bara Zelda som lever idag. Men hon fick snedskalle när hon flyttade ihop med en annan mus som också haft otur med sina syskon. Där löste vi det med att ge dem penicillin så att det inte skulle bli värre.
Viktoria fick också en kull efter det men hon fick bara en flicka, som också fick den där ärftliga tumören. Mairead hette hon. Hon var väldigt fin med sina färger.

De äldsta mössen har alla gått bort i år, vissa med ålderstumörer andra att de blivit gamla och kalla. En av de värsta var vår mus Musse som hade en tumör men vi avlivade honom försent så att tumören sprack och det var en stor grop i magen på honom. Fruktansvärt äckligt. Men eftersom de är bytesdjur så försöker de dölja att de mår dåligt, så han gosade med mig som vanligt trots det. Men då var vi tyvärr tvungna att avliva även honom.

Vi köpte tre stycken vita möss i våras för att det hade varit en hel del som hade dött där. Men vita möss har lättare för sjukdomar har jag hört och det märktes. Den första fick något så att hennes huvud hängde ner mot marken hela tiden, mycket värre än den snedskallen som Zelda har.
Den andra hittade jag död i buren, men det var också den som hade växt minst av alla de mössen. Hon var så liten i hela sitt liv, så det måste ha varit något fel som hon hade.
Den sista musen bor idag ihop med Zelda och det ser inte ut som att det är något fel på henne som det var med hennes systrar.

Så hade det varit bara en som hade dött i år så hade jag nog inte mått så dåligt som jag gör idag.
Jag brukar logga ut från FZ nästan hela tiden. Ett tag så loggade jag inte ens in trots att jag läste intressanta saker som jag ville kommentera.
Det är flera ställen som jag inte längre är inne på eftersom jag inte orkar med att skriva med folk i perioder.
Får extrem ångest och har svårt att gå på saker och ting. Sitter i styrelsen i en förening men har funderat i flera månader på att hoppa av på grund av hur jag känner mig.

Hoppas att det blir bättre för dig! Ta hand om dig!

Medlem

Tror att saknaden är större med din Katt än din far pga att du kanske inte hade så mycket kontakt med din far. Sen blir ju saknaden större med något du är van vid varje dag inte är där längre i jämförelse med din far som du inte träffade lika ofta och därav inte har "vana" vid de dagliga mötena. Inget fel alls att känna så.

Medlem

@anon_326145: Tack för att du delade med dig. Livet kan bli oerhört tufft pga av många saker. Inte bara av husdjur som går bort. Har själv kämpat med psykisk ohälsa av o till i mitt liv och stundtals har det varit väldigt jobbigt. Ta hand om dig och hoppas du kan känna lite bättre mående under nästa år och framåt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

It's not a lake, it's an ocean

Ja, det där är ju baksidan av att ha husdjur. Växte upp med hund och båda blev vi tvungna att avliva. En blev jättesjuk väldigt plötsligt och på den tiden fanns det, antar jag, ingen veterinär som kunde besökas akut ute på landsbygden så det blev grannens jaktgevär som fick avsluta den historien. Hund nr 2 blev njursjuk och började kissa inne så det var en lättnad för henne att få somna in.

Visst saknar man dem. Men det går över. För mig personligen har förlusten av familjemedlemmar varit mycket tyngre, men jag vet ju folk som sörjer sina husdjur oerhört just för att de funnits i deras liv väldigt länge.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Dagen när jag tog beslutet att låta min första katt Nils
(Nils the Nos) somna in var den värsta dagen i mitt liv och det tuffaste beslutet jag någonsin tagit.
Han var dock i princip blind och han kunde knappt gå så det var inte ett värdigt liv.
När han skulle somna in kärleksnafsade han mig på fingrarna och jag tolkar det själv som hans tack för tiden vi haft ihop och/eller som tack för han visste vad som skulle komma och han uppskattade det.
(Endast min teori dock)
Jag grät konstant i en vecka efteråt.
Han blev kremerad, och vi brukar sätta upp minnesljus på minneslunden.
Det här hände 2016 och jag tänker fortfarande på honom och jag har en bild på Nils som profilbild på Facebook. (Never forgotten)
Jag ville skaffa en ny katt efter Nils och det gjorde jag 2019 och hon heter Henny. (Henny bus i mitt hus)


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Att förlora ett husdjur är ett helskotta. 2016 gick min kära katt bort och jag fullkomligt bröt ihop hos veterinären, hon blev bara ca 12 år. Man får så mycket av att ha ett husdjur i ens liv så jag visste med en gång att jag kommer skaffa ny katt så det blev bara efter någon månad. Jag skaffade inte för att ersätta någon för det går aldrig men för att jag visste att jag kommer skaffa och att det dessutom hjälper sorgearbetet. Det blir så himla tomt utan. Det blev därför 2016 två stycken sex månader gamla bondkatter från KKS som tar hand om katter som inte har något hem.

Katterna var väldigt osäkra i början då de hade levt ute i det vilda så det tog några veckor innan de blev bekväma. Minns att efter någon vecka med katterna som fortfarande var osäkra (de gömde sig mycket) så var jag väldigt ledsen i sängen när jag tänkte på min gamla katt och vips så hoppade båda upp vid fötterna i sängen som för att trösta <3 Blev så glad.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Haft många husdjur under årens gång, var bara jobbigt första gången att vara med vid avlivning. Har med åldern accepterat att döden är en del av livet, kan inte grotta ner sig i sorg var och varannat.

Medlem

Beklagar verkligen.

Var själv tvungen att avliva min älskade katt som precis fyllt 14, bara en vecka innan min mamma dog i sviterna av levercancer. En riktigt bedrövlig och sorglig historia allt som allt. De veckorna var verkligen ett helvete för mig. Var också första gången som jag varit tvungen att få det ordnat själv, då när jag var yngre så var det allt mamma eller pappa som såg till att vara med våra katter vid slutet.

Fick dock en ny kisse nån månad efter, en helt perfekt tjej på 5 år som behövde ett nytt hem. Och lustigt nog var hon till och med nära släkt med en katt som vi var tvungen att avliva vid 7 års ålder för över 10 år sedan.

Sorgen att förlora dem är bedrövlig, men tiden man har tillsammans med våra fyrfota vänner är guld värd och bringar sann lycka.

Inaktiv
Skrivet av SunShine:

@ZeldasCastle: Tack för att du delade med dig. Livet kan bli oerhört tufft pga av många saker. Inte bara av husdjur som går bort. Har själv kämpat med psykisk ohälsa av o till i mitt liv och stundtals har det varit väldigt jobbigt. Ta hand om dig och hoppas du kan känna lite bättre mående under nästa år och framåt.

Tack själv

Medlem

Är alldeles för blödig för att palla att läsa igenom inläggen här men hoppas att ni som går igenom detta nu eller har gått igenom det tidigare kommer starkare ut på andra sidan.

Medlem

Nu är detta ganska länge sedan och på gränsen till preskriberat men jag och min sambo har båda växt upp med katter i våra respektive hem så när vi flyttade ihop för 13-14 år sedan någon gång bestämde vi oss för att skaffa en liten kisse. Efter att ha tittat runt fastnade vi för en liten Exotic som mest såg ut som en liten dammtuss med ben och var oerhört lugn och tillgiven även vid den första gången vi hälsade på hos uppfödarna - kanske borde vi sett detta som ett varningstecken istället för något fint.

Ganska snabbt insåg vi att han var lite för lugn och började ana oråd. Vi gick till veterinären men de hittade inget fel på honom. Han fortsatte ett tag till och verkade vara en glad men trött kattunge, fram till att vi vaknade en morgon och upptäckte att han hade kräkts 15 gånger på olika ställen i lägenheten. Tillbaka till veterinären med honom och ett rigoröst farande in och ut där började. Han tarmröntgades, det togs blod- och avföringsprov som skickades ner till Tyskland, en uppsjö olika foder och mediciner erbjöds, och mycket mer, men till slut tvingades vi ge upp.

Vid det sista blodprovet orkade han inte ens protestera - han höll upp tassen utan att försöka dra undan den eller göra ett ljud ifrån sig när nålen sattes in, hur han tittar på mig och möter min blick i den stunden är någonting jag med stor sannolikhet aldrig kommer att glömma. Tyvärr tog hela vår försäkringspremie slut efter ett par månader och vi var inte närmre en förklaring till hans mående, och därmed ännu längre bort från en faktisk lösning så i samråd med veterinären fattade vi beslutet att låta honom somna in. Han blev bara ett drygt halvår.

Av den anledningen finns det inte speciellt många eller bra bilder då den större delen av perioden vi hade ihop präglades av sjukdom och sjukhusbesök.

Jag har full förståelse för om många anser att det inte är ett stort skäl till sorg då vi inte hade honom i våra liv så länge men det här var ändå en av de jobbigare perioderna i mitt liv, istället för att hela grejen med att flytta hemifrån och skaffa katt var en glädjefylld process blev det mest ångest. Vi hade längtat efter att få hem den här lilla knatten i månader och sen blev det ett sånt antiklimax när det väl skedde. Sedan i somras har vi en ny liten katt här hemma men det går ju inte att ersätta en familjemedlem med en annan.

Avstängd

Jag kan inte förstå dom personer som beter sig som psykopater och har ingen förståelse för att ens husdjur inte ses på som djur utan som familjemedlem. Har vänner som förlorat hus"djur", alla av dom har gått igenom svår sorg och har tagit lång tid för dom att komma över, men är alltid kvar i deras minne, aldrig bortglömda. Trösten är att hus"djuret" skulle vilja att man inte led utan fortsatte leva lyckligt. Har ett par grannar som förlorat sina hundar, dom led stor sorg som om någon i deras familj hade dött. Tänk på det när ni träffar någon vars kära hus"djur" dött.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

12
Skriv svar