Playstation-konsolerna slutar stödja Twitter/X nästa vecka

Robot
Playstation-konsolerna slutar stödja Twitter/X nästa vecka

Precis som Xbox gjorde tidigare i år.

#Twitter, #X


Quake-konnässsör

Visste inte ens om att de hade stöd för de på konsolerna. Fungerar det inte med att logga in med webbläsaren bara? Och vem fan sitter och läser twitter på sin konsol?

Medlem

Väldigt bra att vi fick en share-knapp med koppling till twitter på kontrollen med…

Medlem

Aldrig fattat varför man vill hänga på sociala medier på konsolen eller sin smart-TV.

X kommer gå samma öde till mötes som Myspace.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av almblad:

Visste inte ens om att de hade stöd för de på konsolerna. Fungerar det inte med att logga in med webbläsaren bara? Och vem fan sitter och läser twitter på sin konsol?

Det är väldigt smidigt att dela en inspelad video eller skärmdump direkt från konsolen genom sitt twitter eller youtubekonto idag. Speciellt för många som inte vill använda ett capture card till datorn. Det är i många fall mycket smidigare att göra det direkt från konsolen än att göra det via en dator. Dela videos har blivit väldigt smidigt då PS5an automatiskt har sparat en video av senaste speltimmen.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Väldigt bra att vi fick en share-knapp med koppling till twitter på kontrollen med…

Är väl valbart? Jag använder den enbart för att ta bilder.

Medlem

Svår balans det där. Musk vill vända på Twitter så att det tjänar mer pengar, så höjer priser på saker, som i sin tur gör att han tappar business för det blir för dyrt. Rinse repeat.

Reddit gjorde något liknande, skillnaden där är väl att man inte har någon likvärdig plattform att dra till. Tycker inte om officiella Reddit appen, körde Joey, men den la ner när det blev dyrt med API mot Reddit som så många andra.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

När Twitter slutade tillåta Xbox delningar så var det en jättenegativ grej, det sa alltså Playstation-fansen (!).


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

När Twitter slutade tillåta Xbox delningar så var det en jättenegativ grej, det sa alltså Playstation-fansen (!).

Sa de?

Medlem
Skrivet av almblad:

Visste inte ens om att de hade stöd för de på konsolerna. Fungerar det inte med att logga in med webbläsaren bara? Och vem fan sitter och läser twitter på sin konsol?

Jag la upp mina screen shoots och videos med två klick upp till min twitter. Var väldigt smidigt läsa gör man nog inte dock.

Skrivet av Ac3 Toni:

När Twitter slutade tillåta Xbox delningar så var det en jättenegativ grej, det sa alltså Playstation-fansen (!).

Jaså? Alla PS-fans?

Medlem

Jag använder Twitter (X) men får faktiskt intrycket att det ständigt förbättras. Community notes är uppskattat. Sen förstår jag inte integrationen med konsoler riktigt. Sätter jag på konsolen så vill jag spela. Twitter används endast som "mobil-app" hos mig.

Skrivet av trickeh2k:

Visste inte att Xbox hade slopat stödet redan, men kände till ändringarna kring API:er så det känns ju inte så konstigt. Personer som ens använder sin konsol till att surfa på webben måste ju vara extremt få ändå?

Det har varit för att snabbt kunna dela med sig bilder/klipp dit. Inte för att läsa andras inlägg.

Medlem
Skrivet av almblad:

Visste inte ens om att de hade stöd för de på konsolerna. Fungerar det inte med att logga in med webbläsaren bara? Och vem fan sitter och läser twitter på sin konsol?

Handlar väl kanske mer om att du tappar förmågan att dela innehåll till X direkt från konsolen. Kvar har du då alla människor som fotar sin skärm med sin telefon och lägger upp det istället.

Redaktör
Off-topic rensat

Tråd rensad på en flock off-topic-inlägg. Håll er till ämnet, tack.

(Om nu någon undrar: inläggen togs bort för att det kommer in anmälningar från användare som vill slippa bråk om politik och annat på en spelsite. Det är alltså inte fråga om "politisk censur". )


signatur
Medlem

Edit because Thomas too fast.

Medlem

Haha, duktigt rensad tråd Väldigt befriande, jag känner att ögonen kliar av en del saker jag läser.

Hur som helst, trist för dem som utnyttjade tjänsten till spelrelaterade sammanhang, men det är samtidigt inte helt överraskande. Tror de flesta företag är känsliga för dålig publicitet och tvärt emot vad många verkar tycka/tro så är jag inte säker på att Twitter har blivit ett trevligare ställe att hänga på sedan Musk köpte det. Helt enkelt ingenting vad många företag vill befatta sig med.
Sedan kan det ju såklart finnas andra orsaker, som företagsstrategiska orsaker. Ifall man ser att Twitter är på väg åt helt fel håll så kanske man inte vill fortsätta investera i plattformen av den orsaken.

Medlem
Skrivet av Ender:

Haha, duktigt rensad tråd Väldigt befriande, jag känner att ögonen kliar av en del saker jag läser.

Hur som helst, trist för dem som utnyttjade tjänsten till spelrelaterade sammanhang, men det är samtidigt inte helt överraskande. Tror de flesta företag är känsliga för dålig publicitet och tvärt emot vad många verkar tycka/tro så är jag inte säker på att Twitter har blivit ett trevligare ställe att hänga på sedan Musk köpte det. Helt enkelt ingenting vad många företag vill befatta sig med.
Sedan kan det ju såklart finnas andra orsaker, som företagsstrategiska orsaker. Ifall man ser att Twitter är på väg åt helt fel håll så kanske man inte vill fortsätta investera i plattformen av den orsaken.

Det handlar ju om att det kommer börja kosta pengar att få åtkomst till Twitters API, så Sony måste betala varje gång deras användare nyttjar funktionen i princip. Nämns i artikeln också.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Jag la upp mina screen shoots och videos med två klick upp till min twitter. Var väldigt smidigt läsa gör man nog inte dock.

Kanske inte lika smidigt att plocka upp telefonen iof men alla ens klipp de senaste 14 dagarna sparas automatiskt i PS-appen. Går ju å spara ner och skicka därifrån, förmodligen även efter att Twitterfunktionen försvunnit på konsolen.

Avstängd

X äger på alla sätt och vis. Bästa som har hänt mig. Även om jag inte använder X på konsolen så tycker jag det är synd att det tas bort. Förhoppningsvis kommer det tillbaka.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

X äger på alla sätt och vis. Bästa som har hänt mig. Även om jag inte använder X på konsolen så tycker jag det är synd att det tas bort. Förhoppningsvis kommer det tillbaka.

Okej 😂 Godnatt

Medlem

Väldigt märklig moderering av tråden, man kan knappt ha en åsikt här längre, än mindre säga som det är för att några tomtar blir kränkta. Rätt ironiskt givet anledningen till att han köpte det. 🙃

Medlem
Skrivet av heady89:

Väldigt märklig moderering av tråden, man kan knappt ha en åsikt här längre, än mindre säga som det är för att några tomtar blir kränkta. Rätt ironiskt givet anledningen till att han köpte det. 🙃

Inte särskilt märkligt för de som valt att följa fZ regelverk och valt att hålla sig till artikelns ämne istället för att framföra subjektiva åsikter om helt andra saker. Misstänker att detta regelverk även innehåller info huruvida det är ok att kalla forumiter för diverse öknamn som ”tomtar” etc (antar att du inte syftar på jultomten). Om ditt inlägg togs bort hade det uppenbarligen ingenting med artikelns ämne att göra, så helt korrekt att det togs bort.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Gnällkuk
Skrivet av Sphere of No Form:

Det har varit för att snabbt kunna dela med sig bilder/klipp dit. Inte för att läsa andras inlägg.

Ah okey, låter ju iofs mer rimligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av almblad:

Visste inte ens om att de hade stöd för de på konsolerna. Fungerar det inte med att logga in med webbläsaren bara? Och vem fan sitter och läser twitter på sin konsol?

Jag använder bara mina konsoler till att spela på.

Idag finns ingen större anledning till webbläsare, facebook, twitter, youtube,netflix eller liknande.
Surfar på mobilen eller datorn och film/ Netflix/ Youtube ser jag på smart tvn.

En "Dela" knapp på handkontrollern är för mig rätt onödigt.
Jag förstår att det underlättar för Youtubers, men dom har väl ändå någon form av streamningslåda så att dom själv kan vara med i bilden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag använder bara mina konsoler till att spela på.

Idag finns ingen större anledning till webbläsare, facebook, twitter, youtube,netflix eller liknande.
Surfar på mobilen eller datorn och film/ Netflix/ Youtube ser jag på smart tvn.

En "Dela" knapp på handkontrollern är för mig rätt onödigt.
Jag förstår att det underlättar för Youtubers, men dom har väl ändå någon form av streamningslåda så att dom själv kan vara med i bilden.

Håller med, känns som att viljan bland konsumenterna är att spelkonsolerna ska bli mer renodlade. Man spelar på konsolen, slösurfar på mobilen och seriös-surfar på datorn. Finns inga skäl att traggla med extremt långsamma virtuella tangentbord kontrollerade av en handkontroll när det är oerhört mycket smidigare att bara fiska fram mobilen, och man behöver då inte skifta nått mellan "appar" på konsolen, bara pausa medan man kollar nått på telefonen, sedan fortsätta spela.

1
Skriv svar