PS4 fyller 10 - dina minnen!

It's not a lake, it's an ocean
PS4 fyller 10 - dina minnen!

Häromdagen, den 15 november, firade PlayStation 4 tio år på marknaden.

Jag minns att jag förbokade PS4 (av ren ilska över den katastrofala avtäckningen av Xbox One), sedan avbokade den när jag inte hittade ett enda intressant lanseringsspel och slutligen köpte den vita Destiny-bundlen ett knappt år senare.

Jag minns fantastiska spelupplevelser som remastern av The Last of Us, Uncharted 4, Detroit: Become Human och mot slutet även Dreams, God of War och mer nischade spel som Tearaway Unfolded och Shenmue III. PS4 blev som bekant en fantastisk framgång, och en redig comeback efter några tunga år med PS3. Den är nog min favoritkonsol från Sony.

Jag minns hur den lät som en hårtork men också att den aldrig krånglade. Jag minns hur liten och snygg den var jämfört med lanseringsmodellen av Xbox One (och den feta PS3).

Jag minns också hur jag äntligen kunde spela på en PlayStation-konsol utan att störa mig på handkontrollen. DualShock 4 var en bra handkontroll.

Tio år, alltså. Vilka minnen har du av Sonys fjärde stationära konsol?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Glömmer aldrig när jag spontanköpte en konsol med God of war. Kärlek vid första ögonkastet och min konsolgaming tog fart på riktigt.

Grymt bra konsol med oehört många fantastiska spel. Bra kontroll. Äntligen en bra onlinelösning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Förhandsbokade en PS4 Slim och använder den fortfarande flitigt. Suveränt spelutbud som fortfarande växer (väntar ivrigt på bla Eiyuden Chronicles nästa år) och gillar hur energisnål och tyst den är, och att man kunde koppla in hörlurar i kontrollen kändes som en rätt stor grej för mig. Det är nog min favoritkonsol någonsin.

Största enstaka wow-upplevelsen var nog när man testade PSVR för första gången och spelade Astro Bot Rescue Mission, även om mitt VR-headset mest samlat damm sedan dess.

Önskar dock att den kunde köra diverse digitala PS1&PS2 Classics som man köpte till PS3an. Det finns några stycken, men utbudet är bra mycket sämre än vad det var till PS3 som egentligen inte var något att hurra över heller, åtminstone inte här i Europa.

Medlem

Köpte min Ps4-Pro 2018 ihop med RDR2. Bara det!. Sedan blev det Uncharted spelen, TLOU 1&2 och en massa annat. Jag har forfarande en matkasse med spel till ps4 jag ännu inte spelat. Så för mig är ännu både xbox360, Ps3 och ps4 i högsta grad levande. Mååånga spel kvar att gå igenom till alla tre. Ps5 köper jag inte förrän ps6 varit ute ett tag.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Inte så många minnen med PS4 faktiskt. Nog mest Mega Man 11, It Takes Two och det där kattspelet. Spelade PS3 mer. Nu spelar jag mest på Switch och äldre spel på äldre hårdvara, som SNES och blir nostalgisk.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Köpte PS4 när TLOU Remastered släpptes, det var vad som lockade mig snabbast.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Min original PS4 ligger fortfarande i tv bänken. Den har gått många hundra timmar med Last Of Us, Uncharted, Bloodborne, God Of War, Spider-Man, Horizon Zero Dawn, Infamous och så vidare. Köpte den helt oplanerat samma dag den släpptes när jag stannade på lokala MediaMarkt för att köpa en kaffebryggare och kapslar. Hade aldrig ägt en Playstation konsol innan och var sugen på exklusiva titlarna. Tog ett tag att vänja sig vid handkontroll men hade mycket kul under åren med alla spel. Uncharted och Last Of Us är ju utan tvekan två av dom bästa spelserierna jag kört.

Runt slutet av 2019 så skruvade jag upp konsolen och drog ut stora mängder katthår, blåste ur enorma mängder damm, rengjorde fläkten och satte i en fräsch klick thermal paste samtidigt som jag bytte ut hårddisken mot en SSD. Gick från att låta som en döende skördetröska till nästan knäpptyst och blev mycket snabbare i både menyer och laddningstider. Nu lever den mest som Blu-ray/CD spelare men drar igång spelen då och då när suget kommer eller när man har yngre familjemedlemmar över.

It's not a lake, it's an ocean

Jag minns också att min fru var med när jag hämtade ut konsolen på GameStop. När jag betalade drygt 4000 kr för den hörde jag henne spontant säga "oj, vad mycket...". Tur att hon inte är med när jag köper gamla retrospel eller, för den delen, köpte PS5 och Xbox Series X. De kom ju hem så fint i ett paket.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag minns också att min fru var med när jag hämtade ut konsolen på GameStop. När jag betalade drygt 4000 kr för den hörde jag henne spontant säga "oj, vad mycket...". Tur att hon inte är med när jag köper gamla retrospel eller, för den delen, köpte PS5 och Xbox Series X. De kom ju hem så fint i ett paket.

😂 Ja, men spel är ju en ganska dyr hobby även för icke-samlare jämfört med mycket annat.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ghost Writer:

😂 Ja, men spel är ju en ganska dyr hobby även för icke-samlare jämfört med mycket annat.

Jo, det är väl så.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Att jag bara spelat några NHL spel och att det var en EXTREMT underpresesterande generation.
Ps4 och xbox one är en generation som definierar "console pleb" generationen.
Så värdelösa förutsättningar med undermålig hårdvara men man gör det bästa utav det antagligen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bloodborne, nu väntar man fortfarande ivrigt på en ps5 version.........


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Att jag bara spelat några NHL spel och att det var en EXTREMT underpresesterande generation.
Ps4 och xbox one är en generation som definierar "console pleb" generationen.
Så värdelösa förutsättningar med undermålig hårdvara men man gör det bästa utav det antagligen.

Och ändå var det möjligt att skapa spel som RDR2, TLOU2, The Order: 1886 osv.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Min tredje Playstation-konsol. Min första var PSP.
Kändes som Sony mestadels var mer eller mindre ensamma på spelplanen ända fram tills Nintendo Switch släpptes 2017. Aldrig varit särskilt intresserad av stationära Playstation-konsoler tidigare då jag inte är särskilt förtjust i spelen, men 2013-2017 fanns verkligen inga seriösa alternativ då både Nintendo och Microsoft misskötte sina konsoler något djävulskt.

I övrigt så är jag väl mestadels ganska missnöjd med PS4. The Last of Us 1 var det enda exklusiva spelet som var riktigt bra för min del, annars känns det som att jag borde köpt en dyrare dator istället för att lira multiplattformsspel, och en rätt tydlig bekräftelse för min del att Playstation inte är något för mig.

Ärligt talat ganska dåliga spel år allt som allt perioden 2013-2017.
Stora multispel jag såg fram emot blev rena besvikelser. Nintendo släppte mest en massa halvdana spel på Wii U, på Xbox släpptes väl inga intressanta spel alls, och Playstation vann per default trots att PS4 enligt min mening inte var något speciellt. Känns mycket bättre rent spelmässigt nu de här gångna 5-6 åren.

Medlem

Otroligt många fina spel på den konsolen(spiderman min favorit), synd bara att den lät som ett jävla flygplan

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Och ändå var det möjligt att skapa spel som RDR2, TLOU2, The Order: 1886 osv.

Jag spelade aldrig dom spelen på PS4.
Provade The Witcher 3 däremot, som tur var hade jag PC versionen själv men det var så segt på konsol att jag ärligt talat inte kan förstå hur någon stod ut.
Det kanske blev bättre när Pro/elite varianterna släpptes men som sagt, när generationen startade var den utdaterad redan från start.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fantastisk konsoll med riktigt bra spel, mot slutet av generationen lät min pro som en dammsugare och jag hade svårt att njuta av spel som Re2-remake i vardagsrummet. Ps5 var en fröjd i hur tyst den är.

Medlem

PS4/One är nog den för mig (internt) mest polariserande och spretiga generationen. Den var startskottet för att jag återigen valde PC som min primära plattform då hårdvaran precis som Molotov säger var utdaterad från start. Men precis som Ruffles säger släpptes ju helt tekniskt fantastiska spel (till PS4, inte One), även om många säkerligen skulle klaga på att 30 fps var standard.

Trots den minst sagt undermåliga avtäckningen av One började jag där. Jag anser att Dual Sense är Sonys första riktigt bra handkontroll för att styra tredimensionella spel och finner Dual Shock 4 ytterst medioker. Det tyckte inte mina vänner och jag gnetade ensamt på med min Xbox. Flertalet vänner sade dock att de gärna köper en One när det kommer bra, exklusiva spel! Men några sådana kom ju aldrig (i mitt tycke) och jag gled mer och mer över till PS4 trots mina preferenser. Spelen är ju det viktigaste.

Även om jag fullkomligt älskar alla de moderna klassiker PS4 helt eller delvis möjliggjort (TLOU2, Horizon, Witcher 3, listan kan göras lång) ser jag tillbaka på själva konsollen med ett kritiskt öga. Det handlar nog framförallt om att den kontra dåtidens PC-prestanda aldrig kändes som ett fullvärdigt alternativ, till skillnad från exempelvis PS3 och PS2. Mitt ogillande av handkontrollen och konsollens tendens till att vara högljudd blev droppen.

Men visst fan är den snygg. Kanske t.o.m. snyggast.

Medlem

Min huvudkonsol sedan herrens år 2013(ägde PS5 i några månader innan jag insåg att det var ett skapligt onödigt köp) och som står brevid datorn när jag får sug för Bloodborne!

Många fina spelminnen på den maskinen!

Ett jag orkar dela med mig av är när just Bloodborne släpptes och vi satt i vad jag har för mig var Teamspeak och spelade första timmarna tillsamman när vi sakta och oftast osäkert tog oss fram för första gången på gatorna i Yarnham. Riktigt fint!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Jag spelade aldrig dom spelen på PS4.
Provade The Witcher 3 däremot, som tur var hade jag PC versionen själv men det var så segt på konsol att jag ärligt talat inte kan förstå hur någon stod ut.
Det kanske blev bättre när Pro/elite varianterna släpptes men som sagt, när generationen startade var den utdaterad redan från start.

RDR2 och TLOU är tekniska mästerverk, The Order: 1886 kanske det snyggaste spelet på konsol hela den generationen. Och det kom ganska tidigt, 2015 väl? Så visst fanns det kräm i PS4 och Xbox One, och när One X kom och jag lirade Forza Horizon 4 med HDR var det nästan lite next gen-känsla. Däremot blev begränsningarna tydliga ibland, och jag skulle inte ha velat spela på en standard-Xbox One på slutet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar