Xbox slog omsättningsrekord, trots minskad hårdvaruförsäljning

Robot
Xbox slog omsättningsrekord, trots minskad hårdvaruförsäljning
Medlem

Frågan är hur många som körde en månad bara för SF?
Sedan så försvann friends and family och det är väl svårare att få billiga månader nu så fler fick väl betala fullpris.

Ska bli intressant att se hur det går framöver, men vi får väl inga siffror om det går dåligt, så det blir väl svårt att tyda.

Hjälper eller stjälper GP Starfield är frågan. 1-2 månader GP för Starfield vs hur många som betalt fullpris annars.

Lite oväntat att det inte sålts fler konsoler, SF borde väl vara en konsol säljare? Typ största sedan lanseringen av Series?

Det är kanske klart att GP användare är viktigare än såld hårdvara, men överlägset flest GP användare lär ju ha sin prenumeration på Xbox konsol. Så det finns just nu ett klart samband.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Frågan är hur många som körde en månad bara för SF?
Sedan så försvann friends and family och det är väl svårare att få billiga månader nu så fler fick väl betala fullpris.

Ska bli intressant att se hur det går framöver, men vi får väl inga siffror om det går dåligt, så det blir väl svårt att tyda.

Hjälper eller stjälper GP Starfield är frågan. 1-2 månader GP för Starfield vs hur många som betalt fullpris annars.

Lite oväntat att det inte sålts fler konsoler, SF borde väl vara en konsol säljare? Typ största sedan lanseringen av Series?

Ja, man tycker ju att Starfield snarare borde öka konsolförsäljningen.

Nä, Forza Horizon 5 är tydligen största spelet till den här Xbox-generationen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, man tycker ju att Starfield snarare borde öka konsolförsäljningen.

Nä, Forza Horizon 5 är tydligen största spelet till den här Xbox-generationen.

Sedan ska man komma ihåg att möjligheten att streama spelet via xcloud är ett sätt som en del säkert väljer att använda sig av. Behovet av att köpa en konsol minskar om man kan "nöja" sig med det sättet att konsumera spel på.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, man tycker ju att Starfield snarare borde öka konsolförsäljningen.

Nä, Forza Horizon 5 är tydligen största spelet till den här Xbox-generationen.

Jo, jag menar mest hypade och efterlängtade. Racing är väl lite mer nisch?

Medlem
Skrivet av MrAndersson:

Sedan ska man komma ihåg att möjligheten att streama spelet via xcloud är ett sätt som en del säkert väljer att använda sig av. Behovet av att köpa en konsol minskar om man kan "nöja" sig med det sättet att konsumera spel på.

Tror inte det är många % som bara kör GP via cloud. Skulle det vara det så hade Xbox stoltserat såklart.
Det är mer ett potential framöver än något som används i stor skala än så länge.

Ett genomslag som kan ske är när Xcloud fungerar bättre än Series S och spelare då föredrar att streama en bättre version via nätet på sin lokala Series S konsol.
Tror inte riktigt vi är där på ett tag dock, men kanske kan ske innan eller runt nästa generation.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är hur många som körde en månad bara för SF?
Sedan så försvann friends and family och det är väl svårare att få billiga månader nu så fler fick väl betala fullpris.

Ska bli intressant att se hur det går framöver, men vi får väl inga siffror om det går dåligt, så det blir väl svårt att tyda.

Hjälper eller stjälper GP Starfield är frågan. 1-2 månader GP för Starfield vs hur många som betalt fullpris annars.

Lite oväntat att det inte sålts fler konsoler, SF borde väl vara en konsol säljare? Typ största sedan lanseringen av Series?

Det är kanske klart att GP användare är viktigare än såld hårdvara, men överlägset flest GP användare lär ju ha sin prenumeration på Xbox konsol. Så det finns just nu ett klart samband.

Varför skulle du inte få siffror om det går dåligt? Du kan ju se nu att Xbox hårdvara har gått sämre.

Skrivet av Fearnox:

Jo, jag menar mest hypade och efterlängtade. Racing är väl lite mer nisch?

FH5 har över 30 miljoner reggade konton , runt 10 miljoner är aktiva users. Låter inte så nisch.

Medlem
Skrivet av noreason:

Varför skulle du inte få siffror om det går dåligt? Du kan ju se nu att Xbox hårdvara har gått sämre.

FH5 har över 30 miljoner reggade konton , runt 10 miljoner är aktiva users. Låter inte så nisch.

Xbox har sedan länge slutat publicera försäljnings siffror.

Tänker att racing i allmänhet är mer nisch, inte FH5 i sig. Episk rymd RPG som är hypat i skyarna och beskrivs som Skyrim in space känns lite mer mainstream.

KoP
Medlem

Väntar fortfarande på en redig prissänkning på en Series X. Orimligt att den kostar lika mycket 3 år senare.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Jo, jag menar mest hypade och efterlängtade. Racing är väl lite mer nisch?

Ah, fattar. Ja, racing överlag, men det här är open world-arkad som uppenbarligen går hem brett. Känns lite som att Horizon har hittat en nutida NFS-nisch.


signatur
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Xbox har sedan länge slutat publicera försäljnings siffror.

Tänker att racing i allmänhet är mer nisch, inte FH5 i sig. Episk rymd RPG som är hypat i skyarna och beskrivs som Skyrim in space känns lite mer mainstream.

Vad menar du med att försäljningssiffror inte publiceras? Då spelar det ju ingen roll om det går dåligt eller bra? Vad har det med det första du skrev?

FH5 har varit ute i 2 år eller något, starfield kan ju nå upp till samma siffror. Om du läser rapporten så hittar du mer information som:

Rekord antar timmar spelade på game pass
11 miljoner starfield spelare
Xbox stod för hälften av timmarna spelade på starfield
Starfields launch gjorde att game pass slog rekord i antal sign ups

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är hur många som körde en månad bara för SF?
Sedan så försvann friends and family och det är väl svårare att få billiga månader nu så fler fick väl betala fullpris.

Ska bli intressant att se hur det går framöver, men vi får väl inga siffror om det går dåligt, så det blir väl svårt att tyda.

Hjälper eller stjälper GP Starfield är frågan. 1-2 månader GP för Starfield vs hur många som betalt fullpris annars.

Lite oväntat att det inte sålts fler konsoler, SF borde väl vara en konsol säljare? Typ största sedan lanseringen av Series?

Det är kanske klart att GP användare är viktigare än såld hårdvara, men överlägset flest GP användare lär ju ha sin prenumeration på Xbox konsol. Så det finns just nu ett klart samband.

Jag tror inte att Fz gjorde något nyhet över det, men PS5:ans försäljning under sep i europa (Tyskland ej inräknat) ökade med 175% jämfört med samma period förra året, samtidigt som Series X|S backade med 35% . Jävligt märkligt med tanke på Starfield som borde ha boostat försäljningen. PS5an dominerar verkligen.

https://www.gamesindustry.biz/console-and-pc-game-sales-fall-...

Redaktör
Skrivet av Bullen86:

Jag tror inte att Fz gjorde något nyhet över det, men PS5:ans försäljning under sep i europa (Tyskland ej inräknat) ökade med 175% jämfört med samma period förra året, samtidigt som Series X|S backade med 35% . Jävligt märkligt med tanke på Starfield som borde ha boostat försäljningen. PS5an dominerar verkligen.

https://www.gamesindustry.biz/console-and-pc-game-sales-fall-...

Jodå, vi skrev. PS5-ökningen förklaras till stor del av att den finns brett tillgänglig, vilket den inte gjort tidigare. Tveksamt om Xbox-försämringen beror på det i nån större utsträckning. Och ja, det är konstigt att det dyker när Starfield släpps.


signatur
Medlem

Det ser mörkt ut för hårdvaran när inte ens ett av generationens största släpp till Xbox kan få försäljningen att sluta sjunka.

Series S/X verkar gå mot sämre hårdvaruförsäljning än förra generationen.

Medlem

Vore konstigt om den (omsättningen) minskade eftersom de höjt priserna på sina produkter.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vore konstigt om den (omsättningen) minskade eftersom de höjt priserna på sina produkter.

Det är ju dock inte så det fungerar. Högre priser resulterar såklart inte nödvändigtvis i högre omsättning. Det är ju efterfrågan och priselasticiteten för produkten som avgör.

Om kunderna inte är villiga att betala de högre priserna och väljer att inte köpa produkten eller tjänsten så sjunker ju också till slut omsättningen, inte märkligare än så.

Precis som att sätta lägre priser för att locka fler kunder och öka försäljningsvolymen även det kan öka omsättningen. Det ena innebär nödvändigtvis inte automatiskt det andra.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Högre priser resulterar såklart inte nödvändigtvis i högre omsättning.

Men i det fallet vi diskuterar så ledde det till en högre omsättning.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Men i det fallet vi diskuterar så ledde det till en högre omsättning.

Läs igen vad du skrev och vad jag svarade på. 😊


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Läs igen vad du skrev och vad jag svarade på. 😊

Usch vilken hård ton. Men ok jag ska göra som du säger och läsa samt smälta det du skrivit. Hoppas jag blir smartare.

Medlem

Hoppas att dom nya på Game Pass får mersmak och fortsätter i så fall.
För det är ju avsevärt bättre än sina konkurrenterna.

Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Hoppas att dom nya på Game Pass får mersmak och fortsätter i så fall.
För det är ju avsevärt bättre än sina konkurrenterna.

Frågan är vad som skulle kunna få antalet användare att öka drastiskt framöver. Att GP får en tillfällig bump vid större spelsläpp är inget oväntat, men det är inte heller vad Xbox är ute efter. De vill såklart ha prenumeranter över lång tid för att det ska gå ihop, och då menar jag inte sådana som lyckats få en bra deal utan de som betalar runt fullpris.

Spelar man nästan bara ett spel så är inte GP en lika bra deal längre och många av de allra största titlarna är utanför GP.
Jag tänker då på de som kanske nästan bara kör CoD, FIFA, Fortnite, Minecraft med mer. De kanske handlar på REA utöver detta eller bara vill ha 1-2 titlar utöver detta per år.

Målet på 100 Miljoner användare om 6-7 år känns ganska långt borta och Phil Spencer har sagt att dem förmodligen kommer lämna spelindustrin ifall de inte uppnår vissa kriterier, kanske så tidigt som 2027.

"FTC lawyer James Weingarten put the following internal Xbox Game Pass slide in front of Spencer, asking him whether he agreed with the projections that show the subscription service surpassing 100 million users between FY29 and FY30, largely due to an increase in the PC and cloud market.

Spencer said in no uncertain terms that Microsoft could exit the gaming business if this projection became reality. Microsoft needs the light green and blue segments (PC and cloud) to get much larger and much faster by fiscal year 2027, or it could opt out of the business altogether.

I do not believe that that is what the future Xbox business would look like. This is a presentation from our devices organization to the gaming leadership team, so this is the view from the team that is chartered with building our hardware on what the future business would look like.

I can fairly safely say that if we do not make more progress than this off of console, we would exit the gaming business. If this were the outcome, we would -- I don't believe we'd still be in the business."

Nu ska man säkert som vanligt ta allt som Phil säger med en grävskopa salt, men det behöver förmodligen ske en ganska stor ökning framöver och jag antar att det de har räknat med en viss nivå när de bestämt sig för att genomföra vissa uppköp.

Jag själv hade no tänkt i betydligt längre banor, att dem borde siktat på nästa generation istället. När 10 år dealen är klar och de fått ordning på alla Studios organisering(vilket lär ta tid) och dem kan börja rulla ut titlar i hög kvalité med jämna mellanrum.
Då räknar jag också in tiden det gör att utveckla ett spel i detta, så får de ordning på maskineriet till 2025 så ser man frukten av det tidigast 2028. De har ett oerhört potential ifall de skulle lyckas, men historiskt sätt så har de tyvärr inte lyckats bra. De har så mycket varumärken som skulle kunnat vara gigantiska nu, men istället så är det väl nästan bara Forza än så länge som ligger på AAA topp nivå. Jag tycker inte att det är acceptabelt att misslyckas med Halo, det borde vara deras Mario.

Ge oss WoW 2, Starcraft i Gears of War stil, Modernt Banjo, Perfect dark i med inspiration av Uncharted och Mission Impossible(filmerna), Fallout Vegas 2, Ett AAAA Halo(eller överge och fokusera på Gears eller Starcraft världsbyggande istället), med många många fler. Dock så tror jag inte vi får något av detta.

1
Skriv svar