Payday 3 har bara en tiondel så många spelare som Payday 2

Robot
Payday 3 har bara en tiondel så många spelare som Payday 2

Undrar om någon på Starbreeze rånar?

#payday-2, #payday-3, #starbreeze


Medlem

När ska spelföretag lära sig att släppa fungerande produkter?
Detta skitsläpp kommer straffa Starbreeze under den totala livslängden av Payday 3, såvida de inte lyckas göra en No Man's Sky. Vilket jag tvivlar på.


signatur

I drank what?

Medlem

Chansade några hundringar på aktier för skoj skull men skulle köpt kebab istället. Sicken flopp det blev men man visste att det var ett riktigt gamble.

Dödgrävaren
Skrivet av Dergo218:

Chansade några hundringar på aktier för skoj skull men skulle köpt kebab istället. Sicken flopp det blev men man visste att det var ett riktigt gamble.

Köpte på mig en del när de låg strax över kronan, lite tråkigt att backa 70% typ... men verkar ju som att serverproblemen ändå inte är spelets största problem, med lite tur patchar de progressionen å gör det roligare att ta sig an så kanske det kan bli en fantastisk comeback story. Tror dock inte att aktierna kommer bli lönsamma ändå... tyvärr.

Medlem

:/


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Avstängd

Har inte spelat på ett par veckor minst, blir nog en uninstall snart. Allmänna uppfattningen bland content creators verkar vara att man ger upp om spelet.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem

Tråkigt, men inte oväntat.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Avinstallerade det när de krävde att jag skulle skapa ett konto för att få spela…tänkte bara testa genom game pass. Orkar inte ha hundra konton, vill bara spela ett spel inte skriva upp mig på hundra år av mailterror, Ubisoft tex…suck.

Medlem

Jag har spelat och inte haft några server eller online problem. Min åsikt är att spelet är väldigt roligt och en rad förbättringar har skett sedan 2:an.
Jag tror antalet spelare kommer att stiga i framtiden när fler inser att server problemen är borta.

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Har inte spelat på ett par veckor minst, blir nog en uninstall snart. Allmänna uppfattningen bland content creators verkar vara att man ger upp om spelet.

Japp men content creators är bara ute efter pengar.
Dom recenserar nya spel på kort tid för att snabbt få trafik. Youtube är förstört sen länge, off topic i för sig.

Medlem

Som man bäddar, får man ligga.

Jag är en av dom som gjorde återköp när flera gaming-polare gjorde återköp. Vill ju inte spela ensam med randoms. Lite synd ändå. Men kanske plockar upp det igen snart om det går på tidig rea.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Japp men content creators är bara ute efter pengar.
Dom recenserar nya spel på kort tid för att snabbt få trafik. Youtube är förstört sen länge, off topic i för sig.

Det gäller ju inte alla youtubers, jag följer en del som fokuserar nästan allt sitt innehåll på nischade och små spel. De må vara "stora" inom respektive community men drar inte särskilt många tittare och knappats några pengar att notera. Då fortsätter med sin grej och sitt spel för att de älskar det.
Sådana youtubers åsikter är definitivt värda att lyssna på!

Nu vet jag inget om de "content creators" som denna tråd avser, kanske stämmer det där.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av PixelGamer:

Japp men content creators är bara ute efter pengar.
Dom recenserar nya spel på kort tid för att snabbt få trafik. Youtube är förstört sen länge, off topic i för sig.

dEt äR eTt JäTtEbRa SpEl OcH fOlK hAr InTe TrÖtTnAt pGa DeT tRaSiGa PrOgReSsIoN sYsTeMeT sOm AlLa HaTaR eLlEr StArBrEeZeS NoNcHaLaNs ElLeR aLlA fUnKtIoNeR De FöRsÄmRaT sEn PaYdAy 2.

F ö, om content creators enkom är ute efter att "tjäna pengar" så ligger det i deras intresse att hajpa alla spel för att på så sätt generera mer tittare. Enligt din egen logik så tjänar de inga pengar på att avinstallera spelet.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Avstängd
Skrivet av Soulless:

Det gäller ju inte alla youtubers, jag följer en del som fokuserar nästan allt sitt innehåll på nischade och små spel. De må vara "stora" inom respektive community men drar inte särskilt många tittare och knappats några pengar att notera. Då fortsätter med sin grej och sitt spel för att de älskar det.
Sådana youtubers åsikter är definitivt värda att lyssna på!

Nu vet jag inget om de "content creators" som denna tråd avser, kanske stämmer det där.

Content creators är inte recensenter i första hand, de skapar content av spel dvs att de utforskar/tipsar/gör rankings osv om sina "favoritspel". Du har garanterat sett den typen av videos, typ '5 Secrets in Red Dead Redemption 2 You Missed' eller 'Ultimate Late Game Build for Melting Bosses in Elden Ring' typ.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Gnällkuk
Skrivet av AfterGlow:

Content creators är inte recensenter i första hand, de skapar content av spel dvs att de utforskar/tipsar/gör rankings osv om sina "favoritspel". Du har garanterat sett den typen av videos, typ '5 Secrets in Red Dead Redemption 2 You Missed' eller 'Ultimate Late Game Build for Melting Bosses in Elden Ring' typ.

Content creators har idag tagit över den stora rollen som tradintionella spelmedier hade en gång i tiden. Vi följer vissa personer för deras åsikter, ungefär som att vi skulle följa en recensent här. De bevakar och har antagligen samma åsikter som än själv, det är därför vi följer dem. Ungefär varför jag alltid kollar om Tomas har recenserat ett bilspel. Jag vet vad han eftersöker och jag vet vad han kommer att klanka ned på/hylla.

Att bara skuffa in dem i "recensent/content creator" är lite för generaliseriande kan jag tycka. Jag läser recensionerna här och följer de jag gillar för att verkligen få en bra uppfattning. Det finns journalister och journalister precis som det finns content creators och content creators. Vissa har passion för sitt yrke, andra inte.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av JackG100:

Köpte på mig en del när de låg strax över kronan, lite tråkigt att backa 70% typ... men verkar ju som att serverproblemen ändå inte är spelets största problem, med lite tur patchar de progressionen å gör det roligare att ta sig an så kanske det kan bli en fantastisk comeback story. Tror dock inte att aktierna kommer bli lönsamma ändå... tyvärr.

Ligger 15000kr back
Och varje dag verkar den sjunka 4%

Medlem

Värt att nämna är ju att de där siffrorna enbart gäller Steam.

Medlem

Konstigt när de har gett bort Payday 2 nästan gratis några gånger.

Edit: patchen är på väg: https://twitter.com/almirlisto/status/1717225297458733401

Almir skriver på X.

Citat:

Heisters, the first patch has been sent off and is currently going through a testing and certification process. Learn more in the post below. Thank you for your patience and your support.

Avstängd

Tråkigt att det är ett svenskt företag, men tyvärr är det välförtjänt. Förhoppningsvis lär man sig en läxa tills nästa gång, om man finns kvar tills nästa gång dvs.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Som man bäddar, får man ligga.

Om man bäddar får man ligga

Medlem

så går det när man säljer skit


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Japp men content creators är bara ute efter pengar.
Dom recenserar nya spel på kort tid för att snabbt få trafik. Youtube är förstört sen länge, off topic i för sig.

Det där beror extremt helt och hållet på vilka du följer/tittar på.

T.ex., vill jag har ARPG nyheter så tittar jag på Rhykker som för det mesta är väldigt transparent om det bra och dåliga, även i spel som han håller sig kärt och nära.
Vill jag ha spelnyheter gällande bilspel så tittar jag på Jimmy och SuperGT, tycker de har gett bra intryck på spel och varit öppna på både bra och dåliga.
Vill jag ha nyheter som är cRPG-orienterat så tittar jag på Cohhcarnage, tycker han har gett bra intryck, samt öppet kritiserar saker som är dåligt.

Finns fler som är nischade inom specifika genre eller spel, som är lika objektiva/subjektiva som vilken annan nyhetssida för spel.

Tror inte jag följer någon content creator som hypear upp spel som skulle vara trasigt utan att påpeka det. Enda som jag kan tänka mig som skulle kunna falla på den kategorin är Jackfrags, men följer inte honom så vet inte om han har blivit bättre.

Sen säger jag inte att det inte finns de som överhypear allt för att driva in så mycket trafik som möjligt. Sånt får man ju sålla bort, och istället hitta de man vet vågar visa negativa aspekter av spel som precis har släppts eller ska släppas.

Medlem

För de som klagar på "Varför släppa trasigt spel?" så är det rätt lätt svar på frågan; Pengar. De behöver få in pengar.

StarBreeze har inte haft det bra sedan 2018. De har gjort flera nyemissioner för att få in pengar för att kunna fortsätta driva bolaget.
Utannonseringen utav PayDay 3 var inte allt för länge sen, troligen så har de inte haft många år på sig att utveckla spelet.
Om jag inte minns helt fel, så var de tvungna att få tag på en Publisher först innan de ens kunde börja utvecklingen, troligen för att få finansiell stöd.
Publishern i sig hade nog en strikt deadline på när spelet måste släppas, samt att vi inte riktigt vet hur stor/liten budget de fick. Att driva ett företag kostar pengar, och börjar pengar ta slut så måste de sälja något för att driva in mer pengar.

I det här fallet, efter att ha följt Starbreeze i många många år (som aktieägare), så tror jag inte de har haft mycket val. De gick över till mobila marknaden efter PD2, och det har inte gått bra för dem. Det såg länge ut att de inte skulle göra PD3 överhuvudtaget.

Jag tror att PD3 är deras sista livlina för att undvika konkurs för att vara ärlig. Deras aktie har inte varit så låg som den är nu sedan 2012, det vill säga 1 år innan de släppte PayDay 2. Koch Media (som numera går under namnet Plaion) gjorde ett avtal med Starbreeze om €50M för PayDay 3, och den budgeten ska täcka produktionen, lansering samt post-lansering (dvs patchning/extra content) av spelet. Det var Mars 2021. €50M kommer man inte sådär jättelångt på, därmed varför spelet utvecklades under ett så kort tid (då budgeten ska även kunna täcka post-lansering).

Vill vi se ett långt framtid för PD3 samt framtida PayDay-spel så får vi hoppas att tillräckligt många köper spelet, samt spelar det genom Game Pass. Alt. att utgivarna i Embracer Group fortsätter att ge financiellt stöd till Starbreeze.

Nu har jag förvissa inga intern data, utan baserar ovanstående helt på deras offentliga finansiella rapporter samt av att ha följt bolaget länge nu. Och det jag tolkat från rapporterna så behövde/behöver Starbreeze få ut någon produkt för att driva in intäkter.

Medlem

Har aldrig vågat köpa mig aktier i Starbreeze, och det var nog rätt. Har ej heller förstått payday-hypen.. Körde första utgåvan med ett par polare, kanske 1 timme totalt, därefter kändes det klart. Jag köper att det var en unik spel-genre initialt though... Det finns en gräns för hur många gånger man kan göra samma grej och förvänta sig full entusiasm utan att vidareutveckla konceptet markant, och den gränsen har passerats.

De kunde exempelvis ha utvecklat konceptet till... En mer levande rpg-open-world-upplevelse där du som spelare har möjligheten att driva egna banker och verksamheter ur ett fågelperspektiv som kan utsättas för rån av andra spelare i first-person. Möjligheten att spela som polis... Möjligheten att axla någon utav rollerna i en domstol.... Dömma ut 'riktiga' penalties... Där maxtid i fängelse kanske motsvarar en veckas irl-tid. Där spelet fortsätter i fängelset.. Med möjlighet att göra affärer med andra intagna spelare, ägna sig åt mini games (kortspel med insats, slagsmål etc.) Sälja droger, muta vakter etc.. Där fängelsevakter kan utgöra spelare som valt att spela som polis... ...Fritagningar... (som skall kräva enorma in-game-resurser och anses ovanliga).. Möjlighet att varva och/eller hyra upp till 6 medlemmar/spelare till sin rånarliga utifrån ett in-game-annons-system där spelare har möjlighet att showcase:a ranks, gear, talents, ange hur hög procentsats de tar vid jobb, skriva en kort presentation osv... Osv... Osv...


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

RHK
Medlem
Skrivet av FRULZ:

Har aldrig vågat köpa mig aktier i Starbreeze, och det var nog rätt. Har ej heller förstått payday-hypen.. Körde första utgåvan med ett par polare, kanske 1 timme totalt, därefter kändes det klart. Jag köper att det var en unik spel-genre initialt though... Det finns en gräns för hur många gånger man kan göra samma grej och förvänta sig full entusiasm utan att vidareutveckla konceptet markant, och den gränsen har passerats.

De kunde exempelvis ha utvecklat konceptet till... En mer levande rpg-open-world-upplevelse där du som spelare har möjligheten att driva egna banker och verksamheter ur ett fågelperspektiv som kan utsättas för rån av andra spelare i first-person. Möjligheten att spela som polis... Möjligheten att axla någon utav rollerna i en domstol.... Dömma ut 'riktiga' penalties... Där maxtid i fängelse kanske motsvarar en veckas irl-tid. Där spelet fortsätter i fängelset.. Med möjlighet att göra affärer med andra intagna spelare, ägna sig åt mini games (kortspel med insats, slagsmål etc.) Sälja droger, muta vakter etc.. Där fängelsevakter kan utgöra spelare som valt att spela som polis... ...Fritagningar... (som skall kräva enorma in-game-resurser och anses ovanliga).. Möjlighet att varva och/eller hyra upp till 6 medlemmar/spelare till sin rånarliga utifrån ett in-game-annons-system där spelare har möjlighet att showcase:a ranks, gear, talents, ange hur hög procentsats de tar vid jobb, skriva en kort presentation osv... Osv... Osv...

De hade alltså kunnat gjort ett helt annat spel så att det blivit ännu mer ramaskrik?
Det är tydligt för mig att det spelarna efterfrågar är saker som fanns i payday 2 därav att så många gått tillbaka till just det.
De flesta verkar tycka att själva grund spelmekaniken är en förbättring och det är saker runt omkring som matchmaking, progression, hud, etc.

Medlem

Varje tråd om Starbreeze eller Payday fylls bara av kommentarer om aktien.

RHK
Medlem
Skrivet av superapan:

Varje tråd om Starbreeze eller Payday fylls bara av kommentarer om aktien.

Kanske för att det finns knappt 24000 aktieägare bara på Avanza. Tänk om alla aktieägare faktiskt skulle köpt och spelat payday3....

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Chansade några hundringar på aktier för skoj skull men skulle köpt kebab istället. Sicken flopp det blev men man visste att det var ett riktigt gamble.

Jag var arrogant nog att gå in ännu högre. Som tur var har jag skadeglädje och skrattade högt nar aktien sjönk som en sten i piss.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

För de som klagar på "Varför släppa trasigt spel?" så är det rätt lätt svar på frågan; Pengar. De behöver få in pengar.

StarBreeze har inte haft det bra sedan 2018. De har gjort flera nyemissioner för att få in pengar för att kunna fortsätta driva bolaget.
Utannonseringen utav PayDay 3 var inte allt för länge sen, troligen så har de inte haft många år på sig att utveckla spelet.
Om jag inte minns helt fel, så var de tvungna att få tag på en Publisher först innan de ens kunde börja utvecklingen, troligen för att få finansiell stöd.
Publishern i sig hade nog en strikt deadline på när spelet måste släppas, samt att vi inte riktigt vet hur stor/liten budget de fick. Att driva ett företag kostar pengar, och börjar pengar ta slut så måste de sälja något för att driva in mer pengar.

I det här fallet, efter att ha följt Starbreeze i många många år (som aktieägare), så tror jag inte de har haft mycket val. De gick över till mobila marknaden efter PD2, och det har inte gått bra för dem. Det såg länge ut att de inte skulle göra PD3 överhuvudtaget.

Jag tror att PD3 är deras sista livlina för att undvika konkurs för att vara ärlig. Deras aktie har inte varit så låg som den är nu sedan 2012, det vill säga 1 år innan de släppte PayDay 2. Koch Media (som numera går under namnet Plaion) gjorde ett avtal med Starbreeze om €50M för PayDay 3, och den budgeten ska täcka produktionen, lansering samt post-lansering (dvs patchning/extra content) av spelet. Det var Mars 2021. €50M kommer man inte sådär jättelångt på, därmed varför spelet utvecklades under ett så kort tid (då budgeten ska även kunna täcka post-lansering).

Vill vi se ett långt framtid för PD3 samt framtida PayDay-spel så får vi hoppas att tillräckligt många köper spelet, samt spelar det genom Game Pass. Alt. att utgivarna i Embracer Group fortsätter att ge financiellt stöd till Starbreeze.

Nu har jag förvissa inga intern data, utan baserar ovanstående helt på deras offentliga finansiella rapporter samt av att ha följt bolaget länge nu. Och det jag tolkat från rapporterna så behövde/behöver Starbreeze få ut någon produkt för att driva in intäkter.

Det är ju helt och hållet orimligt att dom haft 50 miljoner euro i budget för PD3, man kan tro dom använt 1 miljon under ett års tid att utveckla spelet. Det är helt obeskrivligt uselt skick som det släpptes i. Det hade behövt minst 2 år till i ugnen innan det skulle vara ett spel värt att släppa.

Jag spelade i 4h innan jag avinstallerade och installerade payday 2 istället.

Lords of the fallen hade 66 miljoner dollar i budget, och det ett spel i betydligt större skala.

12
Skriv svar