Payday 3 har bara en tiondel så många spelare som Payday 2

RHK
Medlem
Skrivet av noreason:

Det är ju helt och hållet orimligt att dom haft 50 miljoner euro i budget för PD3, man kan tro dom använt 1 miljon under ett års tid att utveckla spelet. Det är helt obeskrivligt uselt skick som det släpptes i. Det hade behövt minst 2 år till i ugnen innan det skulle vara ett spel värt att släppa.

Jag spelade i 4h innan jag avinstallerade och installerade payday 2 istället.

Lords of the fallen hade 66 miljoner dollar i budget, och det ett spel i betydligt större skala.

66 miljoner dollar 2014 skulle vara mycket mer 2023.
Av de 66 miljonerna var 42.2 miljoner utvecklingskostnader vilket med inflation skulle vara över 50 miljoner i utvecklingskostnader idag, d.v.s lika mycket som payday 3 totala budget.

Tror inte folk förstår hur mycket som bara försvinner i marknadsföring av ett spel.
De 50 miljonerna skulle dessutom täcka spelets första 18 månader efter release vad gäller patcher, dlc, etc.

1 miljon skulle innebära typ 10 utvecklare i ett år, det gör du inget storspel på.

Medlem

Finns det något sätt det är tänkt att man ska ta alla dye packs i första banken om man spelar solo? Jag är inte tillräckligt snabb för att ta alla själv.

Medlem

Det som måste vara riktigt skitigt för sbz är att spelet sålde säkert sjukt bra day 1, sedan dog det ut helt pga serverproblemen, som de - som jag förstår det - inte kunde kontrollera?

MEEEEN jag tycker verkligen det är skit att tvinga på folk online only i SP, då hade ju folk kunnat spela det och man hade sluppit minst hälften av alla dåliga betyg och vetat att folk kan spela spelet.

Dessutom måste jag säga... p3 som spelet är, det är ju lite... man hade ju kunnat tro att efter 10 år så skulle det vara lite mera som GTA eller något annat, lite större liksom. Nu är det ju mera som en kopia av p2 fast kanske lite bättre plattform att bygga på.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

F ö, om content creators enkom är ute efter att "tjäna pengar" så ligger det i deras intresse att hajpa alla spel för att på så sätt generera mer tittare. Enligt din egen logik så tjänar de inga pengar på att avinstallera spelet.

Tror du inte att videor med rubriker som "Payday 3 is a TRAINWRECK" tillsammans med bild på content creator som gapar som att hen såg ett ånglok för första gången genererar tittare? Min uppfattning är att folk älskar brutala sågningar och att man därför hellre tar till storsläggan än ger en axelryckning åt medelmåttiga spel.

Skrivet av Hipshot:

Dessutom måste jag säga... p3 som spelet är, det är ju lite... man hade ju kunnat tro att efter 10 år så skulle det vara lite mera som GTA eller något annat, lite större liksom. Nu är det ju mera som en kopia av p2 fast kanske lite bättre plattform att bygga på.

Målsättningen kanske är att tjäna ihop tillräckligt på P3 för att kunna förverkliga en mer ambitiös vision till Payday 4? Alternativt så räknar de kallt med att gå F2P och att sälja hattar och lootboxes och försöka porta spelet till Android...

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

dEt äR eTt JäTtEbRa SpEl OcH fOlK hAr InTe TrÖtTnAt pGa DeT tRaSiGa PrOgReSsIoN sYsTeMeT sOm AlLa HaTaR eLlEr StArBrEeZeS NoNcHaLaNs ElLeR aLlA fUnKtIoNeR De FöRsÄmRaT sEn PaYdAy 2.

F ö, om content creators enkom är ute efter att "tjäna pengar" så ligger det i deras intresse att hajpa alla spel för att på så sätt generera mer tittare. Enligt din egen logik så tjänar de inga pengar på att avinstallera spelet.

Jo, om de plockar upp ett annat spel med större intresse hos sin publik.

Medlem

Mitt intresse för spelet har gått ner sen lanseringen. Det är fortfarande kul med vänner att steltha sig igenom banorna men det behövs "mer" och att köra med randoms slutar bara i en shitstorm.

Hade gärna sett fler banor av typen Cock off som kan köras med randoms och ändå vara kul när det bara är skjutande för att locka mig att hoppa in i spelet själv.

Medlem

Jag gillar spelet! Spelar inte så värst ofta, det blir väl 1-2 kvällar per vecka. Har inte ens hunnit spela alla banor än. Men om man spelar oftare än så förstår jag att man kanske inte spelar mer nu efter en månad - det borde rimligtvis vara tillräckligt med tid för att ha kört igenom alla banor. Spelar man 5-7 gånger i veckan lär det ju räcka med två veckor eftersom det bara finns 8 banor. När man är "färdig" med spelet kan man ju då alltså välja mellan att spela det ännu mer, trots dess kända brister, eller fortsätta spela föregångaren som har tio år av material på ryggen. Eller spela något helt annat - det ser nästan ut som att det är det som har hänt.

Payday 2 gick live med ~55K spelare på Steam. Efter en månad var det nere på 25K och ytterligare en månad senare på 15K. Det steg inte förrän efter ett halvår. Man ser tydliga trender med det spelet att 50K spelar när nytt material kommer och när folk är färdiga är det ner igen till 15K spelare (det här är alltså under lanseringsåret).

Payday 3 gick live med 70K spelare (oklart för mig hur det mäts eftersom typ ingen kunde spela p.g.a. trasig match maker? ). Siffran sjönk snabbt till hälften, 35K redan efter lanseringshelgen. Efter två veckor ner till ~15K och nu efter en månad nere på 2K spelare. Markant starkare ras än Payday 2, som i min mening hade ett avsevärt sämre utbud av banor vid sin lansering än trean. Antar att folk är missnöjda med nivån som spelet håller och inte ens bemödar sig med att spela färdigt?

Från 2020 hände något med Payday 2, då steg lägsta punkten från 15K spelare till omkring 40-50K konstant ända fram till nu. Jag har faktiskt ingen insikt i varför? Jag har inte spelat tvåan på många år. Ur det perspektivet är ju det nuvarande 36K ett lågt antal. Men lägger man ihop spelarna från trean med spelarna från tvåan så når man ändå inte riktigt upp till det normala antalet för tvåan. Så jag vet inte... Spelar folk andra spel helt enkelt? Det ser för mig inte riktigt ut som att så många spelar tvåan "istället för" trean, utan att bägge spelen har tappat spelare de senaste 1-2 månaderna.

Så med det sagt är det väl inte så konstigt att många fler spelar tvåan än trean. Tvåan har som sagt enormt mycket material och en stark spelarbas. Payday 3 har inte tillräckligt med material för att hålla upp antalet spelare längre än en månad och dess brister gör det än värre. Att de inte lyckats åtgärda några brister förvärrar ytterligare. Tycker att det är väldigt synd att de inte lyckats patcha spelet i den takt de hade tänkt. Senaste nytt i det ämnet är ju att de upptäckte ett kritiskt problem i sitt uppdateringsflöde som riskerade att rensa spelarens progress, vilket är en förståelig anledning till att inte släppa något.

Men grundmekaniken i spelet är fortfarande bra och jag hoppas verkligen att spelet får sig ett uppsving när de patchar det och släpper nytt material.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det som måste vara riktigt skitigt för sbz är att spelet sålde säkert sjukt bra day 1, sedan dog det ut helt pga serverproblemen, som de - som jag förstår det - inte kunde kontrollera?

MEEEEN jag tycker verkligen det är skit att tvinga på folk online only i SP, då hade ju folk kunnat spela det och man hade sluppit minst hälften av alla dåliga betyg och vetat att folk kan spela spelet.

Dessutom måste jag säga... p3 som spelet är, det är ju lite... man hade ju kunnat tro att efter 10 år så skulle det vara lite mera som GTA eller något annat, lite större liksom. Nu är det ju mera som en kopia av p2 fast kanske lite bättre plattform att bygga på.

Fast PD3 har inte utvecklats i 10 år. Som högst skulle jag våga påstå att utvecklingen har varit 2-3 år, max. PD3 gjorde sin första Teaser Trailer reveal 9 månader sen. Det är inte lång tid tillbaka om man jämför med spel som oftast annonseras 1+ år innan release.

Hade de utvecklat PD3 lika länge som CDPR utvecklade CP2077 så definitivt hade jag hållit med om att skalan på spelet borde ha varit större.

Medlem
Skrivet av RHK:

De hade alltså kunnat gjort ett helt annat spel så att det blivit ännu mer ramaskrik?
Det är tydligt för mig att det spelarna efterfrågar är saker som fanns i payday 2 därav att så många gått tillbaka till just det.
De flesta verkar tycka att själva grund spelmekaniken är en förbättring och det är saker runt omkring som matchmaking, progression, hud, etc.

Kanske hade svikit några i den etablerade spelarbasen. Men de hade tjänat på en massa tillströmmande grupper. I slutändan handlar det om pengar så tillvida man inte är superrik.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast PD3 har inte utvecklats i 10 år. Som högst skulle jag våga påstå att utvecklingen har varit 2-3 år, max. PD3 gjorde sin första Teaser Trailer reveal 9 månader sen. Det är inte lång tid tillbaka om man jämför med spel som oftast annonseras 1+ år innan release.

Hade de utvecklat PD3 lika länge som CDPR utvecklade CP2077 så definitivt hade jag hållit med om att skalan på spelet borde ha varit större.

Det har verkligen inte utvecklats i 10 år, då hade man nog haft ett bra mycket större spel, men det kunde ha utvecklats så länge. Jag var där för kanske 4 år sedan, då fanns det inte så mycket direkt.

Troligen hade spelet varit en helt annan sak om bosse fortfarande hade varit kvar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar