PS5 "Slim" har fått pris och releasedatum i Sverige

Robot
PS5 "Slim" har fått pris och releasedatum i Sverige

Flera butiker har tagit in maskinen i sina sortiment.

#playstation-5, #ps5, #ps5-slim


Medlem

Nu för tiden verkar det bäst att köpa konsoler på dag ett.
Blir ju inte billigare som förr med nya revisioner.

Medlem

Vilket jävla skämt alltså.

It's not a lake, it's an ocean

Jag brukar avstå slimmodeller om jag redan äger konsolen, och denna gång är det lättare än vanligt. Xbox One S bidrog ändå med ganska mycket - den var radikalt mindre, man slapp den externa strömförsörjningen, den hade stöd för 4K Blu-ray (film). Men denna mindre PS5 - njae. Inte värd 7000 spänn till.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Enormt svårt beslut. Är ju betydligt dyrare än den gamla, skiljer ju 2 300 kr med läsare…

Medlem

Nu är det ju ingen slim utan bara ny version av ps5.

dyb
Medlem

Intressant. Köper man digital version och vill senare ha läsare, samt om man vill ha den stående får man punga ut med 8350kr.....webhallen tar ju 500kr mer för konsolen än Inet

Redaktör
Skrivet av Neverwild:

Nu är det ju ingen slim utan bara ny version av ps5.

Glömde sätta citattecken runt "Slim". Den heter inte det, men är både lite mindre och lättare.


signatur
Medlem

Brukar det inte vara så att Sony har som tradition att lansera en slim- version som är konstruerad med billigare delar som även då blir billigare för konsumenterna?
Tycker priserna känns fel.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Brukar det inte vara så att Sony har som tradition att lansera en slim- version som är konstruerad med billigare delar som även då blir billigare för konsumenterna?
Tycker priserna känns fel.

Fast nu är inte detta en slim version utan bara ny version av ps5.
Är bara media som kallar den slim då den är mindre.

Medlem

Köpte ps5 för 5695kr nu i veckan. Denna nya version är så ovärd...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Neverwild:

Nu är det ju ingen slim utan bara ny version av ps5.

Nå, den är ju definitivt mindre. Således en slimmodell av PS5. Även om den inte heter det (vilket de sällan brukar göra).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Den gamla ps5 ska fasas ut och denna ersätta.
Billigare för Sony, dyrare för konsumenterna.
Hörde för ett tag sen att Sony Playstation satsar på att.bli ett "premium märke" för att stå ut.
Bara det att det finns inte så mycket premium förutom priset 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lol. Tur för Sony att dom släpper ok spel, för allt annat de pysslar med är skit.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Ouch! Nä, skulle inte tro det va!


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Fast nu är inte detta en slim version utan bara ny version av ps5.
Är bara media som kallar den slim då den är mindre.

Petitess kan jag tycka. Den är mindre och lättare och det är oftast det som brukar vara det nya med en slim-variant.

Men, rätt ska väl vara rätt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nu för tiden verkar det bäst att köpa konsoler på dag ett.
Blir ju inte billigare som förr med nya revisioner.

Fast nu kan ju Sony leka med priset för att Covid skapade enorm brist på delar vilket gjorde det svårt för de flesta att få tag på en. På det sättet kan de förlänga det höga priset för köpbegäret fortfarande är högt.
Tvekar starkt att PS5 hade legat på samma pris om det inte vore för det. Så fort försäljningen avtar kan vi förvänta oss lägre priser igen.
Sen har konkurrenterna Xbox/PS alltid följt varandra i prissänkningar så tills någon sänker så kommer båda fortsätta ha högt pris.

Personligen har jag ingen stress, vill bara spela Spiderman 2 och GTA 6. Det ena spelet är ändå alldeles för dyr nu och gta har inte ens presenterats.

Medlem
Skrivet av Threepac:

Fast nu kan ju Sony leka med priset för att Covid skapade enorm brist på delar vilket gjorde det svårt för de flesta att få tag på en. På det sättet kan de förlänga det höga priset för köpbegäret fortfarande är högt.
Tvekar starkt att PS5 hade legat på samma pris om det inte vore för det. Så fort försäljningen avtar kan vi förvänta oss lägre priser igen.
Sen har konkurrenterna Xbox/PS alltid följt varandra i prissänkningar så tills någon sänker så kommer båda fortsätta ha högt pris.

Personligen har jag ingen stress, vill bara spela Spiderman 2 och GTA 6. Det ena spelet är ändå alldeles för dyr nu och gta har inte ens presenterats.

GTA6 är också en bra anledning för att inte sänka priset på varken Xbox eller PS5.

Redaktör
Skrivet av Neverwild:

Fast nu är inte detta en slim version utan bara ny version av ps5.
Är bara media som kallar den slim då den är mindre.

Vad krävs för att den ska kallas ”Slim”? Mindre och lättare är givna, krävs också lägre pris? Den grejen är ju redan paj denna generation. Nya komponenter kanske?

Tycker mig ha sett ordet ”slim” både här och där när nya PS5:an avtäcktes.


signatur
Medlem

Jag tycker prissättningen är helt uppåt väggarna. Jag kommer troligen köpa en ny PS4 i reserv långt innan jag ens närmar mig en PS5 med dagens priser..

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vad krävs för att den ska kallas ”Slim”? Mindre och lättare är givna, krävs också lägre pris? Den grejen är ju redan paj denna generation. Nya komponenter kanske?

Tycker mig ha sett ordet ”slim” både här och där när nya PS5:an avtäcktes.

För mig är det när Sony själva går ut med nytt namn o kallar den SLIM.

Medlem

Yikes. PS5 Pro 10K Kr?

Hoppas verkligen inte att de håller upp lanseringspriset någon längre tid, så då vill jag inte ens tänka på Pro och PS6.

Hur kan "Slim" vara 1850Kr dyrare om man vill köra vertikalt än lanseringspris för 3 år sedan samtidigt som den lär vara betydligt billigare att tillverka? Bara SSDn lär kosta över 1500Kr mindre för Sony nu än den gjorde då...

Medlem

Som Playstation fanboy (något överdrivet men jag gillar plattformen) undrar jag vad fan som händer prismässigt? När jag uppdaterade från PS4 till PS4 Pro verkar tanken ha varit att Pro priset skulle ligga i linje med det ursprungliga priset på PS4.
Nu vet jag inte vad tanken är. Betala mer för en sämre presterande produkt? Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men jag har sett flera påståenden att Slim har betydligt sämre värmehantering än originalversionen av PS5. Vilket leder till sämre prestanda och livslängd för konsolen.
Sen är det ju lite galet att priset gått upp så pass som det gjort. Jag köpte mitt PS5 Digital här på FZ för ca 6000 och tyckte det var ett ok pris. 1000 kr över officiellt pris men det var det värt. Har fortfarande samma konsol. (Tack du som sålde )
Nu ligger digitalversionen på nästan 6500 ny. Med samma prestanda (eller?). Ganska/jävligt skev prissättning?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Hur lägger man ner den digitala versionen horizontalt?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gaara:

För mig är det när Sony själva går ut med nytt namn o kallar den SLIM.

Eftersom Sony vill ta bort den gamla ps5an då den är dyrare att tillverka och ersätta med en mindre så kommer de väl troligen inte att kalla den här slim, för då måste de väl fortfarande sälja den stora?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Sen är det ju lite galet att priset gått upp så pass som det gjort. Jag köpte mitt PS5 Digital här på FZ för ca 6000 och tyckte det var ett ok pris. 1000 kr över officiellt pris men det var det värt. Har fortfarande samma konsol. (Tack du som sålde )
Nu ligger digitalversionen på nästan 6500 ny. Med samma prestanda (eller?). Ganska/jävligt skev prissättning?

När jag köpte ps5 disc versionen kostade den 5999kr och jag sålde den 2 år senare för 6000kr.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Än i dag, snart tre år senare, så känns det som gjorde ett klipp att få tag på en konsol tidigt.
Har väl aldrig hänt förut?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Gaara:

För mig är det när Sony själva går ut med nytt namn o kallar den SLIM.

Den senaste PS4 kallades väll också inofficiellt för PS4 Slim.
Så nej ingen officiell slim bara ny rev av samma maskin som är lite mer "slimmad"

Så det kommer vara denna PS5 och sen kommande PS5 Pro


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

10:22

Jasså det är sååå Digital versionen står horisontellt. Snacka om märkligt. 😆


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

https://youtu.be/2LAxGd8KSJ4?si=ZJC7d5QOkp7MCruO

10:22

Jasså det är sååå Digital versionen står horisontellt. Snacka om märkligt. 😆

Det är inte ens snyggt men enligt recensioner så står den bra utan stöd.

123
Skriv svar