Konsolkrigets andra dag – allt om spelen!

Robot
Konsolkrigets andra dag – allt om spelen!

Duellen mellan Playstation och Xbox fortsätter. Spel, spel och mer spel blir det idag.

#konsolkriget, #playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

Håller med om allt utom en sak. Tycker det är konstigt att Xbox vinner bakåtkompatibilitet, men samtidigt förlorar på spelutbudet. Ska man se till " hela spelutbudet" så ska man väl räkna ALLA spel? Xbox har fyra generationer av titlar. Vad har PS5 utöver sina exklusiva titlar?

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Håller med om allt utom en sak. Tycker det är konstigt att Xbox vinner bakåtkompatibilitet, men samtidigt förlorar på spelutbudet. Ska man se till " hela spelutbudet" så ska man väl räkna ALLA spel? Xbox har fyra generationer av titlar. Vad har PS5 utöver sina exklusiva titlar?

PS4- och PS5-katalogerna är urstarka, medan Xbox hade storhetsperioden under 360-tiden. Sen verkar det vara 50-60 spel från första Xboxen som funkar i dag, inte alla. Samma med 360, alla titlar är inte med.


signatur
Medlem

Ställningen är just nu: PS5 4 - 2 XBX med 3 oavgjorda ronder.

Tycker också det är lite konstigt att XBX vinner bakåtkompatibilitet. Hade nog hellre sett det oavgjort i den ronden.

Medlem

Rond #5 som vanns av PS för fler exklusiva titlar består också av minst två stycken Remasters/remakes på gamla spel..? Förvisso kanske spelen är så pass bra att man ska spela dom två generationer senare (vet ej då jag aldrig ägt ett PS), men i min mening aningen konstigt att ta upp dem här.

Disclaimer: Äger vare sig Xbox eller PS.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

För egen del tycker jag varken Ps5 eller Xbox har några exklusiva "system sellers". Har inte klarat vare sig Halo Infinite eller Horizon zero dawn. Det är multiplatform spelen jag gillar mest o där får inte Switch vara med alls. Ja och gamepass är helt underbart, klart bättre än Sony's variant.

Gamepass är vad som gör Xbox bäst imo.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ställningen är just nu: PS5 4 - 2 XBX med 3 oavgjorda ronder.

Tycker också det är lite konstigt att XBX vinner bakåtkompatibilitet. Hade nog hellre sett det oavgjort i den ronden.

Självklart vinner xbox den ronden, pretty much no contest.
Hade man haft ps1/2/3 spel (ej streaming, stoppa in skiva) på ps5 hade jag varit en happy camper.

Skrivet av Kleptomaniac:

Rond #5 som vanns av PS för fler exklusiva titlar består också av minst två stycken Remasters/remakes på gamla spel..? Förvisso kanske spelen är så pass bra att man ska spela dom två generationer senare (vet ej då jag aldrig ägt ett PS), men i min mening aningen konstigt att ta upp dem här.

Disclaimer: Äger vare sig Xbox eller PS.

Är en extrem skillnad på remaster och remake.
Remaster är oftast en re-release med lite uppskalning.
Remake är (ibland) en re-imagining, t.ex. Resident evil 2, och ibland en vanlig Remake t.ex. N'sane trilogy.
FF7 skulle jag kalla en re-imagining.
Så jag tycker absolut remakes på DS och TLOU1R ska räknas, om det var dom du tänke på!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Fatmajk:

Ställningen är just nu: PS5 4 - 2 XBX med 3 oavgjorda ronder.

Tycker också det är lite konstigt att XBX vinner bakåtkompatibilitet. Hade nog hellre sett det oavgjort i den ronden.

Mja! PS5:an är visserligen som natt och dag jämfört med PS4:an, då just fyrans spel hänger med. Men samtidigt kan det lite skrala biblioteket på PS Plus inte riktigt mäta sig med krysslådan där du kan lira ruskigt många One- och 360-spel. Ja, till och med några från original-Xbox-tiden. Men ja: PS5:an gör som sagt mycket rätt som PS4:an gjorde fel.

Also: resultat kommer imorgon då vi redogör tydligt för vem som vann vad.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Gaara:

För egen del tycker jag varken Ps5 eller Xbox har några exklusiva "system sellers". Har inte klarat vare sig Halo Infinite eller Horizon zero dawn. Det är multiplatform spelen jag gillar mest o där får inte Switch vara med alls. Ja och gamepass är helt underbart, klart bättre än Sony's variant.

Gamepass är vad som gör Xbox bäst imo.

Tycker tvärtom, gamepass gör så att man inte orkar ta sig an spel för det dyker upp nya konstant och gamla försvinner. Har testprenumererat ett bra tag nu och kommer nog säga upp det närsom.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Som PC Master Race så vinner Xbox alla ronder och alla konsolägare är förlorare.

Skrivet av theBoosing:

Tycker tvärtom, gamepass gör så att man inte orkar ta sig an spel för det dyker upp nya konstant och gamla försvinner. Har testprenumererat ett bra tag nu och kommer nog säga upp det närsom.

Låter som skill issue

Medlem

Framtidslöften tycker jag är ps5ans svagaste punkt hittills i listan. De har Wolverine, lite GaaS och ytterligare en remaster av ett last of us på gång. Insomniac räddar ps5an just nu.
Om inte Sony visar något på Game awards inatt undrar jag lite vad de håller på med.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Just när det kommer till spelutbud tycker jag ändå att Xbox vinner, även om playstation har lite fler så har Xbox en mycket större bredd på sina exklusiva spel, vilka borde väga in i spelutbud. Annars blir det ju bara ett begränsat utbud om man inte gillar tredjepersons action då.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Framtidslöften tycker jag är ps5ans svagaste punkt hittills i listan. De har Wolverine, lite GaaS och ytterligare en remaster av ett last of us på gång. Insomniac räddar ps5an just nu.
Om inte Sony visar något på Game awards inatt undrar jag lite vad de håller på med.

Jag håller helt med dig och har varit inne på samma bana ett tag nu - tystnaden från Playstation Studios är oroväckande och det börjar bli hög tid att avtäcka något riktigt maffigt nu.

2024 är det en del intressanta tredjepartsspel som väntas släppas men från Playstations egna utvecklare är det tyst som i graven Det hade behövts lite titlar att se fram emot!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag håller helt med dig och har varit inne på samma bana ett tag nu - tystnaden från Playstation Studios är oroväckande och det börjar bli hög tid att avtäcka något riktigt maffigt nu.

2024 är det en del intressanta tredjepartsspel som väntas släppas men från Playstations egna utvecklare är det tyst som i graven Det hade behövts lite titlar att se fram emot!

Jo precis. Min farhåga är att alla ställt om till GaaS. Men de kanske överraskar med något snart. Ps5an börjar bli dammig då jag inte köpt ett spel till den sen God of War Ragnarök.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Redaktör
Ponny
Skrivet av PFC Hudson:

Framtidslöften tycker jag är ps5ans svagaste punkt hittills i listan. De har Wolverine, lite GaaS och ytterligare en remaster av ett last of us på gång. Insomniac räddar ps5an just nu.
Om inte Sony visar något på Game awards inatt undrar jag lite vad de håller på med.

Personligen delar jag din farhåga. Rädd för att live service-planerna sinkat spelen jag vill ha. Samtidigt hoppas jag att mer pågår bakom kulisserna än vi tror. Xbox har ju snarare gjort det motsatta: utannonserat spel många, många år innan de släpps och många har ännu inte levererats. Svårt med balansen. Dels vill jag ha konkreta spel att vänta på, men samtidigt vill jag inte att de bekräftas 84 år innan de faktiskt släpps...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tycker också det är lite konstigt att XBX vinner bakåtkompatibilitet. Hade nog hellre sett det oavgjort i den ronden.

Fast att XSX, utöver samtliga Xbox One-spel, dessutom är bakåtkompatibel med över 600 stycken Xbox 360-spel och ett 60-tal från den första Xboxen, medan PS5 bara är bakåtkompatibel med nästan alla PS4-spel (en handfull spel fungerar inte), innebär ju väl att den har en liten fördel på den fronten?

Slänger man dessutom in att den automatiskt skalar upp alla Xbox-spel och en hel del 360-spel till 4K, slänger på automatisk16x-anisotropic filtering och V-sync, och dessutom i många spel även erbjuder en dubblering till tredubbling av frameraten via FPS-boost så känns det ännu mer klart att det finns fördelar där.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Personligen delar jag din farhåga. Rädd för att live service-planerna sinkat spelen jag vill ha. Samtidigt hoppas jag att mer pågår bakom kulisserna än vi tror. Xbox har ju snarare gjort det motsatta: utannonserat spel många, många år innan de släpps och många har ännu inte levererats. Svårt med balansen. Dels vill jag ha konkreta spel att vänta på, men samtidigt vill jag inte att de bekräftas 84 år innan de faktiskt släpps...

Jag tror xbox tidiga utannonseringar helt enkelt varit pga spelbristen. De kan inte ha spelbrist och samtidigt inte visa något kommande för att bygga framtidstro, så de har nästan tvingats till att visa upp spel på tok för tidigt. Nu borde ju alla uppköpen snart börja leverera spel, så förhoppningsvis lugnar sig även utannonseringarna något. Jag tycker personligen att 6 månader innan release är rätt perfekt för utannonseringar, upp till 12 månader kan vara okej för vissa typer av spel eller spel som kommer ha flera betor och liknande där det blir nödvändigt. Men att utannonsera spel som inte ens är i närheten av en beta tycker jag känns dumt, man hinner nästan tröttna på spelen innan de ens släppts.

Medlem

Har ingen egentlig åsikt om den här kategorin. Har helt enkelt inte intresserat mig nämvärt på nån av dessa 2 giganters spel.
Får väll säga Sony extra poäng dför dom levererat några exklusiva VR spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag håller helt med dig och har varit inne på samma bana ett tag nu - tystnaden från Playstation Studios är oroväckande och det börjar bli hög tid att avtäcka något riktigt maffigt nu.

2024 är det en del intressanta tredjepartsspel som väntas släppas men från Playstations egna utvecklare är det tyst som i graven Det hade behövts lite titlar att se fram emot!

Om man bara kör AAA spel så kommer det vara fattigt i alla läger. Mer så ju längre tid som går eftersom att högre grafisk kvalitet kräver mer arbetstimmar och längre utvecklingstid = högre kostnader. Det innebär att dessa spel kommer bli färre framåt inte fler samt kortare när det gäller innehåll. Det ser desto bättre ut på AA kategorin om man klarar av att "sänka sig" till den nivån. Det är även här vi oftast hittar många av de nya studios som vågar ta risk och släppa nya innovativa IPn.

PS laget har dock som nämndes i artikeln "ett japanskt utbud" som för min del är helt avgörande. Jag kör inget av tredjepersons action spelen som folk tycker "är det enda som finns" på PS då jag i princip bara kör RPGs och Strategispel. Och för RPGs är PS överlägsen just på grund av de japanska spel som erbjuds och i de flesta fall inte kommer till Xbox. På senare tid har vissa av dem även börjat släppas på Steam vilket helt klart är rätt väg att gå för de som inte vill äga en konsol.

Jag äger alla konsoler då jag köper den plattform spelen jag spelar finns på. Enda orsaken att köpa en Xbox denna generation för min del har varit för att kunna pensionera 360n till förrådet och köra 360 titlarna där istället. Som Lost Odyssey, Blue dragon samt infinite undiscovery. Tales of Vesperia var tidigare ett exklusivt spel men har sedan dess släppts i en utökad verison på PS. Eftersom jag även har PC så släpps i princip allt av intresse även där, så för nya spel från xbox studios så behövs ingen xbox.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Framtidslöften tycker jag är ps5ans svagaste punkt hittills i listan. De har Wolverine, lite GaaS och ytterligare en remaster av ett last of us på gång. Insomniac räddar ps5an just nu.
Om inte Sony visar något på Game awards inatt undrar jag lite vad de håller på med.

Skrivet av Knalle:

Jag håller helt med dig och har varit inne på samma bana ett tag nu - tystnaden från Playstation Studios är oroväckande och det börjar bli hög tid att avtäcka något riktigt maffigt nu.

2024 är det en del intressanta tredjepartsspel som väntas släppas men från Playstations egna utvecklare är det tyst som i graven Det hade behövts lite titlar att se fram emot!

Death Stranding 2?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Håller med om allt utom en sak. Tycker det är konstigt att Xbox vinner bakåtkompatibilitet, men samtidigt förlorar på spelutbudet. Ska man se till " hela spelutbudet" så ska man väl räkna ALLA spel? Xbox har fyra generationer av titlar. Vad har PS5 utöver sina exklusiva titlar?

Snart 20 år gamla spel känns i min åsikt inte ett dugg intressant när man tittar på spelutbud. Kul för dem som gillar det, men gissar att de är en väldigt nischad skara.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Fast att XSX, utöver samtliga Xbox One-spel, dessutom är bakåtkompatibel med över 600 stycken Xbox 360-spel och ett 60-tal från den första Xboxen, medan PS5 bara är bakåtkompatibel med nästan alla PS4-spel (en handfull spel fungerar inte), innebär ju väl att den har en liten fördel på den fronten?

Slänger man dessutom in att den automatiskt skalar upp alla Xbox-spel och en hel del 360-spel till 4K, slänger på automatisk16x-anisotropic filtering och V-sync, och dessutom i många spel även erbjuder en dubblering till tredubbling av frameraten via FPS-boost så känns det ännu mer klart att det finns en liten fördel där.

Det visste jag inte. Ja då ser man en liten liten fördel för XBX Ja ok då...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Om man bara kör AAA spel så kommer det vara fattigt i alla läger. Mer så ju längre tid som går eftersom att högre grafisk kvalitet kräver mer arbetstimmar och längre utvecklingstid = högre kostnader. Det innebär att dessa spel kommer bli färre framåt inte fler samt kortare när det gäller innehåll. Det ser desto bättre ut på AA kategorin om man klarar av att "sänka sig" till den nivån. Det är även här vi oftast hittar många av de nya studios som vågar ta risk och släppa nya innovativa IPn.

PS laget har dock som nämndes i artikeln "ett japanskt utbud" som för min del är helt avgörande. Jag kör inget av tredjepersons action spelen som folk tycker "är det enda som finns" på PS då jag i princip bara kör RPGs och Strategispel. Och för RPGs är PS överlägsen just på grund av de japanska spel som erbjuds och i de flesta fall inte kommer till Xbox. På senare tid har vissa av dem även börjat släppas på Steam vilket helt klart är rätt väg att gå för de som inte vill äga en konsol.

Jag äger alla konsoler då jag köper den plattform spelen jag spelar finns på. Enda orsaken att köpa en Xbox denna generation för min del har varit för att kunna pensionera 360n till förrådet och köra 360 titlarna där istället. Som Lost Odyssey, Blue dragon samt infinite undiscovery. Tales of Vesperia var tidigare ett exklusivt spel men har sedan dess släppts i en utökad verison på PS. Eftersom jag även har PC så släpps i princip allt av intresse även där, så för nya spel från xbox studios så behövs ingen xbox.

Jag spelar inte bara AAA-spel, långt ifrån, men jag tycker ändå man kan kräva åtminstone två stora släpp från Playstation Studios varje år. Just nu har vi mig veterligen inte ett släppdatum på ett enda spel från PS Studios.

Att spelen tar längre tid att utveckla har jag full förståelse på, men jag tycker ändå att 3-5 års tystnad från vissa av Sonys utvecklare är lite överdrivet. Samtidigt spottar Insomniac ur sig ett högkvalitativt spel vartannat år och har redan släppt Ratchet och Spider-Man 2 den här generationen. Man undrar lite vad deras andra studior håller på med och hur illa den här live service-satsningen drabbat det hela.

Som Fredrik är inne på ser jag gärna en balans så att det inte blir som för Xbox där många spel utannonserats på tok för länge innan lansering. Samtidigt vill man veta vad man har att vänta sig de kommande 1-2 åren. Just nu är ett PS5 väldigt mycket grisen i säcken, kan jag tycka.

Liksom dig är jag mycket för japanska spel, framför allt japanska RPG, så Playstation är det självklara valet även därför. FF7 Rebirth hade jag faktiskt glömt lite, det släpps väldigt snart.
Nu är ju förhoppningsvis Stellar Blade på gång också till nästa år så där har vi något att se fram emot. Utvecklat av en koreansk studio men verkar ha mycket likheter och influenser hämtade från japanska spel. Även Rise of the Ronin av Team Ninja har jag höga förväntningar på.

Skrivet av Thane:

Death Stranding 2?

Lär vi få se mer av ikväll, men ingen förstapartsutvecklare men nu syftade jag på att jag vill veta vad Naughty Dog, Bend, Sucker Punch och liknande haft för sig de senaste 3-4 åren. Hög tid att utannonsera lite spel.

Medlem

Ingen jämförelse på VR-spel eller? Eller nej vänta, jag kom på varför *fniss* 😁


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Lite offtopic men känns som Switch eller eventuellt Xbox series S är den bästa konsolen. Vill man ha något kraftfullare får man köra PC

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Tycker tvärtom, gamepass gör så att man inte orkar ta sig an spel för det dyker upp nya konstant och gamla försvinner. Har testprenumererat ett bra tag nu och kommer nog säga upp det närsom.

Har aldrig förstått det resonemanget. Om du startar ett spel men inte spelar klart det innan du börjar med något annat, det betyder ju bara att det första spelet inte var tillräcklig intressant.

Att tvingas spela klart spel bara för att man lagt 700spänn på dom har jag inte gjort sen jag fick egen inkomst.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Lite offtopic men känns som Switch eller eventuellt Xbox series S är den bästa konsolen. Vill man ha något kraftfullare får man köra PC

Series S + gamepass är det bästa denna generationen. Billigare än så har det aldrig varit att spela 😊

Medlem
Skrivet av Ralf:

Series S + gamepass är det bästa denna generationen. Billigare än så har det aldrig varit att spela 😊

Nä, man missar ju Nintendos samt Sonys spel, det går ju inte.😊

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Ingen jämförelse på VR-spel eller? Eller nej vänta, jag kom på varför *fniss* 😁

för att det inte ens är 5% av spelarna som köper vr?

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Lite offtopic men känns som Switch eller eventuellt Xbox series S är den bästa konsolen. Vill man ha något kraftfullare får man köra PC

Hur tänkte du? För att dom är billigast eller?
Bättre att köpa ett Steam Deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar