Vi ska bli tvåbarnsföräldrar

Medlem
Vi ska bli tvåbarnsföräldrar

Dags att säga hejdå till kontoret.

Nu ligger vårt andra barn i min sambos mage, allt såg bra ut på det första ultralljudet, och vi ska snart på ultraljud igen.

Släppdatum är beräknat i maj

Kontoret håller på att rensas, stationära datorn är såld, skärm, kontorsstol och bord är utlagt till försäljning. Mindre tangebtbord köpt.

Tjock-tvn ska in i klädkammaren och retrospelen ska in i en garderob så kontoret kan bli ett barnrum så fort som möjligt.

Medlem

1) Gratulerar 👍
2) Räknar du med att ha 0% tid till elektronisk underhållning eller är det en fråga om platsbrist?

Medlem
Skrivet av Gesturr:

1) Gratulerar 👍
2) Räknar du med att ha 0% tid till elektronisk underhållning eller är det en fråga om platsbrist?

Tack.

Platsbrist, kontoret blir barnrummet. Så får nöja mig med laptop fram tills att barnen också vill ha en stationär dator.

Medlem

Frågan är om de inte vill det redan i maj?

Grattis.

Medlem

Köp en steam deck 👍

Grattis


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Köp en steam deck 👍

Grattis

Har redan en Laptop med RTX 3080 grafikkort, och en Rog Ally. Rog Ally går varmt tack vare gamepass 😁

It's not a lake, it's an ocean

Att gå från ett till två barn innebär mer än dubbelt så mycket jobb. Men grattis, såklart.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Grattis!

Vi väntar vårt första i mars (så här lite senare i livet än många andra), men jag har lyckats freda en plats i gästrummet för speldatorn när kontoret blir barnkammare. Sen om det kommer finnas tid för lirande återstår att se😊


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Att gå från ett till två barn innebär mer än dubbelt så mycket jobb. Men grattis, såklart.

Vårt första barn är snart 2, så det är lite jobbigare när båda är små. När den ena klarar sig lite mer själv blir det lättare. Nu blir det svårt att "sova när barnet sover" 😅

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har redan en Laptop med RTX 3080 grafikkort, och en Rog Ally. Rog Ally går varmt tack vare gamepass 😁

Dåså, då är du redo


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

shi
Medlem

Hurra! Två barn är fantastiskt och utmanande! Vi har två stycken, 5 och 6, och äldsta grabben frågade idag om jag visste vad pokemon är och om vi kan spela det tillsammans! Helt fantastiskt!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Siegfried:

Vårt första barn är snart 2, så det är lite jobbigare när båda är små. När den ena klarar sig lite mer själv blir det lättare. Nu blir det svårt att "sova när barnet sover" 😅

Samma åldersskillnad på barnen som våra två, ungefär. Ja, det är lite jobbigt under en tid, och räkna med mycket logistik beroende på hur ni har det med barnpassning osv, men de har samtidigt väldigt stor glädje av varandra fr.o.m. när den minsta blivit två år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av shi:

Hurra! Två barn är fantastiskt och utmanande! Vi har två stycken, 5 och 6, och äldsta grabben frågade idag om jag visste vad pokemon är och om vi kan spela det tillsammans! Helt fantastiskt!

Vår äldsta är 6 år och han har kört ut Super Mario 3D World och håller nu på med Super Mario Bros. Wonder. Sonic gillar han också. Allt började med de där usla Paw Patrol-spelen, sedan tog det fart av sig själv. Han lär inte bli någon sportkille, som det verkar, men jag klagar inte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Samma åldersskillnad på barnen som våra två, ungefär. Ja, det är lite jobbigt under en tid, och räkna med mycket logistik beroende på hur ni har det med barnpassning osv, men de har samtidigt väldigt stor glädje av varandra fr.o.m. när den minsta blivit två år.

Jag jobbar ju sena kvällar varannan vecka, från tidig eftermiddag till natt, så min sambo kommer få det riktigt jobbigt varannan vecka.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Siegfried:

Jag jobbar ju sena kvällar varannan vecka, från tidig eftermiddag till natt, så min sambo kommer få det riktigt jobbigt varannan vecka.

Ni får hitta sätt att avlasta varandra och ge varandra tid. Jätteviktigt för att hålla i längden.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Gen
Medlem
Skrivet av beersgarden:

Grattis!

Vi väntar vårt första i mars (så här lite senare i livet än många andra), men jag har lyckats freda en plats i gästrummet för speldatorn när kontoret blir barnkammare. Sen om det kommer finnas tid för lirande återstår att se😊

Vi har ett barn på 4 månader och har kvar mitt kontor/gamingrum men inredde också klädkammaren till ett kontor då jag tänkte att jag kanske skulle ha tid att sitta där under dagarna men så blev det inte Frugans kontor blev dock barnrum

Medlem

Har en på 3,5 år och en på 1,5.

Tyckte den stora skillnaden var med första. Med andra är ni redan inrutade i småbarnslivet och den nya kommer glida in i era rutiner.

Visst är det lite mer logistik med läggning på kvällen, när ett barn sover på dagen och inte det andra etc. Men jag upplevde inte arbetsbördan så radikalt annorlunda.

Det blir mer intensivt, men samtidigt underhåller de varandra. Underbart att se dem leka ihop.

Upplever att jag har ungefär lika mycket fritid nu som med ett barn. Båda somnar runt 19 och då finns tid för t.ex. spel.

Grattis till familjelyckan Spela spel kan du göra på ålderns höst, njut av dina barn <3


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av G4ruda:

[...]
Tyckte den stora skillnaden var med första. Med andra är ni redan inrutade i småbarnslivet och den nya kommer glida in i era rutiner.

[...]
Upplever att jag har ungefär lika mycket fritid nu som med ett barn. Båda somnar runt 19 och då finns tid för t.ex. spel.

Håller med.

Jag har tre ungar om åldrarna 11, 6, 1. Den allra största skillnaden är helt klart ifrån 0 till 1 barn. För då behöver man ju ta hand om någon annan än bara sig själv. Hämta/lämna, fixa käk, byta blöjor, natta och allt det där. Sen när man får mer barn så stoppar man bara in allihopa i gemensamma sysslor... särskilt måltider, hämta/lämna skola och kvällsrutiner.

Mina två större barn är mer eller mindre självgående. Ska vi gå ut så tar de på sig allt själva. 11 åringen klarar i stort sett allt själv (förutom att gå bort med disken). 1 åringen däremot behöver ju hjälp med allt eftersom hon fortfarande är så liten. Jag skulle säga att de mest utmanande är omkring 0-3 år, vilket egentligen inte är så utmanande såvida barnen inte har särskilda behov eller så. Trots att jag har 3 ungar så hinner jag ändå med och spela åtminstone 4-8 timmar varje vecka. Sen ju längre man varit föräldrar desto fler knep och genvägar hittar man för att effektivisera vardagen. Det tar lika lång tid att steka 2 kilo köttfärs som det tar att steka 1 kilo... stekgryta och matlådor FTW.

Som sagt... 2 ungar är inte jätteannorlunda ifrån 1 unge.
Ju större ungarna blir desto lättare blir det, särskilt över 3-5 år och uppåt.

Den svåraste tiden är väl de första 1-2 månaderna med allra första ungen. För då har man lägst erfarenhet som förälder samtidigt som ungen kan få kollik och andra kul grejer som stressar sönder ovana föräldrar. Fast man kan alltid ringa eller besöka 1177 ifall man behöver rådgivning.

Edit:
Grattis!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Grattis! Har en 2.5 åring, och har gott om speltid varje kväll om jag så vill (hon lägger sig runt 19). Om inte annat är det bara att förhandla lite. Givet, så blir det svårare med fler barn.

1
Skriv svar