Därför förlorade Xbox

It's not a lake, it's an ocean
Därför förlorade Xbox

Många har undrat hur Microsoft kunde snubbla på sina egna fötter så efter framgångarna med Xbox 360. Vad hände när de skulle utveckla sin tredje konsol? Laura Fryer arbetade på Microsoft i 16 år, var inblandad i Gears of War och får räknas som en riktig veteran i sammanhanget. Hennes syn på vad som gick snett är väldigt intressant.

Det brukar sägas att "culture eats strategy for breakfast", dvs. att på en arbetsplats är kulturen mycket viktigare än strategier och strukturer. Givetvis behövs strategier och ramar för att en verksamhet ska fungera väl, men om kulturen på arbetsplatsen är rutten spelar det ingen roll. Resultaten kommer ändå utebli. Detta tycks vara en del av Fryers förklaring till varför det gick utför för Xbox. Fel och frånvarande chefer. En kultur där ledarna inte lyssnar på medarbetarna eller ens konsumenterna. En tondöv kultur där feedback saknas. Avsaknad av ödmjukhet från ledarna.

"It doesn't matter what you say your culture is. People watch what you do and how you act and that is your culture."

Det finns säkert många fler förklaringar, men mycket av det som Laura Fryer säger är allmängiltigt och gäller sannolikt även för Xbox.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Känns"typiskt ms".
Xbox kommer i slutändan bara bli en "tjänst" därför MS uppköp av studios inte ska uppmuntras


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/XNrAM4n.jpg

En kultur där ledarna inte lyssnar på medarbetarna eller ens konsumenterna. En tondöv kultur där feedback saknas. Avsaknad av ödmjukhet från ledarna.

Som varje företag världen över då. 🤣

Medlem

Tror denna kan bli den sista generationen med regelrätt konsol från Microsoft, de känns oförmögna numera att lära sig av sina tabbar. Sen om inte Gamepass rycker upp sig rejält, så kan MS mycket väl mer eller mindre lämna engagemanget i spelbranschen inom 10 år. Inte mig emot. Ser gärna att Microsoft game studios återuppstår och att man kan spela Microsofts spel på t.ex. Nintendo Switch istället, att de så att säga blir en regelrätt tredjepartsutgivare

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror denna kan bli den sista generationen med regelrätt konsol från Microsoft, de känns oförmögna numera att lära sig av sina tabbar. Sen om inte Gamepass rycker upp sig rejält, så kan MS mycket väl mer eller mindre lämna engagemanget i spelbranschen inom 10 år. Inte mig emot. Ser gärna att Microsoft game studios återuppstår och att man kan spela Microsofts spel på t.ex. Nintendo Switch istället, att de så att säga blir en regelrätt tredjepartsutgivare

Nu är ju att lära sig av sina misstag som dom varit experter på de senaste åren efter Xbox ones första år så har ju dom gjort en jättestor resa. Samtidigt som Gamepass går otroligt bra och verkligen inget som behöver rycka upp sig ännu då dom fortfarande är mil framför konkurrenter på den fronten.

Medlem

Mitt största problem är att dom förutom Halo och Forza verkar ha tappat all motivation att släppa egna spel som dom gjorde under 360 tiden. Jag har så många härliga spelminnen från spelen från den eran.


signatur

PSN: OAKTHYR

Releasehästryttare

Sjukt att Vavle ändå inte ens tjänar 2miljarder!

Medlem
Skrivet av Devan:

https://i.imgur.com/uDl4UJc.png

Sjukt att Vavle ändå inte ens tjänar 2miljarder!

Googlar man "Valve revenue" har det varit runt 12-13miljarder dollar senaste åren.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu är ju att lära sig av sina misstag som dom varit experter på de senaste åren efter Xbox ones första år så har ju dom gjort en jättestor resa. Samtidigt som Gamepass går otroligt bra och verkligen inget som behöver rycka upp sig ännu då dom fortfarande är mil framför konkurrenter på den fronten.

Håller inte med på den.
Xbox dras fortfarande med samma problem från Xbox One-eran, brist på spel och spel som väl släpps är oftast av sämre kvalitet än väntat. Och Gamepass tycks ha parkerat i prenumerationsantal senaste 2 åren, tjänsten verkar inte bli den revolution MS hoppats på. Prenumerationstjänster generellt är väl på viss tillbakagång nu, så känns inte helt klockrent numera att storsatsa på "Netflix för spel" som det kanske var 2016. Gamepass tyngs väl av just samma problematik som Netflix, mycket innehåll men bedrövlig kvalitet.

Medlem
Skrivet av Devan:

https://i.imgur.com/uDl4UJc.png

Sjukt att Vavle ändå inte ens tjänar 2miljarder!

Väldigt okomplett lista


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Väldigt okomplett lista

Saknas väl dom som inte är börsnoterad som valve tex.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Majoren:

Håller inte med på den.
Xbox dras fortfarande med samma problem från Xbox One-eran, brist på spel och spel som väl släpps är oftast av sämre kvalitet än väntat. Och Gamepass tycks ha parkerat i prenumerationsantal senaste 2 åren, tjänsten verkar inte bli den revolution MS hoppats på. Prenumerationstjänster generellt är väl på viss tillbakagång nu, så känns inte helt klockrent numera att storsatsa på "Netflix för spel" som det kanske var 2016. Gamepass tyngs väl av just samma problematik som Netflix, mycket innehåll men bedrövlig kvalitet.

När det kommer till game pass så fortsätter den ju att växa där senaste siffran 2023 verkar peka på 30miljoner, vilket är 5miljoner fler än i slutet på 2022.

Antalet spel kanske minskat lite även om det handlar mera om vilken sorts spel en är intresserad av, men kvalitén är ju en högst subjektiv fråga.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

När det kommer till game pass så fortsätter den ju att växa där senaste siffran 2023 verkar peka på 30miljoner, vilket är 5miljoner fler än i slutet på 2022.

Antalet spel kanske minskat lite även om det handlar mera om vilken sorts spel en är intresserad av, men kvalitén är ju en högst subjektiv fråga.

Alltså en oerhört långsam tillväxt, inte minst med tanke på att Live Guld varit på dekis och fasats ut under lång tid.

KoP
Medlem

Förlorat och förlorat. Som att påstå att Mazda har förlorat bara för att Kia säljer fler bilar. 😂

Medlem

Under nuvarande ledning har ju Microsoft varit fenomenalt duktiga på att tappa bollen och slarva bort precis alla framgångsrika franchises de haft så där får hon väl vatten på sin kvarn. Samtidigt verkar de ju ha varit väldigt bra på att anpassa sig efter förlusten av Xbone-generationen, som det är nu kommer de sälja sin konsumentfientliga digitalversion av Series X som en plattform för Gamepass och blir molntjänsten bättre kommer de ju till slut kunna lansera en billig enhet för streaming.

Inga bra spel men likväl ett stort bibliotek av skåpmat och mediokra dussinspel ("gamepass-kvalitet") lär väl bli ett starkt alternativ på marknaden.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av OAKTHYR:

Mitt största problem är att dom förutom Halo och Forza verkar ha tappat all motivation att släppa egna spel som dom gjorde under 360 tiden. Jag har så många härliga spelminnen från spelen från den eran.

Ja, det känns som att det var länge sedan vi såg en ny, spännande och framgångsrik franchise lanseras på Xbox (vi får se vart Starfield tar vägen). 360-eran var ju magisk med både BioShock och Mass Effect som debuterade på Xbox, marknadens bästa racingspel, rekordlanseringen av Halo 3 osv osv. Vete tusan om de lyckas nå dit igen, även om de äger fler studior än någonsin.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av KoP:

Förlorat och förlorat. Som att påstå att Mazda har förlorat bara för att Kia säljer fler bilar. 😂

Det är ju liiiite olika marknader.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Håller inte med på den.
Xbox dras fortfarande med samma problem från Xbox One-eran, brist på spel och spel som väl släpps är oftast av sämre kvalitet än väntat. Och Gamepass tycks ha parkerat i prenumerationsantal senaste 2 åren, tjänsten verkar inte bli den revolution MS hoppats på. Prenumerationstjänster generellt är väl på viss tillbakagång nu, så känns inte helt klockrent numera att storsatsa på "Netflix för spel" som det kanske var 2016. Gamepass tyngs väl av just samma problematik som Netflix, mycket innehåll men bedrövlig kvalitet.

I mina ögon har de inte riktigt hämtat sig från Xbox One-eran än, där är vi överens. I övrigt tycker jag att du mest raljerar. Bedrövlig kvalitet på Game Pass? Sällan Stellan. Och jämfört med vad?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

I mina ögon har de inte riktigt hämtat sig från Xbox One-eran än, där är vi överens. I övrigt tycker jag att du mest raljerar. Bedrövlig kvalitet på Game Pass? Sällan Stellan. Och jämfört med vad?

Finns inget att jämföra med direkt då gamepass är rätt så mycket först på bollen, det är nog mer upplägget som sådant som inte helt oväntat leder till "direct-to-video"-kvalitet på spelutbudet på Gamepass. Dvs. prenumerationsupplägget och trycket på att hålla tjänsten aktiv med nytt innehåll trots att Microsoft fortfarande inte har fungerande intern spelproduktion på plats.

Inte så konstigt att Sony valt att prioritera sin liknande tjänst lägre, upplägget är helt enkelt inte lämpligt för främjandet av god kvalitet. Misstänker det på sikt kommer driva på "netflix-utvecklingen" av spelbranschen ytterligare där mediokra spelhus och mediokra produkter kommer flockas till prenumerationstjänster som Gamepass för att det är enkelt sätt att säkra stabila inkomster med minimal ansträngning eller risktagande.

Skrivet av kebbe:

Inga bra spel men likväl ett stort bibliotek av skåpmat och mediokra dussinspel ("gamepass-kvalitet") lär väl bli ett starkt alternativ på marknaden.

Jepp. Fram tills luften går ur luftslottet. Prenumerations "ekosystemen" är på väg mot kollaps inom filmbranschen, och därefter följer spelbranschen efter.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Finns inget att jämföra med direkt då gamepass är rätt så mycket först på bollen, det är nog mer upplägget som sådant som inte helt oväntat leder till "direct-to-video"-kvalitet på spelutbudet på Gamepass. Dvs. prenumerationsupplägget och trycket på att hålla tjänsten aktiv med nytt innehåll trots att Microsoft fortfarande inte har fungerande intern spelproduktion på plats.

Inte så konstigt att Sony valt att prioritera sin liknande tjänst lägre, upplägget är helt enkelt inte lämpligt för främjandet av god kvalitet. Misstänker det på sikt kommer driva på "netflix-utvecklingen" av spelbranschen ytterligare där mediokra spelhus och mediokra produkter kommer flockas till prenumerationstjänster som Gamepass för att det är enkelt sätt att säkra stabila inkomster med minimal ansträngning eller risktagande.

Det finns en risk för en netflixifiering av spelbranschen på sikt. Men samtidigt motsägs ju den risken av din förutsägelse att prenumerationstjänsterna kommer kollapsa. Sanningen är ju att ingen vet hur det kommer utvecklas. Det finns skillnader mellan musik-, film- och spelbranscherna, de är inte rakt av jämförbara.

Vad gäller utbudet på Game Pass och kvalitet på utbudet ser jag helt enkelt inte den problematik som du lyfter. Jag har prenumererat sedan tjänsten släpptes för drygt sex år sedan. Då var det väldigt lite att välja på och, som jag minns det, en hel del 360-spel. Sedan dess har det däremot hänt enormt mycket. Game Pass har under året fått superfina indietitlar som Bramble, Planet of Lana och Cocoon samt större titlar som Lies of P, Starfield, Forza Motorsport och... ja, du kan ju leta själv. Jag gillar verkligen utbudet och har svårt att hinna med. För samtidigt släpps ju spel på vanligt vis också som jag vill hinna spela.

Sony har en annan affärsmodell. I grunden tycker jag att den är sund för den bygger på den traditionella idén att man säljer spel över disk (eller digitalt) för 600 spänn och att kvaliteten måste motsvara dessa pengar för att kunden ska bli nöjd. Här är Sony riktigt pålitliga, deras förstapartstitlar gör en sällan besviken (om man gillar den typen av spel).

Nu verkar Game Pass tillväxt ha stannat av , förutom på PC. Hur mycket jag än gillar Game Pass - jag kan inte tänka mig att sluta prenumerera - är det bra att Game Pass inte är mer populärt. Låter kanske konstigt, men jag vill ha både och. Jag vill inte att spelbranschen endast ska handla om prenumerationer och streaming, och så länge folk köper spel på gammalt vis (läs: Sonys affärsmodell), kommer vi ha valfriheten att välja både och.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tycker att jag ser en märklig trend med Xboxs förstapartspel denna generation och hoppas att de förbättra sig. En hel del av deras flaggskepp spel har släppts i någorlunda "ofärdigt" skick, stora som små.

Halo Infinite: Var meningen att släppas vid generationsbytet, men såg väldigt risigt ut rent grafiskt och fick enormt mycket kritik från fansen, vilket sköt upp spelet i ca ett år. Ett spelläge som alltid funnits med i alla Halo, Co-op, skrotades. Tänk tanken att ingen kritik kom från fansen och att spelet hade släppts vid sitt ursprungliga datum...

Redfall: Jag behöver inte gå in så mycket här, då vi alla vet i vilket risigt skick det släpptes i, trots förseningar. Nyligen har det blivit patchat med bl.a. 60 fps som utlovades i Maj, och massa andra förbättringar.

Starfield: Det mest buggfria Bethesda spelet som utvecklades under 7-8 år, med förseningar. Men släpptes utan vissa grundläggande inställningar som har varit vanligt under många år i spelbranschen, så som FOV, ljusstyrka, en HDR som ej fungerar just nu (jämfört med Sony, som t.o.m släpper inställningar för handikappade). Utöver det har jag läst kritik om copy-pastade platser till minsta detalj i labb/baser/grottor på de autogenerade planeterna, som ej innehållit något namnvärt jämfört med deras andra spel, även inga riktiga kartor. Ojämn grafik i New Atlantis, där t.ex. träd ser ut som 2-D, och invånarna kan se gräsliga ut med konstiga blickar. Mängden laddskärmar år 2023, speciellt med tanke på SSD i våra konsoler, där många företag försöker eliminera dem. Spelet var egentligen tänkt att släppas ett år innan, om Todd Howard hade bestämt, men MS bad dem att polera spelet istället. Jag tycker det är märkligt att ingen "såg" att vissa grundläggande funktioner saknades under alla år.

Forza Motorsport: Även ett spel som utvecklats i 7 år och som försenades, där antalet banor är nedbantat jämfört med tidigare (20 mot 32 banor?). Enligt många är körkänslan väldigt bra, dock har jag läst om att A.I bilarna är inte så smarta. Men det jag har sett mest klagomål på, med tanke på att Turn 10 sa att de hade byggt upp spelet från grunden, är den grafiska biten. Läste flera trådar på Reddit (r/forza) igår, som nämnde att grafiken på bl.a. bilarna var under all kritik och såg väldigt platta och plastiga ut, där RT i vissa fall får spelet att se sämre ut, speciellt jämfört med deras tidigare spel som kom ut för många år sedan, t.ex. FM 5. Förra året släpptes en trailer där grafiken var riktigt läcker, men spelet idag, är lite som dag och natt i vissa fall. Inte ens folk med de senaste grafikkorten, får det att se lika bra ut som trailern.

Jag vet inte riktigt vad det MS pysslar med och hur deras kvalitetskontroller fungerar, men något är uppenbarligen fel. Man släpper sina största spel i någorlunda skick, för att sedan fixa dem 3-6 månader framöver... Första intrycket är väldigt viktigt, och varför släpps inte spelen när de faktiskt är redo ur "ugnen"? Det känns som om man rusar ut med spelen för att följa ett visst schema, istället för att säkerställa kvalitén innan.

Jag frågar ibland mig själv om det kan ha med Gamepass att göra, då de flesta inte behöver betala fullpris, blir kvalitén och kraven automatiskt lägre? Jämför man med Sonys extremt höga ribba (tror spelen på listan hade skjutits upp tills de var helt redo, och Redfall hade aldrig släppts om Sony hade ägt dem alla) så känns det som om Microsofts ligger några nivåer lägre över vad som anses vara godkänt...

Skrivet av gundemannen:

När det kommer till game pass så fortsätter den ju att växa där senaste siffran 2023 verkar peka på 30miljoner, vilket är 5miljoner fler än i slutet på 2022.

Antalet spel kanske minskat lite även om det handlar mera om vilken sorts spel en är intresserad av, men kvalitén är ju en högst subjektiv fråga.

Hur många av de 5 miljonerna är det egentligen nya kunder då man döpt om Xbox Live Gold till Game Pass Core? Antar att det måste vara en hel del som bara hade den tjänsten.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Hur många av de 5 miljonerna är det egentligen nya kunder då man döpt om Xbox Live Gold till Game Pass Core? Antar att det måste vara en hel del som bara hade den tjänsten.

Siffrorna är från innan game pass core, så troligen ingen.

Tycker det är spännande att så många vill att det ska gå dåligt för en specifik tjänst och verkligen letar efter skäl för att det ska stämma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Bullen86:

Jag tycker att jag ser en märklig trend med Xboxs förstapartspel denna generation och hoppas att de förbättra sig. En hel del av deras flaggskepp spel har släppts i någorlunda "ofärdigt" skick, stora som små.

Halo Infinite: Var meningen att släppas vid generationsbytet, men såg väldigt risigt ut rent grafiskt och fick enormt mycket kritik från fansen, vilket sköt upp spelet i ca ett år. Ett spelläge som alltid funnits med i alla Halo, Co-op, skrotades. Tänk tanken att ingen kritik kom från fansen och att spelet hade släppts vid sitt ursprungliga datum...

Redfall: Jag behöver inte gå in så mycket här, då vi alla vet i vilket risigt skick det släpptes i, trots förseningar. Nyligen har det blivit patchat med bl.a. 60 fps som utlovades i Maj, och massa andra förbättringar.

Starfield: Det mest buggfria Bethesda spelet som utvecklades under 7-8 år, med förseningar. Men släpptes utan vissa grundläggande inställningar som har varit vanligt under många år i spelbranschen, så som FOV, ljusstyrka, en HDR som ej fungerar just nu (jämfört med Sony, som t.o.m släpper inställningar för handikappade). Utöver det har jag läst kritik om copy-pastade platser till minsta detalj i labb/baser/grottor på de autogenerade planeterna, som ej innehållit något namnvärt jämfört med deras andra spel, även inga riktiga kartor. Ojämn grafik i New Atlantis, där t.ex. träd ser ut som 2-D, och invånarna kan se gräsliga ut med konstiga blickar. Mängden laddskärmar år 2023, speciellt med tanke på SSD i våra konsoler, där många företag försöker eliminera dem. Spelet var egentligen tänkt att släppas ett år innan, om Todd Howard hade bestämt, men MS bad dem att polera spelet istället. Jag tycker det är märkligt att ingen "såg" att vissa grundläggande funktioner saknades under alla år.

Forza Motorsport: Även ett spel som utvecklats i 7 år och som försenades, där antalet banor är nedbantat jämfört med tidigare (20 mot 32 banor?). Enligt många är körkänslan väldigt bra, dock har jag läst om att A.I bilarna är inte så smarta. Men det jag har sett mest klagomål på, med tanke på att Turn 10 sa att de hade byggt upp spelet från grunden, är den grafiska biten. Läste flera trådar på Reddit (r/forza) igår, som nämnde att grafiken på bl.a. bilarna var under all kritik och såg väldigt platta och plastiga ut, där RT i vissa fall får spelet att se sämre ut, speciellt jämfört med deras tidigare spel som kom ut för många år sedan, t.ex. FM 5. Förra året släpptes en trailer där grafiken var riktigt läcker, men spelet idag, är lite som dag och natt i vissa fall. Inte ens folk med de senaste grafikkorten, får det att se lika bra ut som trailern.

Jag vet inte riktigt vad det MS pysslar med och hur deras kvalitetskontroller fungerar, men något är uppenbarligen fel. Man släpper sina största spel i någorlunda skick, för att sedan fixa dem 3-6 månader framöver... Första intrycket är väldigt viktigt, och varför släpps inte spelen när de faktiskt är redo ur "ugnen"? Det känns som om man rusar ut med spelen för att följa ett visst schema, istället för att säkerställa kvalitén innan.

Jag frågar ibland mig själv om det kan ha med Gamepass att göra, då de flesta inte behöver betala fullpris, blir kvalitén och kraven automatiskt lägre? Jämför man med Sonys extremt höga ribba (tror spelen på listan hade skjutits upp tills de var helt redo, och Redfall hade aldrig släppts om Sony hade ägt dem alla) så känns det som om Microsofts ligger några nivåer lägre över vad som anses vara godkänt...

Miss gissning är att det har med intern kultur och dålig styrning att göra. Microsoft är ett jättebolag. Tidigare var Xbox en egen liten gren på det där trädet och kunde sköta sig själva, göra sin egen grej. Om vi ska tro Laura Fryer var ledarskapet fram till att Peter Moore lämnade öppet, ödmjukt och lyssnande. Sedan hände något. De fick frånvarande ledare och besluten togs utan att förankras bland medarbetarna. Nu är de en del av stammen, och än mer så nu sedan bolagets största uppköp någonsin är just för att expandera Xbox. Lite förenklat.

Kultur är oerhört viktigt. Phil Spencer säger rätt saker utåt, men vi vet väldigt lite om hur allt fungerar internt. Och vad sysslar Matt Booty med? Han bär rimligen ett stort ansvar här. Vi hör hur studio efter studio hamnar i utvecklarhelvetet. The Initiative verkar vara en av dem, och den är ju till skillnad från alla uppköpta studior nystartad från grunden.

Men sanningen är förstås att vi inte riktigt vet vad som pågår på Xbox och varför det har blivit så här. Jag tror inte att det har så mycket med Game Pass att göra. All skit de har fått för Halo Infinite (som när det väl släpptes var ett väldigt bra spel i mina ögon), Redfall och nu i viss mån Starfield och Forza Motorsport gör att jag inte tror att de är så pass dumma att de tror att de medvetet kan släppa spel halvfärdiga.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av gundemannen:

Siffrorna är från innan game pass core, så troligen ingen.

Tycker det är spännande att så många vill att det ska gå dåligt för en specifik tjänst och verkligen letar efter skäl för att det ska stämma.

Det var en fråga och en fundering jag hade. Varken mer eller mindre.

KoP
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är ju liiiite olika marknader.

Det är ändock en form utav konsumentprodukter båda två. Sen att göra "tävling" om vem som säljer mest eller minst, det är säkert relevant för någon där ute av någon anledning. 🙄

1
Skriv svar